Är det många hål? Annars markera noga o sikta med ett vasst träborr kommer du mycket långt med.

Eller tillverka en egen likadan jigg m plywood och två pinnar med ett hål mitt mellan dem som styrning för borret.

Vad är det för skiva? Tjocklek? Diameter på rampamuffen? De kan pressa rätt hårt på träet och kanske finns det risk att det spricker?
 
C
Bosch har en plugg-jigg som säljs bl.a. på Clas Ohlsson:
https://www.clasohlson.com/se/Borrguide-Bosch/40-9485

Den fixar inte centrerade hål som jiggen du länkar till, och den är rätt "flimsig", men den hjälper i viss mån till med att komma rakt in i skivan iallafall.
 
J jonathanGubbe skrev:
Jag tänkte fästa rampamuff islagsmutter och hålet kommer vara nästan lika stort som hela bredden på skivan.
Och hur skall du få fast rampamuffen?
 
K Kane skrev:
Och hur skall du få fast rampamuffen?
Skruva i den?
Skivan är 15mm borrhålet 8,5mm och max yttermått på gängorna till rampamuffen är 12mm.
 
J jonathanGubbe skrev:
Skruva i den?
Skivan är 15mm borrhålet 8,5mm och max yttermått på gängorna till rampamuffen är 12mm.
Då överdrev du lätt i ditt första inlägg: "....hålet kommer vara nästan lika stort som hela bredden på skivan."
 
K Kane skrev:
Då överdrev du lätt i ditt första inlägg: "....hålet kommer vara nästan lika stort som hela bredden på skivan."
Det är 1mm kvar av materialet på varje sida om rampamuffen om man räknar från gängorna så det finns inget utrymme för att borra snett.
 
Jag är ganska övertygad att skivan kommer bukta ut vid muffarna även om du borrar perfekt. Vad är det för skivmaterial förresten?

Du kan inte sätta ihop det med sargsprintar istället?
 
Ola C Ola C skrev:
Jag är ganska övertygad att skivan kommer bukta ut vid muffarna även om du borrar perfekt. Vad är det för skivmaterial förresten?

Du kan inte sätta ihop det med sargsprintar istället?
Jo det är ju en risk.
Tanken är att jag skall kunna ta isär bygget ganska lätt och sätta ihop det igen.
Sargsprint är ju en ide, men tyckte att det skulle bli snyggare med en dold mutter.

Materialet är möbelplywood i furu.
Jag tänkte att jag eventuellt kunde borra upp hålet lite extra så att rampamuffen inte drar så hårt i materialet sedan lägga sättlim på rampamuffen och sätta två skivbitar med tving på var sin sida hålet när jag skruvar i den så att det inte buktar ut under själva skruvandet.
 
Det finns rampamuffar med mindre godstjocklek än dom traditionella, här tex https://c-edgren.se/produkter/#!/ganginsats (dålig info på hemsidan dock), hur bra dom sitter (dom är inte ämnade för trä) eller om de säljer till privatpersoner vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.