Hej!


En bordsskiva ska byggas med dimensionerna LxBxH: 90x90x4 cm
Bordets skiva ska bestå av ändträ, och är tänkt att tillverkas på samma sätt som en skärbräda/slaktarblock.

Jag vill använda mig av Oregon pine/Douglas fir just för sina tydliga årsringar. Soffbordets ben har jag tänkt mig att använda någon typ av järn struktur/profil som får införskaffas på annat håll, och har redan avtalat med en som kan ordna detta.

Lite specifikationer på bordsskivan:

Dimensioner: 900x900x40 mm

Virke: 80x50 mm, hyvlat. Hade lite rundade kanter alltså inte planhyvlat?.

Virkesåtgång i löpmeter: Får jag till 8,1 m (se om jag räknat rätt)

0,9*0,9*0,04 = 0,0324m3

0,08*0,05*0,04 = 0,00016m3

0,0324m3/0,00016m3 = 202.5 bitar(80x50mm) * 0,04 = 8,1m.


Jag kommer addera 2m extra till detta för ev. spill osv.

I en ritning jag har bifogat så har jag använt måtten 950x920x40 vilket sedan kan kapas till efteråt så det blir enligt ovan dimensioner.
Tog då hänsyn till att : 50mm*19bitar = 950mm och 80mm*11bitar = 880mm + halv kapad(40mm) ger 920mm.
Det sista är kanske lite luddigt men kolla ritningen så förstår ni nog min tanke.

Ritning: http://s20.postimg.org/ogb45ky1p/Bor..._i_a_ndtra.jpg

Jag är lite orolig att jag kommer få slipa otroligt mycket och då jag ej har tillgång till en valsputs/"drum sander"

Jag har sammanlagt 32h på mig i en snickeriverkstad och har även handledning under denna tid. Vad tror ni om detta? är det genomförbart, tips och erfarenheter mottages gärna.
 
Du kommer inte kunna få ut 50x40 bitar från ditt virke då du dels förlorar en del vid rikt samt planhyvling (kanterna är runda skrev du) och sen tar sågklingan några mm också.

Det bör inte vara några problem att klara sig utan bredbandsputs förutsatt att du kan planhyvla efter första limningen (dela upp i 2 eller 3 delar beroende på storlek på den planhyvel du har tillgång till)!
32 timmar är väldigt gott om tid för detta men har du ingen erfarenhet alls sen innan så tar ju allt betydligt längre tid!
 
Jag som saknar rikthyvel har haft problem med att mina större skärbräden i ändträ slår sig ganska rejält. Jag klarar helt enkelt inte att handhyvla mina bitar så perfekt som det behövs. Se till att få dina bitar ordentligt riktade innan första limningen för att inte få så mkt spänningar i träet.

Posta gärna resultatet när du är klar!
 
Förstår att jag inte kommer få ut de dimensionerna men 10 - 11 löpmeter borde räcka?
Tyckte i övrigt virket såg riktigt fint ut och av bra kvalite. Ang. planhyvlingen så har jag hört att man absolut inte ska ska planhyvla ändträ?: http://www.thewoodwhisperer.com/articles/end-grain-through-the-planer/

Ska absolut lägga upp lite bilder när jag väl kommit igång
 
nickie88 skrev:
Ang. planhyvlingen så har jag hört att man absolut inte ska ska planhyvla ändträ?: [länk]

Ska absolut lägga upp lite bilder när jag väl kommit igång
Det var därför jag skrev planhyvla efter första limningen!
 
Noterade under bygget av raketskolan i Kiruna att dom la ett golv av ändträ i slöjdsalen och då hade dom färdiga bitar som att löst ihop fyra och fyra och dessa var rektangulära utan fasadekanter och efter att ha limmat dessa mot flytspackel så slipade dom det.

Hade ju gått för dig också att inte behöva planhyvla ändträt utan att lägga skivan på golvet och gå över med en golvslip.
 
Det går vist att planhyvla ändträ. Handlar bara mer om vilken planhyvel man använder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.