Billiga borr brukar ha samma hållfasthet som bommulstops. Har ni hittat nåt som funkar på nätshoparna hos tex Aliexpress? Intresserad av snabbstålsborr, ej trä eller betong.
 
Min erfarenhet är att det är ungefär som att handla borr på Biltema: I bland får man bra prylar och ibland rent skräp.
 
  • Gilla
agehall
  • Laddar…
Nu har jag aldrig tittat efter borr där. Men brukar det inte finnas en del omdömen från tidigare kunder?
 
hempularen skrev:
Nu har jag aldrig tittat efter borr där. Men brukar det inte finnas en del omdömen från tidigare kunder?
Problemet med lågprisprylar är att man aldrig vet vad man får. Nästa gång man beställer kan man få något producerat på en annan fabrik, eller något som inte uppfyllde kvalitetskraven hos någon av fabrikens andra kunder.
 
Är man ute efter prylar som håller ska man inte köpa dem från AliExpress - det är ett lotteri vad man får. Jag handlar själv en hel del prylar därifrån och det är minst sagt varierande kvalité på det som dyker upp i brevlådan.
 
Snailman
Har köpt ett par satser med borr 10 av varje storlek, typ 2mm 3mm osv ett set, de ser ut som metallborr med nån gul ytbehandling, de benämns träborr och det är vad de duger till. De går inte ens av, utan böjer sig, och man kan böja tillbaka dem. Slutsats tro inte att de typ glömt att nämna att de duger för metall.

De bästa billiga borr jag köpt är när lidl sålde ut börsatser 1 till 10 mm för halva priset, ångrar att jag inte köpte alla de hade kvar.
https://m.aliexpress.com/item/32631...88093-01146-qbyZzJAI6&aff_platform=y#autostay
Var ett sånt här
 
Redigerat:
Vilka dimensioner tänker du på?

Småborrar från Kina och andra lågprisländer lönar sig inte att köpa om du inte får dem för under 300 kronor per ton. Är de dyrare blir det ingen lönsamhet i att sälja dem vidare åt Stena som skrot;)
Jag brukar köpa kvalitetsborrar av någon affär som säljer borrar åt metallindustrin. De säljer sådana väldiga mängder så de får bra borrar för lägre inköpspris än vanliga byggvaruhandlar och det brukar synas i deras försäljningspriser också när man är liten kund.

Från 14 eller 15 mm och uppåt blir ju borrarna betydligt dyrare så en del av mina är sovjetisktillverkade och de flesta är köpta begagnade.
"Ryssborrar" brukar gå att komma över för relativt små pengar och de håller tillräckligt bra för hobbybruk. Här i Finland finns det "rysshandlare" som köper in partier med både nya och begagnade borrar i Ryssland och säljer dem på marknader. Min borrsats tar slut vid 31 mm.

Stora borrar är för dyra för mig så dem vet jag ingenting om.
 
Är 5-13 som är intressant, ryssarna på veteranbilsmarknader hade glömt. Få bli från dom nästa gång jag ser nåt.
 
Om du inte skall ha större borrar än 13 mm så blir det nog bäst att köpa en borrsats 1-13 mm av bra kvalitet. Dormer eller Werkö brukar vara bra.
Såna där småborrar är så pass billiga att det inte lönar sig att snåla.....om du inte är akut konkursmässig. Jag skulle inte köpa ryssborrar i de där storlekarna.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.