Jag hade en rörläggare hos mig för fem år sedan och han tittade på min galvaniserade inkommande vattenledning och sa att den behövde jag byta ut. Vad jag förstod var det enbart pga åldern. Eller var det bara för att skapa framtida jobb för honom. Huset är byggt på 40-talet men hur gammal ledningen är vet jag inte.

Frågan är, ska man dra i detta eller bara låta det vara så länge det fungerar? Nu är det lite aktualiserat eftersom det ändå kommer grävas för fiber nästa år så det blir ytterligare ett hinder att undvika om man ska gräva senare.

Jag hittar inga serviceventiler och det kan vara så att kommunens ledningar går någonstans på min tomt. Men jag antar att det är min ledning och mitt ansvar fram till huvudledningen?
 
  • Gilla
Generalbananen
  • Laddar…
Krilleman
Galv är rekommenderat att du byter eller har en plan för att byta.

Blir det inte stopp invändigt (med litet flöde som följd) så brukar galv kunna gå av i marken! Men visst finns det galvade ledningar som fungerar än.

Ring vattenverket och fråga var din ventil sitter. Dom brukar vara villiga att visa på så du kan gräva på rätt ställe. Är din ventil i gatan gammal så brukar dom även vattenverket byta den då dom får grävningen "gratis". Och det är ju bara bättre för dig. Själva ventilen ska du själv aldrig röra. Låt vattenverket sköta den biten. För går ventilen sönder och det är du som vrider på den är det ditt fel och således får du betala för bytet!

Och ska du byta inkommande vatten brukar man byta inkommande avlopp till plast samtidigt då man endå har allt uppgrävt.
 
Claes Sörmland
Sitter själv med en gammal galvad servis från 1964 men här tyckte rörmokaren att den såg bra ut när vi bytte vattenrören i huset för en tio år sedan.

Inkommande vattenledning borde i alla fall vara äldre än 70-talet i och med den är galvad. Troligen kan kommunen ge dig info om när systemet är ifrån och var ledningar och var avstängningskran finns. Ditt ansvar som fastighetsägare brukar börja vid en överlämningspunkt, ofta 0,5 m utanför tomtgräns där det vanligen finns en avstängningskran.

Galvade vattenledningar lever ju inte för evigt och korroderar med inverkan från det syrerika inkommande vattnet. Så det som kan händer är dels påbyggnad på insidan av röret och dels läckor i främst skarvar. När det kommer läcka är ju svårt att veta men risken ökar med rörens ålder. Det tråkiga är ju att rejäla läckor gärna sker när man minst önskar det och inte vill ägna sig åt att akut gräva upp hela trädgården. Det är väl det främsta argumentet för att byta rören i tid och under planerade förhållanden. Då kan det också vara lämpligt att passa på att uppdatera avloppsrören om det handlar om gamla cementrör som rötter kan ta sig in i.
 
Var med om att inkommande ledning fick läcka före huvudkranen. Det är inte roligt. den var galvat från 30 talet. Mitt råd byt.
 
O
Om man ändå grävt upp där rören ligger så finns det ingen anledning till att inte byta. Men annars så skulle inte jag byta.

Man kan relina vattenledningen. :) Förvisso är det de sista jag skulle göra efter att man grävt upp hela tomten och inte lyckats hitta inkommande och det samtidigt är omöjligt att dra helt nytt och helt enkelt bara fimpa den gamla ledningen.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att relina avloppet.
 
Jag tror det är omöjligt att relina inkommande vatten då grannen inte fick sitt köksavlopp fixat pga 50mm avloppsrör. Dessutom ser galvade rör ut som ett skatbo inuti.

Min sista rördel från marken och in i källaren var så uppäten inifrån att det var hål genom gängorna.

Vårt hus är från 59 och jag har stegvis under två år och samtidigt som projekten löpt på, bytt från gatan fram till blandarna, och även hela avloppet ut till tomtgräns.

Det är en tidsfråga med järnrör och nu har jag mina levnadsår i huset säkrade tänkte jag
 
  • Gilla
monsterdane
  • Laddar…
Jag frågade vårt VA-bolag om detta och de sa att det oftast gick att skjutsa in en PEM-slang i befintligt rör, iallafall fram till en eventuell 90-böj.

Om du ändå gräver så är det ju vettigt att byta. Eller åtminstånde att lägga ner en rejäl bit PEM-slang så att du kan koppla över till den senare. Att gräva en meter djupare då du ändå håller på är inte ett jättestort merarbete.
 
Krilleman
pelpet skrev:
Jag frågade vårt VA-bolag om detta och de sa att det oftast gick att skjutsa in en PEM-slang i befintligt rör, iallafall fram till en eventuell 90-böj.

Om du ändå gräver så är det ju vettigt att byta. Eller åtminstånde att lägga ner en rejäl bit PEM-slang så att du kan koppla över till den senare. Att gräva en meter djupare då du ändå håller på är inte ett jättestort merarbete.
Skjuta i en PEM i en galv? Omöjligt!

Fiber gräver man väl oftast med spade (H1:a) och inte på frostfritt djup med en EW 140 D?!

Fiskars spade för grävning, röd och silverfärgad med trähandtag
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gul och svart Volvo EW 140 D hjulgrävare bredvid en timmerhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
PeterStrandberg skrev:
Jag tror det är omöjligt att relina inkommande vatten då grannen inte fick sitt köksavlopp fixat pga 50mm avloppsrör. Dessutom ser galvade rör ut som ett skatbo inuti.

Min sista rördel från marken och in i källaren var så uppäten inifrån att det var hål genom gängorna.

Vårt hus är från 59 och jag har stegvis under två år och samtidigt som projekten löpt på, bytt från gatan fram till blandarna, och även hela avloppet ut till tomtgräns.

Det är en tidsfråga med järnrör och nu har jag mina levnadsår i huset säkrade tänkte jag
Det finns företag som relinar vattenrör.:) man fundera på hur seriösa de fötetagen är dock:)
Dock undrar jag va det var för företag som inte kunde relina 50 rör. För min erfarenhet är det inte är några problem.
 
I våran gamla vattenledning från -60 hade kommunen redan tryckt i PEM-slang så långt det gick vilket var i princip fram till huset, så visst går det... De gjorde detta när de bytte brunnen i gatan.
 
Krilleman
Odjuret skrev:
Det finns företag som relinar vattenrör.:) man fundera på hur seriösa de fötetagen är dock:)
Dock undrar jag va det var för företag som inte kunde relina 50 rör. För min erfarenhet är det inte är några problem.
Problemet är ju inte hur man plastar ett vattenrör utan problemet ligger i hur man får befintligt rör att vara fritt från beläggning.

Alla som kapat ett galvrör med påbyggnad inuti kan intyga hur hård beläggningen är.

Visa bilaga 112386

Så om man nu kontrakterar detta företag (som självklart visar ett exempel med PEM) hur dom löser problemet med galv.

Vad blir svaret?

http://www.nyteknik.se/bygg/de-sprutar-nya-ror-utan-giftig-plast-6418578
 
Man kan dra en brotsch genom galvröret och fräsa bort all rost. Sen kan man mosa in en pem-slang.
 
Krilleman
pelpet skrev:
Man kan dra en brotsch genom galvröret och fräsa bort all rost. Sen kan man mosa in en pem-slang.
Nja... Nej.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Tack för all input. Jag gräver ju inte just nu så det lutar åt att skjuta lite på det. Fibern är som påpekat en mycket grundare historia men den blir ju ändå ett hinder att ta hänsyn till vid senare grävningar.

Det hade onekligen varit bra att veta var ventilen finns. Om jag ringer kommunen och frågar runt, är det risk att jag startar en karusell som leder till att jag måste göra bytet nu?
 
O
Nu var just mitt inlägg om att relina vattenledningen lite ironiskt. :)
Relina avloppsrör absolut! Relina vattenledningen absolut


... Inte :p
Det går inte att göra om man är seriös
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.