Hej

Skulle byta en takarmatur i källaren i dag. Stängde bara av strömbrytaren och mätte 0V mellan fas och nolla. Tog bort den gamla armaturen och lyckades då komma mot jord och nolla så fick en stöt..
Blev lite konfunderad över det hela så skruvade av locket till dosa och strömbrytare, se bilder nedan.

Visst är det så att man har skiftat så fas är blå tråd framme vid armaturen?
Jorden är inte heller kopplad till jordplinten vid strömbrytaren.
Borde inte jfb löst ut då jag fick en stöt, när jag rörde vid jord och blå ledare vid armaturen?

översikt
översikt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


kopplingsdosa
kopplingsdosa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


strömbrytare
strömbrytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har dålig koll på jordfelsbrytare, men borde den inte löst ut?

Vet att det finns stort kunnande här så hoppas någon kan förklara detta för mig

MVH
Daniel
 
Ser ut som om det är kopplat att bryta nollan. Du har just förstått varför man inte får göra det.

Jfb borde löst ut, om strömmen blev högre än 30mA. Det ser som sagt ut som att blå tråd i armatur är obruten fas.

Testa testknappen på jfb och se om den löser ut och om du tappar spänningen i armaturen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
30 mA ger en ordentlig "smäll" och det är inte alls säkert att JFB löser ut när man får en "kyss" för det är inte säkert att strömmen blir nog hög.
 
JLov
Ser ut som om det är kopplat att bryta nollan. Du har just förstått varför man inte får göra det.

Jfb borde löst ut, om strömmen blev högre än 30mA. Det ser som sagt ut som att blå tråd i armatur är obruten fas.

Testa testknappen på jfb och se om den löser ut och om du tappar spänningen i armaturen.
Jfb bryter spänningen fram till armaturen om man trycker in testknappen.
Det som syns på bilderna är det enda som finns kvar "orört" från gamla husägaren så jag borde ha listat ut att det inte var som det skulle med tanke på dennes lösningar på elsidan:)

elmont
30 mA ger en ordentlig "smäll" och det är inte alls säkert att JFB löser ut när man får en "kyss" för det är inte säkert att strömmen blir nog hög.
Ok, var mest detta som jag funderade på. Har lyckats att få ström i mig någon gång innan och det är ju allt annat än behagligt. Det som hände i dag var att jag kortslöt ledarna med utsidan av fingrarna så kan ju vara så att det inte var tillräckligt för att lösa jfb.
 
tommib
Skönt att det inte blev värre än obehag.

Nu har du också lärt dig varför man bryter hela gruppen vid centralen och verifierar att det är strömlöst innan man pillar.

mvh
tommib, Glad hempulare
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Eljobbet håller tyvärr en låg klass. Jag gissar på hempul eller någon utländsk " byggjobbare"

Det finns all anledning att lyfta på lite lock inkl elcentralen. Man kan misstänka att det finns fler felaktigheter där pularen har pulat.
 
tommib
Skönt att det inte blev värre än obehag.

Nu har du också lärt dig varför man bryter hela gruppen vid centralen och verifierar att det är strömlöst innan man pillar.

mvh
tommib, Glad hempulare
Jo de kunde ju gått värre. Lathet/idioti är väl enda förklaringen jag har till att inte gå 1,5 m till centralen och bryta strömmen korrekt. Läxan lärd:surprised:

Tobbe_3
Eljobbet håller tyvärr en låg klass. Jag gissar på hempul eller någon utländsk " byggjobbare"

Det finns all anledning att lyfta på lite lock inkl elcentralen. Man kan misstänka att det finns fler felaktigheter där pularen har pulat.
Du slog nog huvudet på spiken med din första mening!

När jag flyttade in för ca 2 år sedan så märktes att den som gjort elen eller delar av den i alla fall inte riktigt hade kompetensen om vi ska vara snälla. Hade då hit elektriker som gått igenom all el samt kompletterat med jfb. Så det som syns på bilden är allt som finns kvar från gamla ägaren, detta fick vara tills källaren skall renoveras.

Exempel på att eljobbet höll "låg klass" när vi flyttade in.

I källartaket kommer ett gammalt elrör ut hade varit en takarmatur där någon gång i tiden. Ur röret hänger två trådar (avklippta dock ej skalade) som går att spänningssätta mha en strömbrytare på väggen. Påpekar detta dagen vi får nycklarna och går genom huset med förre ägaren. Svaret: oj då jag brukar vika upp ändarna på trådarna i röret :banghead:

I elcentralen fanns också flera ledare som enkelt gick att dra loss från kopplingarna så helt klart någon som har gjort saker som denne inte kunde.
 
OM den där strömbrytaren är en trapp....... Så kommer den gulgröna att kopplas ihop med troligen nollan då.
Är det inte en trapp så borde det inte varit en skruv där, skyddsjord kan man "parkera" bakom en skruv i kapslingen längst ner till vänster.

Skulle vara intressant om TS kunde dra ut trådarna så man ser var de är kopplade.

Protte
 
tommib
prototypen skrev:
OM den där strömbrytaren är en trapp....... Så kommer den gulgröna att kopplas ihop med troligen nollan då.
Är det inte en trapp så borde det inte varit en skruv där, skyddsjord kan man "parkera" bakom en skruv i kapslingen längst ner till vänster.

Skulle vara intressant om TS kunde dra ut trådarna så man ser var de är kopplade.

Protte
Det borde också innebära att JFB omedelbart löser om det finns belastning på andra grupper (vilket det i praktiken alltid gör). Intressant.... Är skyddsjord ens inkopplat för dessa grupper?
 
prototypen skrev:
OM den där strömbrytaren är en trapp....... Så kommer den gulgröna att kopplas ihop med troligen nollan då.
Är det inte en trapp så borde det inte varit en skruv där, skyddsjord kan man "parkera" bakom en skruv i kapslingen längst ner till vänster.

Skulle vara intressant om TS kunde dra ut trådarna så man ser var de är kopplade.

Protte
Inte helt med på vad du menar men strömbrytaren ser ut så här
strömbrytare - Kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den bryter mellan punkt 1 och 2. Punkt 3 är inte i förbindelse med någon annan punkt oavsett läge på brytaren, verkar vara en ren kopplingspunkt. Punkt 4 är för skyddsjord.
 
Den gulgröna ska inte kopplas på brytaren utan på den plint som är avsedd för just jord, 4 på bilden.Trådarna är dessutom på tok för korta och för långt skalade.
 
tommib
Det förklarar varför inte JFB löser. Men det var en konstigt placerad skruv där vid 3, man kan ju lätt frestas att tro att den ingår i brytaren. Skruv 4 är mer naturligt utanför...
 
tommib skrev:
Det förklarar varför inte JFB löser. Men det var en konstigt placerad skruv där vid 3, man kan ju lätt frestas att tro att den ingår i brytaren. Skruv 4 är mer naturligt utanför...
Jo det ser ju ut som nr 3 är med i brytaren men har haft loss brytaren och nr 3 är helt klart bara en kopplingspunkt som inte har förbindelse med något annat. Skyddsjorden ska ju inte vara kopplad där utan på nr 4, så långt är jag med men hur förklarar det att jfb inte löste ut. Hänger inte riktigt med. Skyddsjorden vid lampan är ju kopplad till skyddsjord i kopplingsdosan.
 
tommib
Jo, men är skyddsjord kopplat till centralens PE-plint?
Jordfelsbrytaren löser inte (nödvändigtvis) för ett fel Fas-Nolla då summan av strömmen är rätt.

Har du mätt att 3 inte har kontakt med något annat? I bägge brytarpositionerna?

Noterar också att du i första posten lägger vikt vid ledarfärger. Gör inte det. Mät alltid vad som är vad alt följ ledarna till centralen. Det var någon som nyligen sa här att man alltid ska förutsätta att den som kopplade innan en själv var korkad och färgblind, det stämmer ganska bra. Sen ska man naturligtvis själv koppla rätt, det säger sig självt. Men blå som tändtråd i en armatur är egentligen inget konstigt, speciellt när du har en kabel med Svart/Blå/GG. I mitt hus var nollan svart och fasen vit, så blå var en bra färg för tändtråden. Förutom när den var nolla. Eller mellantråd. Eller gröna mellantrådar osv....
 
Jag har lyckats med konststycket att försöka tvinna ihop änden på en fas samtidigt som jag hade armbågarna på en diskbänk. J**lar vad det small till i armen, det gjorde rejält ont kan jag lova. Dock löste inte jordfelsbrytaren, vilken jag kontrollerade noga när jag väl kommit till sans igen. Så visst kan en strömgenomgång på < 30mA kännas ordentligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.