Ville inte ta över en gammal tråd så skapar en ny med mina funderingar.

Jag fick råd på Bauhaus att köpa Essve C4 i några olika format för att bygga det jag skulle göra. Nämligen:
- Förstärka under befintlig trall med fler reglar/balkskor
- Fästa uterum i fasad
- Fäsa uterum i trall/reglar
- Byta ut några befintliga skruvar

Efter att jag nu i efterhand skulle köpa fler skruvar på en annan bygghandel sa de att det var olämpligt att använda C4 med tanke på att jag bor vid havet på västkusten. (Något de andra visste också..)

Här är lite bilder på den färdiga konstruktionen. Det sitter 8st 8x100 C4 som håller fast taket i bakkant som är skruvat in i fasaden.

Varje fot i framkant sitter med 4st 8x100 C4 ner i reglar under trallen.

Sen sitter regler i balkskor under som sitter med 6x100 C4.

Frågan är väl om jag borde vara orolig att det ramlar ner i huvudet på mig eller om jag oroar mig i onödan :)
 
  • Fot till en uterumsstolpe förankrad i trall med fyra skruvar, visande en detalj av konstruktionen nära fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uterum med glastak fästat vid en trätrall och husfasad, omgivet av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
C 4 är ju avsett för kustnära utomhusbruk, så här skriver Woody

C4 – UTOMHUS​

Klarar hög fuktighet och luft med måttliga mängder salt, vilket gör att C4-klassade produkter är lämpliga för utomhusbruk och i kustnära miljöer. En vanlig C4-ytbehandling är ZiniC-4 som är en blandning av zink och nickel. Det ger en hård, slitstark ytbehandling som dessutom bibehåller prestandan på skruvspetsar och gängor. C4 har nästan blivit standard i Sverige och produkter som ofta finns i denna klass är trall och träskruv för utomhusbruk. ZiniC-4 Torx från FAST är en vanlig skruv i den här klassen. Rostfritt stål A2 hamnar också i denna klass, även om det inte är en ytbehandling, utan en legering av stål och krom, som uppfyller kraven för klassen.

https://hejdes.woody.se/tips-inspiration/rostskyddsklass

Vi har i alla år kört med C 4 både på trallskruv och konstruktion, har aldrig fått någon reklamation på 20års tid..
Går vi tillbaka säg 10-15 år så spikade vi alla utvändiga konstruktioner och dessa håller än och galvat anses vara sämre än C4..
 
Redigerat:
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
C 4 är ju avsett för kustnära utomhusbruk, så här skriver Woody

C4 – UTOMHUS​

Klarar hög fuktighet och luft med måttliga mängder salt, vilket gör att C4-klassade produkter är lämpliga för utomhusbruk och i kustnära miljöer. En vanlig C4-ytbehandling är ZiniC-4 som är en blandning av zink och nickel. Det ger en hård, slitstark ytbehandling som dessutom bibehåller prestandan på skruvspetsar och gängor. C4 har nästan blivit standard i Sverige och produkter som ofta finns i denna klass är trall och träskruv för utomhusbruk. ZiniC-4 Torx från FAST är en vanlig skruv i den här klassen. Rostfritt stål A2 hamnar också i denna klass, även om det inte är en ytbehandling, utan en legering av stål och krom, som uppfyller kraven för klassen.

[länk]

Vi har i alla år kört med C 4 både på trallskruv och konstruktion, har aldrig fått någon reklamation på 20års tid..
Går vi tillbaka säg 10-15 år så spikade vi alla utvändiga konstruktioner och dessa håller är och galvat anses vara sämre än C4..
Det var ju betryggande! Tack för ett snabbt svar. Jag tyckte mig bara hitta information som påpekade hur olämpligt det var, att man tillslut blir lite blind.

Sen är de lite svårt för en hobby-pulare att veta..
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vi har i alla år kört med C 4 både på trallskruv och konstruktion, har aldrig fått någon reklamation på 20års tid.
Förlåt, men det säger inte mycket. Om jag beställer ett snickarjobb och skruvarna är rostiga efter 5 år tycker jag det är helt meningslöst att reklamera. Jag tror inte någon firma skulle erkänna att de valde fel skruv utan det kommer att hagla bortförklaringar.
 
R
T Thomas_Blekinge skrev:
Förlåt, men det säger inte mycket. Om jag beställer ett snickarjobb och skruvarna är rostiga efter 5 år tycker jag det är helt meningslöst att reklamera. Jag tror inte någon firma skulle erkänna att de valde fel skruv utan det kommer att hagla bortförklaringar.
Vad säger inte så mycket? Man kan leta fel på allt som på en bil rostskyddsgarantin gäller oftast inte synlig rost utan bara betydande rost på bärande konstruktioner tex..
Att en C4 skruv inte skulle hålla utvändigt som den är testad för är ju bara löjligt..det är den näst högsta kvaliteten som man normalt utger ifrån..
Sedan om du bankar och slår på skruven så beläggningen försvinner så är det knappast tillverkarens ansvar..
 
Jag har inga åsikter om C4's lämplighet. Jag menar bara att argumentet som du anför "Inga reklamationer" säger ingenting.
Hade du sagt: "jag har kollat 20 byggen efter 5 år och inte hittat bortrostade C4-skruvar" så hade det varit annorlunda. Men avsaknaden av reklamationer är inget argument.
 
F fekberg skrev:
Det var ju betryggande! Tack för ett snabbt svar. Jag tyckte mig bara hitta information som påpekade hur olämpligt det var, att man tillslut blir lite blind.

Sen är de lite svårt för en hobby-pulare att veta..
Det har aldrig varit problem med C4 konstruktions skruv 6-8 mm till att skruva ihop stomme och infästning.
Jag skruvade hel mitt uterum med
ESSVE konstruktionsskruv ET-T på Ø8,2 mm som är avsedd för sammanfogning av virkesdelar, konstruktionsvirke, limträ mm inomhus och utomhus.

Problemet är trallskuv där trallen rör sig upp till många mm över året.
 
Jag undrar lite samma, vilka skruv SKA man egentligen ha, vilka duger och vilka funkar?

Frågan är också hur stor skillnaden är mellan de olika skruvleverantörerna?


/Jocce
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
Varmförzinkad fyrkantig trådspik. Helt överlägret. jag som håller på med renoveringar har märkt att skruvar mest är ett problem. Efter några år har de rostat fast i träet och går inte att få ut. Dessutom är de sköra och set man på ett 10 år gammalt kraftöverförande skruvförband i trä som rör sig mer årstiderna är det vanligt att hälften av skruvarna har gått rakt av.
 
H heimlaga skrev:
Varmförzinkad fyrkantig trådspik. Helt överlägret. jag som håller på med renoveringar har märkt att skruvar mest är ett problem. Efter några år har de rostat fast i träet och går inte att få ut. Dessutom är de sköra och set man på ett 10 år gammalt kraftöverförande skruvförband i trä som rör sig mer årstiderna är det vanligt att hälften av skruvarna har gått rakt av.
Är det då en fråga om sämre bärighet eller bara att det är jobbigt att få bort vid eventuellt byte av plankor eller dyl. ? Det jag ursprungligen oroar mig över är ju att skruvarna går av och att hela skiten ramlar ner :)
 
Du behöver inte oroa dig över bärigheten i den där konstruktionen. C4 ytbehandlingen är bra nog för ditt montage. Det som kan hända över tid är att du får lite rostfärgade skruvskallar om du bor väldigt kustnära så saltfuktig luft hela tiden blåser in på konstruktionen. Men själva skruven är ju till största delen nerskruvad i virket och då kommer inte saltvattnet åt på samma sätt. Om du efter 7-10 år tycker att de som håller fötterna i altanen börjar se för rostiga ut så byt bara ut dem till nya. De som sitter i takkonstruktionen är ju mestadels täckta med tak och får således inte speciellt mycket fukt på sig. Korrosion uppstår mestadels när den är konstant fuktbemängd, så som en trallskruv lätt nersänkt i trä, ett vertikalt montage gör ju att det inte blir så mkt stående fukt.
När skruv testas för C4 korrosionsklassen så får inte mer än 2 av 10 skruvar fått antydan till rost efter en cykling i saltspraykammare som simulerar 15 års utomhusbruk. Med antydan menas rostprickar, inte försvagning av styrkan eller egenskaper.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.