Jag har ett rullbart arbetsbord byggt av aluminiumprofiler med en MDF skiva på toppen, och hade nu tänkt fälla in en bordssåg i detta.

Jag tänkte montera den under mdf-skivan så tar inte sågen någon extra plats i verkstaden, bara klingan kommer komma upp.

Frågan är bara åt vilket håll man skall montera den.

1. Med klinga längs med kortsidan, få mer plats på sidorna av klingan för material, lättare att bygga ett eget anhåll som löper i bordets alu-profiler.
Egenbyggd arbetsbänk med påmonterad bordssåg, bordsförlängning och hjul för mobilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Klingan längs med långsidan, mer utrymme och stöd för materialet som är sågat.
Hemmagjord arbetsbänk på hjul i ett garage med verktyg och verktygstavla i bakgrunden.

Jag kommer bygga eget anhåll och inte använda det som följer med sågen.
 
Jag tänker att det beror på vad du kommer såga mest. Ska du mest klyva långa ämnen så är det ju en fördel med långt utmatningsbord. Ska du däremot främst kapa bitar eller såga upp breda skivor är det väl bättre med ett brett upplag.
Sen kan ju även verkstadens utformning påverka.
Skulle jag bygga en sån bänk nu skulle det bli en bred variant baserat på hur jag använt min bordsåg mest.
 
Är ju om och men fråga ;).
Men jag hade valt 2an då 1ans funktion löser jag i de flesta fall med kap/gersågen. Och sedan en uppfällbar skiva på vänster sida så blir sågbordet större, med ett utfällbart stödben med hjul under som håller skivan i nivå/stabil.
 
wildeside
Gör en fyrkantig iläggsskiva runt sågbordet så kan du ha sågen åt valfritt håll beroende på vad du ska såga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.