Mitt gamla bordsåg tackade för sig i ett rökmoln häromdagen och nu skall jag skaffa ett nytt. Har idag kollat på en bosch gts635-216 och en dewalt dwe7485-qs. Ganska lika i storlek och vikt samt även klyvbredd osv. Men kan inte bestämma mig. Dewalten känns som den utklassar allt när det gäller känsla av kvalitet. Anhåll, enkelhet att montera av klyvkniv mm. Även en så viktig sak som känslan i veven man höjer och sänker klingan med kändes bättre.
Vet inte om mina bryderier grundar sig i att den gamla som gick sönder alldeles för tidigt var en bosch medans farsans 10-15 år gamla och svårt misshandlade dewalt verkar vara omöjlig att ha ihjäl.
Hade dom kostat lika hade valet varit busenkelt. Dewalt alla dar i veckan men nu skiljer det 2000kr i pris.
 
A Aronb skrev:
Mitt gamla bordsåg tackade för sig i ett rökmoln häromdagen och nu skall jag skaffa ett nytt. Har idag kollat på en bosch gts635-216 och en dewalt dwe7485-qs. Ganska lika i storlek och vikt samt även klyvbredd osv. Men kan inte bestämma mig. Dewalten känns som den utklassar allt när det gäller känsla av kvalitet. Anhåll, enkelhet att montera av klyvkniv mm. Även en så viktig sak som känslan i veven man höjer och sänker klingan med kändes bättre.
Vet inte om mina bryderier grundar sig i att den gamla som gick sönder alldeles för tidigt var en bosch medans farsans 10-15 år gamla och svårt misshandlade dewalt verkar vara omöjlig att ha ihjäl.
Hade dom kostat lika hade valet varit busenkelt. Dewalt alla dar i veckan men nu skiljer det 2000kr i pris.
Jag har en DeWalt DWE 7492 som jag är väldigt nöjd med. Det som avgjorde var anhållet. Just kuggkransen med hjulet för att justera känns bäst. Jag har dock inte jättestor erfarenhet av resten av marknadens sågar. Men DeWalten och en finklinga (60T) från Luna sitter på min nu. Och sågar tex Melaminskivor riktigt fint. Knivskarpa kanter. Nu kostar den sågen runt 9500:- men jag tyckte att det var ett lyft mot lillebror. Snabblås för klyvkniven tex. Det enda som jag kan klaga på är att den borde haft mjukstart.
 
Jag har idag 26/5-20 packat upp min Dewalt 7492 och det ska bli spännande att snart kunna testa den. Allt känns mycket mer gediget än den gröna Boschen som brann upp. Anhållen verkar suveränt, likaså att sätta i och ta bort klyvkniven, veva klingan upp och ner, även att flytta anhållet. Har hunnit kolla alla vinklar och allt jag behövde göra var att justera skalan till annhållet som visade 1 mm fel. Jag är skitnöjd hittills med köpet och jag betalade ca. 8500:- med leverans till garaget från Verkter.
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Det blev så att jag köpte en dewalt 7485qs idag. Har testat lite och är supernöjd med den hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.