C
Fråga: Jag skall "klyva" mdf till ett antal fönster o dörrsmygar o kanske till andra ställen också.... Vad borde jag köpa? Bordssåg eller cirkelsåg med skena? O i så fall vilket fabrikat? Min erfarenhet av "verktygsmaskiner" är begränsad till "billighetsmaskiner" som jag nu tröttnat på o skall därför fortsättningsvis satsa på ett högre segment!

Tips önskas!

carra
 
Tja...det är väl lika bra att jag direkt rekommenderar Festools sänksåg med skena så slipper någon annan att göra det!

Vad jag förstått kan man bygga ett eget bord och fästa maskinen upponer under bordet och Voila så har du både och.

När du sen är klar och inte har användning för sänkisen så skickar du ett pm till mig så köper jag den och både du o jag blir glada!

Seså, marsch iväg och shoppa!
 
Ska du klyva förhållandevis smala saker, som fönstersmygar, är bordssågen att föredra. Cirkelsågen är bäst till sådant man inte kan få in i bordssågen, som stora plattor och saker som sitter fast.
 
Den här tråden kommer nog att bli poulär att svara på. De flesta har åsikter om just detta.

Om du inte har någon av maskinerna skulle jag först välja en handcirkel av hyfsad kvalitet och använda skena eller rätskiva. Skaffa en fintandad kvalitetsklinga till om du skall såga MDF. Någon typ av dammutsugning är lämpligt om du inte kan hålla dig utomhus. MDF dammar mer än något annat material vid bearbetning. Det optimala är, som någon tidigare nämt, en riktig sänksåg som är gjord för att köra med skena. Finns från bl.a. Makita, Festool och Mafell. Räkna med någonstans kring 5 kSEK.

En hyfsad hobbycirkel kan man få för.... en tusenlapp? En vettig klinga för några hundra.

En billig bordscirkel kommer bara att förstöra materialet för dig. Om du skall ha en bordscirkel som duger till finsnickeri, kommer det att kosta lite mer. En Bosch GTS10 kostar ca 6700 och den gröna varianten ca 3700. Den blå har precisionen för din uppgift och den gröna har det troligen, men det är bara en gissning.

Tänk på att man inte kan balansera en stor skiva på en liten bordscirkel. Det är lämpligt att dela skivan först, tex. med en handcirkel.

När jag gjorde smygar till mitt, ganska krokiga hus, byggt 1906, var det handcirkel med skena som gällde. Väggarna var nämligen inte raka, vilket gjorde att alla smygar fick sågas lätt kilformade. Att såga kilformat med bordscirkel går, men blir invecklat efterssom man måste tillverka jiggar osv. Jag har både en Festool TS55 sänksåg och en Festool CS70 EQ Precisio bordssåg med diverse lull-lull. Gjorde jag smygar idag, skulle jag använda TS55:an.

Jag gjorde något försök med MDF, men övergav det ganska snabbt till förmån för limfogskiva. Limfog är mycket trevligare att jobba med. Det dammar inte, man kan spika i kanten, det känns rejälare med riktigt trä, och dessutom luktar det gott när man sågar i det. En ytterligare finess är att man kan handhyvla kanterna på plats så att de passar exakt. Finns billigast på Byggmax. Man skall hålla sig borta från s.k. ekonomikvalitet. Det går åt så mycket spackel att det inte blir någon ekonomisk vinst i alla fall. Byggmax skivor håller god kvalitet.
 
Hej

Jag skulle satsa på en cirkel med skena och då brukar det bli festool.
Har skaffat en sådan (ts55:an) och den är super. Har använt den till dörr och fönstersmygar och det passar perfekt till det, speciellt om det inte är helt rakt.
 
Den ena utesluter inte den andra,egentligen så kompletterar dom väl varandra!? Fast allt du kan göra med sågbordet kan du göra med handklingan,men tvärtom så blir det värre!
En bra handklinga med styrskena,om du sen gör en"kapränna"som beskrivs här på forumet så täcker du nog in det mest förekommande inom hus-snickerier!?
Jag skulle nog "investera" i en Ts-55a......
 
Varför inte skaffa TS55:an med skenor nu, och på sikt kan du komplettera med Festools egna CMS-bord med modulen till sänksågen (3705:- + 2440:- ex. moms) så har du bägge alternativen.

Man kan aldrig få för mycket prylar!
 
ACME>Då har du inte sett min verkstad *S*

/Kent
 
Jag hade personligen sett det som ett utmärkt tillfälle att köpa en TS55:a. Nu äger jag inte en sådan och frugan är nog inte så pigg på ännu fler elverktyg den närmsta tiden så jag hade tagit handcirkeln. Ska du göra helt "jämnbreda" remsor är det bara på med anhållet på cirkelsågen så blir det finfint. Blir förvånadsvärt bra precision med en skaplig handcirkel och anhåll eller rätbräda.
 
snickarboden skrev:
ACME>Då har du inte sett min verkstad *S* /Kent
Problemet är inte att du har för mycket prylar -du har ju för liten verkstad!

Det är bättre att ha prylar som man inte behöver, än att behöva prylar som man inte har!
 
ACME skrev:
Det är bättre att ha prylar som man inte behöver, än att behöva prylar som man inte har!
Där slog du huvudet på spiken, det var ta mig fan det vackraste jag hört på denna sidan julafton!
 
C
Tack för Era tips.....

Det blir ett Festool CMS TS 55 Set OCH en Styrskena 2400/2 om jag nu lyckas få loss grejorna till ett hyfsat pris(?)

Häls

Carra
 
Bra där!
Jag kan även rekommendera deras längdanslag till bordet. Jag har ett till min CS50.
Med det så ställer du in ditt mått och låser först anslaget med en spak. Därefter kan du finjustera med tiondels millimetrar innan du låser anslaget, dels med en ratt, men även med en spak som låser det i bakkant på bordet -tvärstabilt.
Det kostar iofs 1460:- +moms, men gör bordets funktion så grymt mycket bättre!

Sen kan du ju bygga ut med justerbord, breddare, förlängare, sågklingsfack, rullbock.... -There's no end to the possibilities!
 
Mikael_L
carra, hör int på fjollorna där.
Me en husqvarna motorsåg och riktigt sjujävla vass kedja fix du alla dom dära fönsternicherna, och allt annat i huset i ett nafs!!

Festool... leksaker, fnys ... :cool:

Och skena... jamen herregud, en rikti karl har väl både ögonmått och synvinkel! :D
Har du dratt i dig en kvarting innan är de ju en annan sak, då måst man kanske lut sig mot väggen lit, så he bli rakt.

Jojo...

Jodå, jag är född i norrbotten, 5 mil från där Jägarna spelades in. ;)
 
jag hade tagit 2 st 1400 skenor istället för 2400 skenan , dels så behöver man lite start och stopp sträcka och sen är det inte alltid att man måste klyva länge grejor är 1400.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.