Jag är inte världensbäst på mekanik. Manualen till min Ryobi bordssåg anger att man ska lossa bulten vänstervarv, motorn till höger. Min maskin har motorn till vänster. Innebär det då att jag ska lossa bulten med högervarv? Dvs alltid lossa motsatt håll klingan snurrar?

DSC_0586.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du lossar skruven/bulten genom att vrida den i bladets rotationsriktning. Utifrån bilden sett skall du alltså dra nyckeln mot dig.
 
bygga_bo skrev:
Du lossar skruven/bulten genom att vrida den i bladets rotationsriktning. Utifrån bilden sett skall du alltså dra nyckeln mot dig.

Ok du kan säkert din sak. Min manual anger tvärtom

DSC_0584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


konstigt att min bordssåg har motorn på andra sidan. Jag tror de gamla sågarna hade till höger och de har missat.
 
Den där manualen verkar ju inte ha något att göra med din såg alls. Mycket märkligt. Man ska alltid lossa i klingans rotationsriktning. Skulle man hitta ett undantag bör man noga överväga om man ska fortsätta att använda det verktyget då det i princip innebär att den kan lossa sig själv under drift.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
pyro skrev:
Den där manualen verkar ju inte ha något att göra med din såg alls. Mycket märkligt. Man ska alltid lossa i klingans rotationsriktning. Skulle man hitta ett undantag bör man noga överväga om man ska fortsätta att använda det verktyget då det i princip innebär att den kan lossa sig själv under drift.
Ännu konstigare är det att en maskinfirma sa just tvärtom. Den firman skulle inte jag vilja lämna in maskiner till!!!
 
Tack, nu fick jag loss den. Aldrig kört med klyvklinga innan. Ska bli kul att testa :)
Uppdatering: körde en DeWalt 24 tand klyvklinga och OJ vad det var kul och lätt! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.