Jag vaknade för en stund sen av att det poffade till på sängbordet och började lukta konstigt. Jag tänkte att det var mobilladdaren som hade gett upp, så jag drog ur den, återställde säkringen som hade gått (jfb'n löste inte ut) och gick och la mig igen.
Efter några minuter poffade det till igen från samma ställe och säkringen gick än en gång. Det enda jag hade på sängbordet var en skarvdosa från ett ojordat vägguttag med den släckta sänglampan inkopplad. Lampan har euro-propp, så den är inte jordad.

Jag skruvade isär grenuttaget för att se om det var något fel där, men hittade inget konstigt, trasigt eller spår av överslag.
I sänglampan satt det en gammal lågenergilampa som luktar lite bränd elektronik, men det har jag märkt att dom kan göra efter ett tag utan att det är fel på dom. En kortis i en ojordad avstängd lampa borde väl dessutom inte kunna orsaka att säkringen går?

I samma vägguttag sitter en skarvdosa med en lampa och en klockradio på andra sidan sängen (fungerar fortfarande). Gruppen går även till belysningen i källaren (släckt vid tillfället, men funkar fortfarande) och ett jordat uttag i källaren där ett konvektorelement ställt på låg värme var inkopplat. Jag har inte kollat om elementet funkar fortfarande...

Jag har mätt att det är 230V i uttaget och inget verkar sitta löst i centralen.

Vad var det som hände? Borde jag vara orolig?
 
Det kan vara bra att få ut någon som kan kolla gruppen om du är osäker eller inte har rätt mätinstrument.. Du kan annars megga gruppen, se om du har något överslag, samt öppna upp uttaget och se om alt ser ok ut. Om du tydligt hörde när det poffade till, var kom ljudet ifrån?

Ska intressant nog på en felsökning av exakt samma problem nu på morgonen. (Dock sovrumsbrytare istället för uttag)
 
Du har en kortslutning L-N som löser säkringen. Den bör du definitivt försöka hitta för det låter inte hälsosamt. Eftersom du kunde skruva isär grenuttaget så måste det vara gammalt? Det borde ju synas var kortslutningen uppstått.
 
"skruva" som i "använda skruvdragaren med ett borr"... Den enda logiska förklaringen är skarvdosan, men det borde väl synas om det har blivit överslag någonstans? Det var lite sent när det hände, så jag gjorde ingen mer detaljerad felsökning än en okulärbesiktning. Jag kan ju prova att röra på sladden och mäta och se om det t ex har blivit kortis där någonstans.
Vid båda tillfällena låg prylarna helt stilla.

Poffen och en liten blixt kom från mitt sängbord, det kan både jag och frugan intyga, så det verkar konstigt om felet skulle ligga någon annan stans i anläggningen.
 
Jag har varit med om att fjädrarna till petskyddet har lossnat och kortslutit.

Protte
 
Petskydden ser intakta ut. Det är ju ganska långa avstånd mellan 'skenorna' och inga synliga skador någonstans. Jag testade att mäta och rucka på sladden, men fick inget utslag. Visserligen bara med ett vanligt mätinstrument, så inte så hög spänning.
 
  • Öppen eluttag med intakta petskydd, långa avstånd mellan ledarskenorna och kablar anslutna utan skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan
Ta ur alla laster från alla uttag i gruppen och prova återställ säkringen då vet du om det är någon utrustning som spökar. Är säkringen hel då Kulle jag ha kollat på ditt elelement.
 
Griffeltavlan
Du kan även mäta utan spänning i uttagen med Ohm och se om du får utslag. Det ska stå UE på multimetern om de är okej
 
Varför skulle det 'poffa' och blixtra på mitt sängbord på grund av ett dåligt element i källaren?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…

Bästa svaret

Man skulle kanske kunna tänka sig att felet ändå finns i sänglampan. Om vi tänker oss en skada på isoleringen före strömbrytaren på den. Om det då blir en praktkortslutning där, så kan man tänka sig att det "poffar" lite vid grendosan den är inkopplad i. Det blir en oerhört hög ström under någon 10 dels sekund. Den kan nog ge hög effektutveckling i en lite dålig kontakt.

Man kan ju även tänka sig en sådan kortslutning i själva kontakten till lampan. Men är det en gjuten europlugg så låter det rätt osannolikt.


På bilden av grendosan ser man några lättare tryckmärken på isoleringen, det ger ett intryck av att trådarna kan ha varit i kläm. Granska så det inte finns värre tryckskada på någon del som inte syns på bilden.
 
H hempularen skrev:
Man skulle kanske kunna tänka sig att felet ändå finns i sänglampan. Om vi tänker oss en skada på isoleringen före strömbrytaren på den.
Det enda jag hittar där är detta. Skulle det kunna orsaka problemen?
En skadad elsladd med bar tråd och brännskador som kan vara en säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:rolleyes:

Slutsatserna man kan dra är väl: Ligg still i sängen och skaffa jordfelsbrytare om du har sängram i metall.
 
  • Haha
  • Gilla
tveksamt och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det enda jag hittar där är detta. Skulle det kunna orsaka problemen?
Har svårt att tro det. Den där lilla skadan kan väl knappast orsaka problem... :giggle: Hur har du lyckats med det där egentligen?

useless useless skrev:
"skruva" som i "använda skruvdragaren med ett borr"
Mest nyfiken på hur du ska lyckas laga sladdosan utan att CE-märkningen "sätts ur spel". :surprised:
 
J
Det där hålet hade jag fyllt igen med lite lödtenn bara:cool::rofl::p
 
Ja, det är ju synd att jag slaktade skarvdosan för 9:- från Ikea... Lite lim i hålen och några varv tejp borde väl hålla ihop den?
 
useless useless skrev:
Det enda jag hittar där är detta. Skulle det kunna orsaka problemen?
[bild]
:rolleyes:

Slutsatserna man kan dra är väl: Ligg still i sängen och skaffa jordfelsbrytare om du har sängram i metall.
Njae asså... Jag tror mer att felet beror på virvlad ström. Kolla på bilden i inlägg 6, det kan ju inte vara bra att den blåa och den bruna kabeln korsar varandra på det där viset jö! Det kommer ju uppstå både konvertibla och inverterade kapacitansströmmar där. Speciellt som det mittre petskyddet uppenbarligen varit monterat åt fel håll, klassiskt rookie mistake! Byt säng så löser sig problemet! (y);)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.