Tjena.

Jag hade velat ha en bordssåg, men har platsbrist i förrådet samt att jag vet inte hur ofta jag behöver använda verktyget, så att punga ut 6-7000kr känns omotiverat (i dagsläget iallafall).

Så jag hittade denna: https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...ssag-bosch-advanced-table-cut-550-w/p-1025524

YouTube video:

Är det någon som har personlig erfarenhet av denna eller möjligtvis kan utläsa någon för-/nackdel som jag förbisett?

Tack
 
Det jag funderar mest på när jag ser dem är vad nya blad kostar och hur ofta man behöver byta dem.
 
Äh va fn... Satt vi tre stycken och kollade samtidigt! Roligt...
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Litengubbe Litengubbe skrev:
Äh va fn... Satt vi tre stycken och kollade samtidigt! Roligt...
Jag länkade faktiskt en helt annan tråd, dock om samma såg ;)
 
  • Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
Haha tack för svaren, ska kolla länkarna. Jag sökte på forumet, men sökte väl på fel ord..
 
H Husägaren87 skrev:
Haha tack för svaren, ska kolla länkarna. Jag sökte på forumet, men sökte väl på fel ord..
Det är ju absolut inget som ersätter en bordssåg med klinga ..

Det man kan säga mer om det hela är väl att Bosch garanterat patenterat sågkedjegrejen, så man blir ju automatiskt inlåst och måste köpa deras blad .. Klingor till bordssågar kan man ju välja och vraka mellan ...
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
[länk]
Denna tråden gav ju ganska bra svar på min fråga: NEJ!

Jag kommer inte köpa denna..

Så, nu kommer nästa fråga? Är det rimligt att köpa en billigare klyv, prisklass ~2500-3500kr eller är det bättre att satsa på riktiga prylar direkt, typ en Dewalt eller Bosch?

Jag försöker att bara köra Bosch blå egentligen.
 
Rickard.
Spara upp till dewalts lilla "snickarsåg", den är bra. Bosch lilla såg har ett värdelöst anhåll.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är ju absolut inget som ersätter en bordssåg med klinga ..

Det man kan säga mer om det hela är väl att Bosch garanterat patenterat sågkedjegrejen, så man blir ju automatiskt inlåst och måste köpa deras blad .. Klingor till bordssågar kan man ju välja och vraka mellan ...
Inte för att det är ett sånt vansinnigt väljande och vrakande när man har Bosch PTS 10 iofs, det verkar vara lite udda mått på den, hittar inga notklingor alls som passar till den tex.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Spara upp till dewalts lilla "snickarsåg", den är bra. Bosch lilla såg har ett värdelöst anhåll.
Är det "7485" som du tänker på? Läst att deras "745" ska bara bra men verkar vara utgående/redan har utgått.
 
  • Skärmdump från Prisjakt visar olika Dewalt bordssågmodeller och deras priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Inte för att det är ett sånt vansinnigt väljande och vrakande när man har Bosch PTS 10 iofs, det verkar vara lite udda mått på den, hittar inga notklingor alls som passar till den tex.
Nyfiken på vad som är begränsande. Den har väl ganska standard-storlek på klingorna.
Just notklingor brukar man köra med lite mindre diameter, då man sällan behöver fulla djupet. Men notklingor med 30mm hål borde inte vara några problem att hitta.
Finns t.ex. flera att välja på här:
https://www.toolbox.se/sv/webshop/e/0003/sagklingor/notklinga/
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Spara upp till dewalts lilla "snickarsåg", den är bra. Bosch lilla såg har ett värdelöst anhåll.
Värdelöst är väl lite att ta i. DeWalts är nog bättre, men jag har en Bosch och jag har inget problem med det. Om man bara är medveten om att det inte har styrning i bakkant och kan komma snett, så är det inga problem att motverka. Det vill naturligt komma rätt, så känner man bara efter att det inte hakat upp sig i förflyttningen innan man spänner så fungerar det utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.