Har (äntligen!) införskaffat villa efter en tids letande, och det blev en souterängvilla från 87 med vedeldning. Pannan är en Arimax 35, och den är kopplad till en 2,5kubiks acctank. Då jag inte har behövt elda för uppvärmning tidigare annat än lite "nöjeseldande" i kamin så läser jag nu allt jag kan om vedeldning och hur det går till. Jag har läst att många fixar sin ved inför nästa vinter redan nu, men vi har inte tillträde till huset föränn nån gång mitt i sommaren. Jag ska kolla med nuvarande ägaren vart de brukar fixa sin ved, men risken är ju att de inte kommer ordna nån ved nu utan bara se till att de har så det räcker fram till dess de flyttar.

Bör jag ha panik och försöka fixa fram en vedleverans redan nu, eller kan jag lika gärna vänta med det till i sommar när vi har fått huset och hunnit flytta in? Finns det risk att tillgången minskat och priset ökat om jag väntar? Kommer ved som man köper i sommar hinna torka tillräckligt tlll när det är dags att använda den?

Ser fram emot att flytta in, och ska faktiskt bli rätt intressant att hålla på med eldningen, men det är mycket att sätta sig in i såhär i början när det är första egna villan. :)
 
Det är nog alltid beroende på var man bor, alltså hur många som säljer i närområdet. Men juni, juli och augusti borde du nog fortfarande kunna köpa ved. Sen stiger priserna och förråden krymper. Men det bästa är ju om ni kan boka ved nu men att det ska levereras senare. Vi brukar ha kapat och klyvt innan midsommar och så får det ligga ute en månad ungefär beroende på väder. Ska ni köpa stock eller klyvd ved?
 
Ska du skaffa ved på stock så är det nu du borde börja med jobbet så smått för att få den riktigt torr och bra till vintern. Köpa kluven ved kan bli dyrt.
Enklaste lösningen är att du skaffar en begagnad pelletsbrännare och stoppar in i arimaxen när du får tillträde. Får du betala 400 kr per kubikmeter för veden som många gör idag så blir det inte billigare än med pellets.
Antar att du har en del annat att göra med huset i början än att jobba med vedeldningen.
 
Har förstått att man helst ska köpa långved och kapa/klyva själv om man ska få bäst ekonomi i det hela, men första sommaren känns det som att vi kommer att ha tillräckligt att göra som det är. Med andra ord så får det nog bli att köpa färdig ved nu första året och sedan se vad vi kan hitta på till nästa år. :)

Jo låter ju vettigt att boka redan nu med leverans i Juli, det kan ju vara ett bra alternativ.

De har eldat cirka 15 kubik per år, och då antar jag att de menade travad ved. Blir ju en del att köpa, men jag får som sagt ta och kolla med säljarna hur de brukar lösa det. :)
 
johanpelle skrev:
Ska du skaffa ved på stock så är det nu du borde börja med jobbet så smått för att få den riktigt torr och bra till vintern. Köpa kluven ved kan bli dyrt.
Enklaste lösningen är att du skaffar en begagnad pelletsbrännare och stoppar in i arimaxen när du får tillträde. Får du betala 400 kr per kubikmeter för veden som många gör idag så blir det inte billigare än med pellets.
Antar att du har en del annat att göra med huset i början än att jobba med vedeldningen.
Aha, det var ju ett alternativ jag inte hade funderat på faktiskt. Men det blir ju en viss investering, och vi hade ju ändå tänkt fortsätta med vedeldningen då den verkar funka rätt bra med det existerande systemet. Ska fundera på det, kan ju vara en praktisk lösning. :)
 
Borde väl gå att tala med säljaren, fråga om du får beställa dit 20 m ved och trava upp den på anvisad plats.. borde väl vara ok eller hur? dom har ju själva gjort det tidigare så
 
Taken skrev:
Aha, det var ju ett alternativ jag inte hade funderat på faktiskt. Men det blir ju en viss investering, och vi hade ju ändå tänkt fortsätta med vedeldningen då den verkar funka rätt bra med det existerande systemet. Ska fundera på det, kan ju vara en praktisk lösning. :)
När du inte vill ha grejorna längre så säljer du på Blocket för samma pris som du gav. Finns många söderut som köper färdig ved till högre pris än vad dom behöver betala för pellets på grund av vedhysterin. "Ved är gratis, ved är billigast osv." Dessutom blir dom ofta lurade av vedhandlarna då det praktiskt är omöjligt att avgöra hur många kubik som verkligen levereras. Vedhandlarna är ju också dumma om dom inte följer med trenden mot högre vedpriser för ingen vill jobba gratis. Ta reda på priser innan du bestämmer dig.
 
Ska ta ett snack med säljarna och se vad de säger. Vore ju bra om det finns en existerande vedleverantör med vettiga priser som man kan "ärva". Har också tänkt be om en demonstration av hur man eldar i pannan, så man får reda på hur de brukar köra maskinen :)

Gissar att när pannan är så pass gammal som 1987 så får man vara beredd på att byta den när som helst, och då kan man ju titta på att byta till annat system som pellets eller bergvärme, men vi hoppas ju att den ska gå att köra några år till så att vi kan skjuta på den kostnaden lite. När jag läst om eldning här på forumet och på andra ställen så verkar det ju som att livslängden på pannorna varierar väldigt. En del kör pannor från 60-talet fortfarande, och en del får byta ut sina 15 år gamla pannor redan nu...
 
Lånar tråden lite...

Har en Värmebaronen Combimax 30 UB och har nu eldat ett år med ved. Går väl
åt cirka 24 m3 stjälpt mått. Betalade föregående år 350 kr per 12 m3 + 200 per lass, dvs
8.800 kr. I år höjs priset till 380 m3 så totalpriset blir då 9520.
Menar du att man kan elda med pellets för runt 10.000 kr på ett år motsvarandes
24 m3 ved?

Isåfall funderar jag på att införskaffa en pelletsbrännare...

johanpelle skrev:
Ska du skaffa ved på stock så är det nu du borde börja med jobbet så smått för att få den riktigt torr och bra till vintern. Köpa kluven ved kan bli dyrt.
Enklaste lösningen är att du skaffar en begagnad pelletsbrännare och stoppar in i arimaxen när du får tillträde. Får du betala 400 kr per kubikmeter för veden som många gör idag så blir det inte billigare än med pellets.
Antar att du har en del annat att göra med huset i början än att jobba med vedeldningen.
 
men om din gammla panna går sönder så köper du ju bara en ny panna som du kopplar ihop med övriga systemet..
 
Daniel_76 skrev:
Lånar tråden lite...

Har en Värmebaronen Combimax 30 UB och har nu eldat ett år med ved. Går väl
åt cirka 24 m3 stjälpt mått. Betalade föregående år 350 kr per 12 m3 + 200 per lass, dvs
8.800 kr. I år höjs priset till 380 m3 så totalpriset blir då 9520.
Menar du att man kan elda med pellets för runt 10.000 kr på ett år motsvarandes
24 m3 ved?

Isåfall funderar jag på att införskaffa en pelletsbrännare...
Jag har en Egor v25 som förbrukade ca 25m3 ved per år. Eftersom jag missade att jag behövde mer ved inför vintern och detta året och el är på tok för dyrt att elda med införskaffade jag en beg pelletsbrännare och beställde hem 4 pallar med pellets. Pelletsen kostade 8800 inklusive leverans och då jag räknar med att det behövs minst 4 pallar till på ett år så är det betydligt mycket billigare att köpa färdigkluven ved för runt 400kr/m3. Pelletsen började användas i slutet av Januari och hittills har jag nog gjort av med ca 60% av den leveransen.
Jag kommer antagligen att försöka köpa hem mer ved och klyva upp, alternativt köpa färdigkluvet och sen sälja pelletsbrännaren när pelletsen är slut.
Dock är det väldigt bekvämt med pellets men tyvärr är man beroende av ström vilket jag inte är med vedeldning.

Totalpris för pellets på ett år: ca (minst)17000kr
Brännaren är inte medräknad i ovanstående beräkning och kostade 7000kr.
Totalpris för ved 25m3 färdigkluven: 10000kr (400kr/m3)

/Samuel
 
Rörande ström... Även vedeldning kräver ström, cirkulationspumpen!

/Kent
 
snickarboden skrev:
Rörande ström... Även vedeldning kräver ström, cirkulationspumpen!

/Kent
Jo det stämmer, men eftersom vårt värmesystem är byggt så att det är självcirkulation om strömmen går så är jag alltså inte beroende av ström för att få värme i huset och varmvatten i kranarna...Dock går vattenpumpen i den egna brunnen på ström vilket innebär att man får vara väldigt restriktiv med vattenförbrukningen under längre strömavbrott.

/Samuel
 
KÖP NU!!

Alla vedkännare som jag pratat med säger att ska man elda med veden komman vinter så ska den kapas och klyvas nu och staplas (kan man ha det i en hög är det ju bäst förståss, blir luftigare så) så fort som möjligt men absolut innan midsommar. Bästa torktiden nu och frammåt nån månad för att sedan bli fuktigare luft.

har man råd och utrymme så skaffa ved för två vintrar så hinner den torka ur ordentligt och du behöver inte ha så "bråttom" med att få in det nästa vedlass kommande vår/sommar

vi köper färdigkluven ved och får det hemkört, snabbt och smidigt men att köpa på stock och kapa/klyva själv blir nog säkerligen billigare (vet inga priser på det). Men har man ett skapligt betalt jobb och inte ser det som sitt kall och hobby att hålla på med ved så jobba några timmar extra och köp färdigkapad/kluven:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.