Hej,

Helt ny såg, det jag noterat är följande.
Luktar lätt bränd elkomponent vid uppstart.
Blixtrar duktigt inne i motorn när jag stänger av sågen.
(Har monterat mjukstart, men ovan förekom precis på samma sätt innan mjukstarten var installerad).
Har ännu inte använt sågen tillsammans med trä, endast startat den och stängt av den. Den startar mjukt och stannar mjukt så mjukstarten är helt ok.
Kanske luktar lite bränt innan den är inkörd? Men den här blixten som sker när jag stänger av, hur är det på era 1340?

Alles 🙂
 
Kolla med återförsäljaren där du köpte den. Visst kan det blixtra men det där såg allt ut att vara i mesta laget.
 
  • Gilla
Svartnagel
  • Laddar…
Ska höra med Bauhaus.
Väntar väl in något mer svar från någon som har samma såg.
 
Blixtrar till rätt bra i min med när jag stänger av den.
 
  • Gilla
Svartnagel
  • Laddar…
B Bomba skrev:
Blixtrar till rätt bra i min med när jag stänger av den.
Skönt att höra, hur länge har du haft din?
 
Prexöcis en sån som jag funderar på att köpa. Väntar med det tills jag läst fortsättningen här 😉
 
  • Gilla
Svartnagel
  • Laddar…
S Svartnagel skrev:
Skönt att höra, hur länge har du haft din?
Cirka 10 månader.
 
  • Gilla
Svartnagel
  • Laddar…
MultiMan
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Tack, ja det känns inte helt rätt.
 
M
Det är till för att stoppa klingan så fort som möjligt. Har samma på min Hitachi cirkelsåg blixtrar till bra när man släpper knappen och klingan stannar omedelbart, det är en säkerhetsfunktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
Svartnagel och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tyder på felaktigt, underdimensionerat eller dåligt konstruerat back-EMF-skydd (vet ej svenska ordet) som gör att det blir kraftiga strömmar på andra hållet när en motor stängs av. Är ingen expert på detta, så läs t ex i länken nedan eller se om något av forumets elektronik/kraft-gurus skriver.

[länk]

[media]
Kan inte så mycket om elektronik så det ger mig inget att läsa allt. Men det känns inte rätt. Kanske ska lämna tillbaka sågen då den är oanvänd och kvittot kvar.
 
M mnils skrev:
Det är väl till för att stoppa klingan så fort som möjligt. Har samma på min Hitachi cirkelsåg blixtrar till bra när man släpper knappen och klingan stannar omedelbart, det är en säkerhetsfunktion.
Tack för svar, delade meningar om detta. Hoppas någon som vet svarar snart. Hur länge har du haft din såg och har det alltid varit så?
 
MultiMan
Se min editering.
 
  • Gilla
Svartnagel
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Se min editering.
Ok låter rimligt, då kanske jag inte ska oroa mig utan börja kapa🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.