Har ganska länge använt mig av borr och separat försänkare. Det fungerar men är lite omständigt att behöva byta bit hela tiden. Dessutom har jag inget stopp på försänkaren så där får man gå på känn.

Ligger i influensa så har plöjt en hel del avsnitt från Mark Spagnoulo (wood whisperer). Har sett att han ofta använder sig av en smidig bit som borrar hål och försänker i ett steg. Jag gissar att det är dessa, http://www.rockler.com/8-pro-tapered-countersink-bit

Finns dessa eller liknande att få tag på här hemma? Något särskilt namn på svenska?
 
Bauhaus har några olika storlekar som jag kör med. Problemet är att själva försänkaren måste vara rimligt lik borret i diameter för annars blir det inte så snyggt...

edit: krya på dig!
 
Det som Rockler säljer är tänkt för spår skruvar som är koniska dvs gammal hederlige träskruv. Men det var kanske det du sökte.

Pär
 
pär h skrev:
Det som Rockler säljer är tänkt för spår skruvar som är koniska dvs gammal hederlige träskruv. Men det var kanske det du sökte.

Pär
Nu får du nog utbilda mig lite. Ja, det är för träskruvar, och ja, dom har koniska huvuden (har inte alla träskruv det?). Men spårskruv tänker jag inte använda, är det något speciellt med just spårskruv som gör att Rocklers försänkare bara passar för spårskruv?

Vill jag ha synliga skruvar i en konstruktion så väljer jag Torx (jag vet att traditionellt så anses spårskruv "snyggare", men jag håller inte med).
 
Jag har ett set sådana jag köpt på Lidl. 4 eller 5 borr. Tror de kostade 49:- eller nåt sånt. Har inte använt dem sådär jättemycket, men de funkar.
 
Borren som Rockler säljer är konisk. Passar då utmärkt för gamla hederliga träskruvar dom är koniska och jag tänker inte på själva huvudet utan den gängade delen och dom var då självklart gjorda för spårmejsel. Moderna träskruvar har en parallell gänga som en maskinskruv fast den är då spetsig. Även moderna träskruvar som används vid tex byggnadsvård är inte som dom gamla utan mera som vanliga träskruvar mera parallella med spets fast då med spår i stället för kryss/torx. Försökte leta efter en bild på gammal hederlig träskruv men det var inte så lätt

Spår, stjärna,torx eller vad man nu väljer är en smaksak. Men det viktiga är att man väljer lämplig skruv för ändamålet.
 
pär h skrev:
Borren som Rockler säljer är konisk. Passar då utmärkt för gamla hederliga träskruvar dom är koniska och jag tänker inte på själva huvudet utan den gängade delen och dom var då självklart gjorda för spårmejsel. Moderna träskruvar har en parallell gänga som en maskinskruv fast den är då spetsig. Även moderna träskruvar som används vid tex byggnadsvård är inte som dom gamla utan mera som vanliga träskruvar mera parallella med spets fast då med spår i stället för kryss/torx. Försökte leta efter en bild på gammal hederlig träskruv men det var inte så lätt

Spår, stjärna,torx eller vad man nu väljer är en smaksak. Men det viktiga är att man väljer lämplig skruv för ändamålet.
Då har jag lärt mig något nytt (inte ironisk alltså, svårt att vara tydlig med sådant i text). Tack!
 
pär h skrev:
Borren som Rockler säljer är konisk. Passar då utmärkt för gamla hederliga träskruvar dom är koniska och jag tänker inte på själva huvudet utan den gängade delen och dom var då självklart gjorda för spårmejsel. Moderna träskruvar har en parallell gänga som en maskinskruv fast den är då spetsig. Även moderna träskruvar som används vid tex byggnadsvård är inte som dom gamla utan mera som vanliga träskruvar mera parallella med spets fast då med spår i stället för kryss/torx. Försökte leta efter en bild på gammal hederlig träskruv men det var inte så lätt

Spår, stjärna,torx eller vad man nu väljer är en smaksak. Men det viktiga är att man väljer lämplig skruv för ändamålet.
Menar du sådana?



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är en modern variant av gammal klassisk spårskruv, Tittar man på godset i botten på gängan så är den parallell hela vägen förutom sista mm där blir det en spets.


Pär
DSC_0032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den högra skruven är en modern alla andra är koniska.
Jag fick gå och ta en egen bild.
 
Redigerat:
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Givet att man borrar med konisk borr till de äldre koniska skruvarna; finns det någon praktisk nytta med koniskheten? Eller är deras form ett resultat av den teknik som fanns tillgänglig vid tillverkning av skruv förr i tiden?
Om det finns en skillnad vad gäller hur hårt man kan dra, är skillnaden så stor att det är motiverat att leta upp sådana skruvar?

Jag frågar eftersom jag har hållit på med träbåtar de snaste 20 åren och allt annat än koniska bronsskruvar vid skruvning trä mot trä har ansetts vara ludermässigt?
///j
 
Hmm, "ludermässigt"... Ett fint gammalt uttryck som jag skall försöka använda lite mer framöver :)

När det gäller skruvarna vet jag inte, men jag antar att det inte är lättare att tillverka de koniska skruvarna, så det finns säkert något gott skäl.
 
En klipp spik sitter som attan jämfört med en vanlig trådspik. Så det kanske ligger något i den koniska formen vem vet inte jag i alla fall.

jomany vart köper du brons skruv

Pär
 
Vet inte om jag någonsin köpt sådan skruv. Jag har sett till att spara allt jag skruvat ur gamla båtar och så fick jag vid något tillfälle en liten drös med bättre begagnade.

Jag tror att toplicht.de kan ha. Jag reserverar mig för stavning och adress enär klockan är 03.30 och jag har fått i mig fredagens ranson av hojtarolja. Dags att krypa ner i lopplådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.