A
Hej!

Jag håller på att totalrenovera min bostadsrätt och har skaffat en del verktyg under tidens gång. Har borr- och skruvverktyg, sticksåg, cirkelsåg, (lånat) kap-&gersåg, slipmaskiner, överhandsfräs och lamellfräs.

Funderar på nästa inköp och tänker på en bordssåg och en rikhyvel. Kap-&gersågen kommer jag att behöva lämna tillbaka när jag jobbat klart, men jag har som ambition att syssla med lite finsnickeri som hobby i framtiden. Typ skärbrädor, mindre lådor/skrin osv. Kanske enklare möbler så småningom.

Har ni några tips på prisvärda maskiner som klarar både lite större jobb (typ hyllor) och finare jobb.

Tacksam för råd!
 
namnbyte
Kolla i tråden om SKIL 1340AA, bordssåg. Många inklusive jag själv gillar den, hyfsat pris också
 
T
Sånt där är nästan omöjligt att svarapå, det är så mycket som spelar in, inte minst ambitionersnivo, budget, tålamod :)

När det gäller hyvlar finns väl en av de bättre sammanfattningarna i den här posten : https://www.byggahus.se/forum/threads/rikt-och-planhyvel.367814/#post-3601920

och tipstrådarna om blocketannonser och marketplaceannonser är väl värda att följa.

Själv siktar jag på maskiner i plåt från -60, -70 och -80 tal, billigare än nytt och (oftast) minst lika bra kvalite, och lättare än gjutjärnsmodellerna som kom före.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.