Frågan jag har är enkel, men svaret är komplext gissar jag.
Vilken ambulerbar bordsåg ger mest valuta för pengarna för hobbysnickaren?
 
Budget?
 
S
vad ska du ha sågen till? klyva tunna ämnen eller tjocka?
 
Det är ju alldeles omöjligt att svara på när man inte vet vad du ska använda sågen till. Byggnadssnickeri eller möbler? Ska den vara flyttbar? Hur mycket tänker du använda den?
 
Den skall vara flyttbar och fungera som alroundsåg.
Jag tror alla sågar som fungerar till snickeri/möbler också kommer fungera som byggsåg, men det är bara min gissning.
Slår det på 0,5mm så tror jag det kommer att fungera för allt jag skall göra(hyllor, soffor, stolar, bord etc), men jag har för dålig koll för att egentligen kunna sätta några tolleranser. Det hoppas jag kunna få hjälp med av er andra:)
 
Med de förutsättningarna -tveklöst Festool CS70. Enligt min personliga uppfattning. Jag har inte ångrat köpet av min någon gång alls. Jag kommer aldrig att byta bort den, inte ens om jag blir med stort snickeri någon gång i framtiden.
 
Festool CS 50 den är smidigare att flytta.
 
mattiasp skrev:
Med de förutsättningarna -tveklöst Festool CS70. Enligt min personliga uppfattning. Jag har inte ångrat köpet av min någon gång alls. Jag kommer aldrig att byta bort den, inte ens om jag blir med stort snickeri någon gång i framtiden.
Hua vad dyrt. Lika mycket som legoland för hela familjen ;)
Med min begränsade erfarenhet har jag svårt att se vad en sådan skulle kunna göra så mycket bättre för mig, så att den är värd de pengarna?
 
Den är väl egentligen bara vettig om man är yrkesman eller genuint intresserad av finsnickeri och renovering, och samtidigt har ett behov av att kunna flytta maskinen ibland, tex om man har ont om plats. Den är i alla händelser en mycket kompetent såg. Har du övervägt en sänksåg med skenor?

Legoland är för övrigt både dyrt och överskattat ;)
 
mattiasp skrev:
Med de förutsättningarna -tveklöst Festool CS70. Enligt min personliga uppfattning. Jag har inte ångrat köpet av min någon gång alls. Jag kommer aldrig att byta bort den, inte ens om jag blir med stort snickeri någon gång i framtiden.
Jag kan ju inte avstå från att nämna att CS70 inte är det självklara valet. Det är ett bra val, men även CMS har sina fördelar.

--- Mats ---
 
mattiasp skrev:
Den är väl egentligen bara vettig om man är yrkesman eller genuint intresserad av finsnickeri och renovering, och samtidigt har ett behov av att kunna flytta maskinen ibland, tex om man har ont om plats. Den är i alla händelser en mycket kompetent såg. Har du övervägt en sänksåg med skenor?

Legoland är för övrigt både dyrt och överskattat ;)
Som jag trodde...vill ha, men inte prisvärd för mig och dessutom är Legolandresn redan beställd :|
Jag har övervägt sänksåg med skena. Har en cirkelsåg med skena och har dessutom lånat hem sänksåg med skena någon gång, men tycker det blir för bökigt med den lösningen.
Var inne på att köpa/bygga ett eget arbets-/maskin-bord, men tror inte det är rätt väg att gå för mig då jag inte riktigt har tiden att bygga eget och det jag tror duger är för dyrt, så nu blir det nog en bordsåg istället. Har lånat även detta tidigare och kanske använt en handfull. Det jag brukar störa mig på är anhållet som inte alltid varit 100% stumt och någon har haft lite för klen motor, men som hobbysnickare är inte det hela världen.
 
sblixten skrev:
Den skall vara flyttbar och fungera som alroundsåg.
Jag tror alla sågar som fungerar till snickeri/möbler också kommer fungera som byggsåg, men det är bara min gissning.
Slår det på 0,5mm så tror jag det kommer att fungera för allt jag skall göra(hyllor, soffor, stolar, bord etc), men jag har för dålig koll för att egentligen kunna sätta några tolleranser. Det hoppas jag kunna få hjälp med av er andra:)
Hur pass flyttbar ska sågen vara?
Om precision på +/-0,5 mm är tillräckligt så tycker jag du ska ta en titt på en rejäl byggsåg, tex den här:
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=816
Har själv en sådan som jag använder nästan uteslutande till diverse möbelsnickerier och tillverkning av lister mm. Har dock satt i en annan sågklinga i den. Stabilt klyvanhåll , stark motor och med extrabordet till kan man såga även större skivor utan problem. Min har hängt med i ett antal år nu och eftersom min såg står på samma plats blir nog nästa en sådan här eller likn: http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=737:)
 
BjörnBygg skrev:
Hur pass flyttbar ska sågen vara?
Om precision på +/-0,5 mm är tillräckligt så tycker jag du ska ta en titt på en rejäl byggsåg, tex den här:
[länk]
Har själv en sådan som jag använder nästan uteslutande till diverse möbelsnickerier och tillverkning av lister mm. Har dock satt i en annan sågklinga i den. Stabilt klyvanhåll , stark motor och med extrabordet till kan man såga även större skivor utan problem. Min har hängt med i ett antal år nu och eftersom min såg står på samma plats blir nog nästa en sådan här eller likn: [länk]:)
Desto mindre den blir ihoppackad desto bättre.
Har börjat förvara mer och mer i taket i garaget och allt blir en prioriteringsfråga.
Har man plats så såg den sista trevlig ut.
Skönt att höra att någon stödjer min hypotes om att allt som behövs är ett stabilt anhåll och en bra klinga för att få tillräcklig precision, om jag nu inte la in för mycket i min tolkning;)
Större skivor har jag inget behov av att köra då jag kan ta dem med cirkelsågen.
 
sblixten skrev:
Desto mindre den blir ihoppackad desto bättre.
Har börjat förvara mer och mer i taket i garaget och allt blir en prioriteringsfråga.
Har man plats så såg den sista trevlig ut.
Skönt att höra att någon stödjer min hypotes om att allt som behövs är ett stabilt anhåll och en bra klinga för att få tillräcklig precision, om jag nu inte la in för mycket i min tolkning;)
Större skivor har jag inget behov av att köra då jag kan ta dem med cirkelsågen.
Jag vill påstå att klyvanållet är det som gör sågen;) Sedan tycker jag det är en fördel om sågen har en induktionsmotor så den inte väsnas så mkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.