Det här är inte riktigt aktuellt just nu för jag skall ha klyvsågen färdig först men jag brukar ju börja grundforska i god tid på förhand innan jag påbörjar ett projekt helt enkelt för att kunna börja hålla utkik efter lämpliga skrotdelar att bygga av.

Jag har en Jonsered FM-C bordsfräs som jag köpte för 120 euro inklusive Elu matarverk. Den står i en lada och väntar på en genomgång.
Originalmotorn har brunnit någon gång för länge sedan och blivit ersatt men en 4kW VEM som ger 2800 varv i minuten. Med andra ord har fräsen bara ett varvtal. Vi letade igenom alla skrothögar och hyllor i säljarens snickeri men hittade inte originalmotorn så jag vet inte om den hade två hastigheter.

Jag skulle gärna vilja ha två eller helst tre hastigheter på spindeln. 2500 och 3500 och 5500 varv per minut eller någonting i den stilen verkar vara användbara varvtal.

Drivningen är med flatrem som vandrar på en bred remskiva på spindelaxeln. Motorn är fast monterad och rör sig inte i höjdled när man höjer och sänker spindeln. Det innebär att man inte kan sätta en trappremskiva på motorn för då börjar spindelhöjden bestämma vilken hastighet man kan köra på.
Tvåfartsmotorer är dyra och svåra att få tag på. I synnerhet med stjärn-triangel start.

Jag kan komma på fyra möjliga lösningar på problemet:
1. Montera dit en 7,5 kW motor med frekvensomvandlare. Frågan är om en vanlig litet äldre Strömberg motor tål att drivas långa perioder med frekvensomvandlare utan att överhettas.
2. Montera dit en mellanaxel med flatremskiva på övre ändan och trappremskiva för kilrem på nedre ändan. Svänga motorn med axeln nedåt och sätta trappremskiva för kilrem på den.
3. Montera en trappremskiva för flatrem på motorn och montera motorn på lodräta gejdrar så jag kan veva den upp eller ned beroende på vilket trappsteg som används.
4. Hitta på något system med utbytbara flatremskivor på motorn.

Vad tror ni?
Jag är öppen för synpunkter och förslag.
Allt som går att bygga av skrot på låg budget är intressant.
 
  • jonsered1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jonsered2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jonsered3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jonsered4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker du kan behålla 4kw motorn och leta efter en frekvensomriktare. Skulle det visa sig i framtiden att det blir för klent så får du väl leta efter större motor. Vet att du är väldigt duktig på att göra prylar. Men spar tiden på att tillverka något och lägg det på att snickra och få en slant för det istället :).

Jag hade nog börjat på 3-3500rpm som grund. Kan inte riktigt se varför du behöver så lågt varvtal som 2500. Nja om du inte har stora tappfräsar som sväljer 15 cm tappar. då kanske man vill ha så lågt varvtal.

Annars är väl alternativ 2 bra så slipper man höja och sänka motorn hela tiden.
 
Alternativ 1 känns väl enklast och bäst rent spontant - men jag har ingen aning om vad motorn tål i form av frekvensomvandlare. Annars känns väl alternativ 2 bättre än de övriga där du måste höja/sänka motorn. Till dig behöver man väl inte säga att det kommer att bli väldigt mycket jobb, förstår att du har full koll på det.

Angående hastigheter så har jag 1500-10000 (eller kanske 1500-8000, lite osäker). 6000 används i 90% av fallen, ibland 3-4000 och någon enstaka gång med egenslipade stål utan bra balans så kör jag 1500. högre än 6000 har jag inte kört det senaste året åtminstone.
 
Daniel vad är det för diameter på kuttern som gör att du kör Max 6000
 
Tack för synpunkterna.
Lägsta varvtalet skulle passa stora tappstålen och också när man kör med hemslipade nödlösningar med dålig balans.
Den stora motoreffekten behövs för större seriearbeten med matarverk.

Stora nackdelen med frekvensomvandlare är priset......om man inte hittar någonting begagnat.
 
Jag slipar bara stål till typ tb90 kuttern och då kör jag lite lägre än brukligt med den storlek på kuttern 5000. Själv har jag bara 2500, 5000, 8000. Tycker 8000 är lågt som högsta varvtal.
Jag kommer absolut skaffa frekvens styrning till fräsen. Är fantastiskt skönt att ratta in en bra hastighet som passar matarverk och materialet.
Gillar att köra på max varv på alla kuttrar. Man kan mata snabbare =tid är pengar och framför allt fräsa är så drygt så det är skönt att få det gjort snabbt :)
 
pär h skrev:
Daniel vad är det för diameter på kuttern som gör att du kör Max 6000
Massa olika varianter. Den största klingan är nog 260, största kuttern kanske 230. Sen även betydligt mindre, beror på typ. Har en ställbar fasfräs i alu som bara är spelad för 6K, har en likadan i stål som är specad för 9K. Generellt handlar det nog om att det blir bra resultat även m 6K och att jag därför inte lägger tiden på att byta hastighet vid små serier, som det i princip alltid rör sig om för min del.

Kuriosa är att min nuvarande fräs knappt 10 år gammal är långsammare att byta hastighet på än min äldre som var från 1982...kul när utvecklingen går bakåt...
 
Det är samma med min nyare fräs. Där är remmen så taight så det är superbökigt att byta hastighet. Så den står på 8000 konstant
 
Jag tittade vad en ny frekvensomvandlare skulle kosta. Med frakt blir det cirka1000 euro. För de pengarna är man ju halvvägs till en Bäuerle eller Kölle eller l'Invincible med lutbar spindel. För mycket pengar att satsa på en uråldrig Jonsered om jag inte hittar någon begagnad frekvensomvandlare.

Jag vet inte om jag vågar köra med 6000-8000 varv på kuttrar som kan vara 20-50 år gamla och kanske har fått nya stål pålödda flera gånger. Det känns litet riskabelt.

Förvånande att man inte kan justera hastigheten enkelt på en ny maskin som kostar hur mycket som helst. Det är ju som att gå tillbaka till 20-talet.
 
Hat du kollat på alibbaba eller någon annan Kina import. Kanske inte samma kvalitet som ABB. Men å andra sidan så kostade min ABB 15000 ny viket jag aldrig skulle betala. 1500 gav jag.
 
Vad är det för typiska fräsjobb du kommer att råka ut för? Det kan inte vara läge att kolla efter en fräs m lutbar spindel?
 
Jag tänkte fortsätta med sådant snickeriarbete som jag höll på med före långtidssjukskrivningen men i litet större skala med bättre och effektivare maskiner.
Då var det mycket udda fönster och lister och dörrar och karmar och alla andra udda delar dels för byggnadsvårdsbranshen och dels för moderna renoveringar där någonting har kört ihop sig så standardprodukter inte passade. Det blev väldigt mycket fräsarbete.
Fräsen på Stenbergkombin var litet onödigt liten och klen och dessutom blev det opraktiskt att ha hyvel och cirkel uppbundna av fräsen och inte kunna ha inställningarna kvar på fräsen medan jag gjorde annat.

Ja.....det skulle vara läge om jag hade kapital......men en fullstor fräs med lutbar spindel kostar 2000-3000 euro och så blir det väl 800-1000 till innan den är i toppskick. Det är mycket pengar. Nästan hela min investeringsbudget för allt som jag ännu behöver till ett helt snickeri.

På längre sikt kan det kanske vara bra att ha två fräsmaskiner. De här gamla grejorna har ju inget elektroniskt minne för inställningarna och jag är trött på att inte kunna spara en inställning.
 
Låter klokt. Hade jag haft plats hade jag tveklöst haft en fräs till. Å är budgeten för fräsen redan fylld så är det ju definitivt inte läge att kolla efter en maskin m lutar spindel. Det är bra att ha men inte så centralt, tycker jag.
 
Jag hittade en 8kW 2900 varvs Strömberg elmotor billigt i dag. Det kan bli bra ihop med en frekvensomvandlare.
 
  • elmotor2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.