Jag ska köpa en bordscirkelsåg och har kikat här på forumet, på diverse youtube Coop samt i affär.
Mitt dilemma verkar vara klyvkniven som jag vill att ska vara lägre än klingan för att det ska gå att spåra med.

Den jag hittat som verkar vettig är Bosch GTS 10 XC som har justerbarnivå på klyvkniven.

Men det måste ju finnas fler som inte kväver modifiering eller att man tar bort kniven.

Har sett clip på youtube som visar Dewalt DW-745 med vettig klyvkniv. Men när man kollar Dewalts hemsida och i butik så är kniven tokhög.

Mottager gärna förslag på maskiner som uppfyller kravet. (Har sett en del skitmaskiner som har låg kniv men man vill ju gärna att anhåll, bord, motor mm ska kännas robust)
 
Tack för svar.
Jo den verkar riktigt vettig. Men jag tycker att det bordefinnas fler knivar med den lösningen. Eller så kanske det är en patenterad grej.

Hursom så har jag inte hittat något ställe i närheten fördom faktiskt har GTSen inne så man kan känna och klämma. K
 
Festools sågar har justerbar höjd för spårning. Man tar bara bort klingskyddet och trycker ned klyvkniven med tummen. Den sitter så att en fjäderbelastad kula går in i ett hål i klyvkniven. Inga verktyg behövs. Tyvärr är sågarna rätt dyra, och allt man behöver följer inte med ens i paketversionerna.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Festool gör förvisso riktigt bra maskiner. Men dom är lite för dyra för att jag ska tycka att det är försvarbart för mitt lilla hobby behov.
 
Hmm. Verkar som att Metabo TS 254 även den har hör och sänkbar skena. Hur är anhållen på den?
 
Jag köpte en extra kniv till min dw745 (eller om det är en 744) för att kapa av toppen på. Har dock inte gjort det än, så kan inte svara för om det är en smidig lösning eller ej.
Kniv och kåpa kostade under hundralappen om jag inte minns fel.
 
K kristofo skrev:
Jag köpte en extra kniv till min dw745 (eller om det är en 744) för att kapa av toppen på. Har dock inte gjort det än, så kan inte svara för om det är en smidig lösning eller ej.
Jag gjorde samma sak till min GTS 10 och tycker fortfarande att det fungerar utmärkt. Visst tar det någon minut att byta kniven men inget som stör mig speciellt mycket.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaelja-bordssag.187208/page-3#post-1969960
 
Till Dewalt DWE7491 följer det med två klyvknivar, en för skyddet och en för spårning. Den har en spak på sidan för att lossa och justera klyvkniven enkelt. Den är dock lite dyrare än DE745
 
Det är inte så omöjligt svårt att kapa av toppen på en klyvkniv och tillverka ett klingskydd på arm.......
 
Min RYOBI kan sänka kniven, läs min test
 
M
FreQa FreQa skrev:
Min RYOBI kan sänka kniven, läs min test
Hur nöjd är du med sågen nu efter 3 år?
 
ullberg
mattiasp mattiasp skrev:
Festools sågar har justerbar höjd för spårning. Man tar bara bort klingskyddet och trycker ned klyvkniven med tummen. Den sitter så att en fjäderbelastad kula går in i ett hål i klyvkniven. Inga verktyg behövs. Tyvärr är sågarna rätt dyra, och allt man behöver följer inte med ens i paketversionerna.
Ehm, är detta bara på CS 70 eller även CS 50? vore ju toppen om den funktionen finns på min CS 50 men jag kommer känna mig lite dum som inte fattat det efter alla år...

Ska se om jag kan få det att funka så smidigt som du säger

/U
 
Jag vet bara att det finns på CS70. Det vore ju dumt om det inte fanns på den modernare konstruktionen CS50. Återkoppla gärna.
 
Det blev en begagnad dewalt 7491. Tror det kan bli riktigt bra efter lite ompysslande och kärlek. Den behöver en del underhåll. Bland annat saknas klingskyddet med tillhörande kniv. Någon dom har tips på vart dom kan tänkas ha sådana?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.