Råkade posta min fråga i tipstråden igår :oops:, inte meningen :sweat:.

Har länge funderat på att skaffa en bordssåg men har inte gjort någon djupdykning i ämnet och har i princip ingen erfarenhet av olika sågar. Såg nu att proffsmagasinet har riktigt bra pris på både XC och J och tänkte slå till, men frågan är vilken modell?

Användningsområdet är i huvudsak byggnadssågande, tror inte det blir tal om några större finsnickeriprojekt även om lite mindre finsågande vore trevligt att kunna göra.

Den behöver kunna flyttas utan allt för mycket blod svett och tårar då jag i huvudsak måste bära upp den för en trappa för att kunna såga utomhus. I allafall något år till innan det förhoppningsvis blir garagebyggnad… Sen vankas det förhoppningsvis fjällstuga så mobiliteten är viktig. Samtidigt får det inte inskränka för mycket heller.

Magkänslan talar för J framför XC då den framförallt är 8 kg lättare. Eller gör jag bort mig då?

Tacksam för tips, råd och dåd!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Råkade posta min fråga i tipstråden igår :oops:, inte meningen :sweat:.

Har länge funderat på att skaffa en bordssåg men har inte gjort någon djupdykning i ämnet och har i princip ingen erfarenhet av olika sågar. Såg nu att proffsmagasinet har riktigt bra pris på både XC och J och tänkte slå till, men frågan är vilken modell?

Användningsområdet är i huvudsak byggnadssågande, tror inte det blir tal om några större finsnickeriprojekt även om lite mindre finsågande vore trevligt att kunna göra.

Den behöver kunna flyttas utan allt för mycket blod svett och tårar då jag i huvudsak måste bära upp den för en trappa för att kunna såga utomhus. I allafall något år till innan det förhoppningsvis blir garagebyggnad… Sen vankas det förhoppningsvis fjällstuga så mobiliteten är viktig. Samtidigt får det inte inskränka för mycket heller.

Magkänslan talar för J framför XC då den framförallt är 8 kg lättare. Eller gör jag bort mig då?

Tacksam för tips, råd och dåd!
XCn är lite som 10SD, tyvärr, rätt tung, småstor och otymplig, men gör "alla" jobb man kastar på den med gott resultat.
Jag har min på det fällbara GTA60W, vilket gör den mobil och tar mindre plats i garaget.

Min gissning är att bära den upp och ut och sedan ner efter avslutat jobb kommer bli ett gissel. :confused:
Provlyft en om du har möjlighet! (y)
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Släpar kap/ger:en GCM 8 SJL idag och det funkar ju men den väger ju bara 17 kg :sweat::D. 20 kg till är en del…

Hittade nu att Beijer hade en XC inne, får nog svänga förbi där.

EDIT: Kärran antar jag inte underlättar i en källartrappa, eller?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
27kg på SD'n...
Vikten är hanterbar, men ihop med yttre måtten och ergonomin är den inte superfestlig att kånka runt. :rolleyes: Ska man sen lyfta upp den från golvet först...

Kläm och lyft, sågen är bra, inge snack om det. ;)(y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
27 kg på J och 35 kg på XC:n
 
Ta en så lätt såg du bara hittar. Med tanke på att den ska flyttas upp och ned för trappor och in i bilen osv. Jag har en äldre De Walt kap o ger och den är både otymplig och tung när den ska flyttas och min bordssåg är en DWE 7492 på hjul som jag lätt flyttar runt men den går ju på hjul och jag behöver inte lyfta den upp o ned för trappor när den ska flyttas ur förrådet men jag kanske är ett ”par år” äldre än du, men även hantverkarna som jag pratar med väljer ofta att byta till lättare maskiner pga att de ska flyttas ofta från bilar osv. Så varje kilo du sparar tror jag är viktigare än att maskinen ska klara ”Max”.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har som Fredrik 10 xc;n med 60w bordet till. Den är riktift festlig att dra runt i garaget och när man viker upp den så kan man ställa den ganska nära vägg. Däcken är luftfyllda så den hår nog att rulla i en trapp, problemet blir nog bredden, den går inte att rulla ut rakt genom en 90s dörr. Handbära den tror jag är något mannundviker men allt går ju. Är verkligen supernöjd med sågen då bordet är stort och enormt flexibelt(y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Inget illa om Dewalt, det är bra grejor det också. Men jag tror tyvärr en sån har svårt att passa in i gruppen… :D.
 
T trojlee skrev:
Har som Fredrik 10 xc;n med 60w bordet till. Den är riktift festlig att dra runt i garaget och när man viker upp den så kan man ställa den ganska nära vägg. Däcken är luftfyllda så den hår nog att rulla i en trapp, problemet blir nog bredden, den går inte att rulla ut rakt genom en 90s dörr. Handbära den tror jag är något mannundviker men allt går ju. Är verkligen supernöjd med sågen då bordet är stort och enormt flexibelt(y)
Ska ju ha ut den genom en 80cm innerdörr och sedan en källardörr dessutom så det blir ju lite av en deal breaker är jag rädd. Men vad skiljer sågarna i övrigt förutom mått och tyngd?
 
Kommer du behöva bära den själv, eller kan du få hjälp dom gånger den behöver flyttas?

Om den inte kommer behöva bäras upp/ned för trappen innan och efter varje arbetsdag, och om du kan få hjälp så att ni är två när den väl ska flyttas, skulle jag definitivt gå på den tyngre.
 
Hjälp kan jag få av fru, men det blir nog lite av en showstopper för spontansågande och det är förflyttning efter varje arbetsdag tyvärr.

Nu ska jag sätta mig i bilen mot Beijer, såg (!) ut som de hade J-modellen inne också så då kan jag få en bra jämförelse hoppas jag :D.
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
Hm?!

Helt klart skillnad på sågarna, XCn är betydligt mer solid. Anhållet på J-modellen var lite svajigt, kanske inte så det gör någon praktisk skillnad men anhållet på XC var rock solid (y). Vinkelanhållet på J-modellen glappade tom en hel del i spår/skena, bedömde det t.o.m. som för mycket (om det inte var fel på utställningsexet, men det tror jag inte). Kanske får att shimsa upp men känns ju sådär att behöva göra själv på en sådan såg.

XCn är ju större men inte så fasligt, dock är ju stativet smått groteskt stort :surprised:, men det lutar helt klart åt den ändå. Blir lite bängligt som sagt att bära upp och ner den men det är nog värt det. Ska resonera med mig själv en stund till.
 
  • Gilla
jimmie.p och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Hm?!

Helt klart skillnad på sågarna, XCn är betydligt mer solid. Anhållet på J-modellen var lite svajigt, kanske inte så det gör någon praktisk skillnad men anhållet på XC var rock solid (y). Vinkelanhållet på J-modellen glappade tom en hel del i spår/skena, bedömde det t.o.m. som för mycket (om det inte var fel på utställningsexet, men det tror jag inte). Kanske får att shimsa upp men känns ju sådär att behöva göra själv på en sådan såg.

XCn är ju större men inte så fasligt, dock är ju stativet smått groteskt stort :surprised:, men det lutar helt klart åt den ändå. Blir lite bängligt som sagt att bära upp och ner den men det är nog värt det. Ska resonera med mig själv en stund till.
Bygga ett såghus på baksidan är inte ett alternativ va? :cool:
 
  • Haha
mexitegel
  • Laddar…
Schhh!!! Frun sitter 50cm bort! :crysmile:
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.