Idag fick vi jordfel och det visade sig att det var avloppspumpen till trekammarbrunnen som löste ut. Öppnade brunnslocket (i marknivå), och såg att elkontakten till pumpen dragits sönder och tagit fukt (se bild). Borde inte kontakten vara satt ovan mark, tex på en stolpe utanför brunnen (IP67 klassad)? Jag tycker nuvarande installation ser felaktigt utförd.
 
  • Elkontakt till avloppspump med fuktskador i öppet brunnslock på marknivå, omgiven av gräs och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte svara på vad man borde ha gjort men i min pumpbrunn så har jag pumpen ansluten via en kopplingsdosa. Dosan har sett sina bättre dagar men det har ändå alltid (=2 ggr) varit själva pumpen som har havererat med utlöst jordfelsbrytare som följd. När jag köpt ny pump så har jag klippt stickproppen och monterat in i kopplingsdosan. Kolla alltså gärna så att pumpen inte havererat även om det ser lite wonky ut med din elanslutning.
 
  • Gilla
DonAnte
  • Laddar…
Hej, Jo den kopplingen tar in vatten och definitivt fukt och ej klassad för utomhusbruk. Testa med en skarvsladd om pumpen är funkar så vet du
 
  • Gilla
DonAnte
  • Laddar…
Pumpen fungerar med skarvsladd som får sitta i tills elektrikern kommer på måndag. Hur skall jag be elektrikern att göra om det?
 
jag röstar för en stolpe..
 
  • Gilla
DonAnte
  • Laddar…
En avloppsbrunn är ingen gynnsam miljö för el eller metall. Jag hade klippt anslutningsskabeln och gjort en fast installation av det hela i en ip67 klassad dosa, skarva sedan kablarna med gel-fyllda skarvar. Nu kommer jag inte ihåg vad den korrekta benämningen är men på jobbet kallar vi dem fiskögon :)

Annars är alternativet en ip-klassad låda på en liten stolpe vid brunnen, men det är många som vill att sådana installationer inte ska synas.
 
  • Gilla
DonAnte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.