Hallå!
Jag är helt ny här...vi är inne på att bygga hus..vi var först inne på att bygga Älvsbyhuset Höner..men de hade och kunde inte ge oss den standarden vi önskade..
så nu har vi hittat Småland 137, från borohus..finns det nån som byggt huset eller har erfafenheter från boro..de ska bygga nyckelhålsfärdigt..man är ju lite skraj för vad de tar in för olika hantverkare osv..man vill ju inte ha en massa fel på huset..
Är tacksam för alla råd angående husköp!
 
Om jag inte missminner mig så har Borohus haft ekonomiska problem och kunder har drabbats av leveransförseningar. Men visst har de fina hus!
 
Jo de gick väl i konkurs -85 tror jag men de har väl nya ägare nu..
 
Svårt att hitta rätt i jungeln av företag med Boro i namnet. Borohus, Team Boro, Team Boro New Line, Team Boro Volumnhus, och sannolikt många fler ???
 
De ekonomiska trubblen var förra året...
 
Husaffärer är långsiktiga.
 
Har byggt Borohus och det är idag 2 år senare ej klara. Jag vill varna för Boro. Problemet är inte delad entreprenad. De lokala snickarna är ofta mycket bra. Problemet är Boro.

Välj en leverantör som du kan skriva ett kontrakt med och det till trots håll inne mycket pengar på slutet som du betalar först när du är nöjd. Tänk på att de byger hus hela tiden men som privatperson gör man det bara en gång. Minns också att husleverantörerna avlönar besiktningsmännen. Vem hugger handen som föder en????

Allt skall vara dokumenterat i avtalet hur gedigna avtalen än ser ut. Skriv ned att golvläggning ingår och ALLT. Bifoga bilagor som de skall skriva under.

 
Vi byggde med Boro hus i sommras inte ett enda misstag från deras sida. Snikarna berömde huset för att allt passade så bra. Lycka till
 
husbyygare skrev:
Minns också att husleverantörerna avlönar besiktningsmännen. Vem hugger handen som föder en????
Slutbesiktningen sker väl av vald besiktningsman från Gar-bo, och de är förhoppningsvis inte avlönade av Borohus?
 
Naej, I många fall är besiktningsmannen föreslagen av husföretaget, helt vansinnigt. Garbo tror jag bara godkänner eller underkänner besiktningsmannen, och då tittar dom mest på om han har rätt kompetens och certifiering.

Det är bygherrens ansvar att utse besiktningsman, den plikten kan vara lämpligt att man ser som en rättighet.
 
Har byggt ett halland 130 och inte haft ett enda problem med Borohus
Allt funkade perfekt
 
Jag har byggt mycket hus i mina dar och det finns en hel del felaktig info i denna diskution.

Ska vi börja med Namnet Borohus!
Någon som känner till Kurt Wriggfors? Detta är iaf gubben som gör konkurs med alla företag som han har ägt. Han var är inblandad i Husexpo i sköndal som även det företaget var tvugna att sälja. Nu har ju Husexpo fått nya ägare så det ska väl ordna sig. Men det var alltså Kurt som konkade Borohus 1991 jag är inte riktigt säker på året men 1994 köpte ägaren av västkuststugan och mjöbäcksvillan upp Borohus och sen dess har inte Boro haft några ekonomiska problem. Boro, västkust och mjöbäck är däremot väldigt starka företag medans nästan alla andra företag har gjort ett flertal konkurrser. Nu senast har Animonhus gjort konkurs.
Team Boro och Borohus är samma sak. Team Boro var arbetsnamnet. Team Boro new line i valdermarsvik är företaget som gjorde konkurs för några år sedan och vem ägde företaget jo Kurt Wriggfors......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.