Jag letar efter bordssågar men det är en riktig djungel. Jag är alltså nybörjare men jag skulle vilja börja lära mig och en bordssåg är något av de viktigaste verktygen enligt de snickare jag talat med (mest online med folk från USA).

Pengar är ju ett problem men jag vågar inte köpa någon av de billigaste sågarna heller.. Vad jag är ute efter är precision för jag vill lära mig att bygga möbler och sånt.

Portabilitet är en funktion som ointressant för den ska monteras i garaget och då kan man bygga ut sågen för ett större utmatningsbord och sånt när man behöver göra större saker. Men om en portabel såg kan göra det jag vill så tar jag en sådan, hört bra om Dewalt 744 och Bosch GTS10, bl.a. på detta forum.

Så en billig, bra och stationär bordcirkelsåg? Finns det?
 
Vad är din budget. ?

Pär
Ps prova att söka för jag tror det är ganska mycket som redan är skrivet i den frågan!
 
Budgeten är väl 8000 max, annars får det vänta något år.

Jag har sökt, säkert läst ett dussin trådar här men jag tycker inte jag ser svar på de frågor jag ställer, eller så känns det som jag ännu saknar kunskapen för att ta mig till informationen på ett bra vis. Många som säger si och så är bra och pekar på en funktion eller annan som en modell gör bättre än en annan, men jag ser inte att dom säger vad dom gör med den, gör dom möblier eller kapar dom till virke för konstruktion vid husbyggen eller vad gör dom?

Tycker inte jag har inte sett någon ställa fråga specifikt om en bordcirkelsåg för möbelsnickeri och liknande finslöjd. Många av modellerna som diskuteras är portabla modeller och dem säger vissa inte är bra för finare jobb, men några fasta modeller brukar det inte nämas så ofta om det då inte gäller någon proffsmodell for 15000+
 
Redigerat:
Är själv i köpartagen av en bords cirkel, tittat en del på Dewalt 745rs, 22 kilo och stativ med hjul, 7000 på toolab, verkar vara prisvärt ! Någon med erfarenhet av den?
 
Ja att leta en bra bordscirkelsåg i Sverige är faktiskt helt hopplöst. Det finns gott om sågar för snickare men få sågar för snickeri. Men då räknar jag bort justersågarna då det för de flesta inte är ett alternativ.
Man får antingen nöja sig med de små portabla,köpa bra och begagnat i närområdet (vilket kan ta en J..la tid) eller köpa någon av de få Kina sågarna som finns på tex duab
 
Och nu ser jag att du bor i Vasa, nästan granne med mig, men jag kan tänka mig att läget är liknande i Finland
 
Jo om inte värre. Vasa i positionsfältet är väl lite lögn nuförtiden, flyttade 30km söderut förra året för husbygge.
 
Stora problemet är att det i Sverige (och princip europa överlag) är ytterst ont om bordssågar i skiktet mellan portabel 15kg plast för 6000 och 400kg tungt monster för 30000+.

Var själv på jakt efter nån sjysst 10-15000 såg för några år sedan, max 100-150 kilo och inte bautastor....och är väl lite på jakt fortfarande.

Axminsters egen brukar få bra betyg på engelska forum http://www.axminster.co.uk/axminster-trade-series-aw10bsb2-saw-bench-24891 Finns liknande modell i sverige men jag "tror" axminsters fått lite mer kärlek.

...likaså excalibur brukar få toppbetyg, den jag suktat efter är 10" cabinet saw http://woodfordwm.co.uk/acatalog/Table_Saws1.html Kass hemsida men deras sågar ska vara riktigt bra.

På hemmaplan dyker det upp sågar i stil med denna ibland http://www.tovek.se/auktioner/nätau...a-1710-s/36365/?itemExecuted=1?itemExecuted=1

Det kan väl vara ett bra alternativ om man bor i närheten och den är i bra skick. Dock är det nästan alltid lite trix med reservdelar till gamla maskiner, det besväret slipper man om man köper nytt.
 
De där brittiska sågarna såg intressanta ut, ska fråga lite mera om de på engelska forum :)
 
Jag vill också ha tag i en liknande excaliburs 10"are. Men 13 lökar plus frakt blir mycket pengar för en såg man inte kan klämma på före köp, plus att den inte är 3fas
 
Jo det börjar kännas kanske lite overkill för en nybörjare som mig att skaffa något såpass dyrt som första såg, jag kollade på Axminster sågen själv. Kanske något billigare vore mera förnuftigt.
 
Ett billigt alternativ är ju att köpa en aeg ts250/ ryobi ETS-1825 för under 4000:- och träna på några år. Den verkar vara ett populärt budget alternativ.
 
Tack för tipset! Kanske blir något sådant att börja med, låter mycket lättare att svälja det priset.
 
http://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-ts-250m-table-saw

Denna beställde jag själv med lite annat kraffs från axminster och måste säga att sågen var bättre än jag trodde. Den har en induktionsmotor som går väldigt tyst till skillnad från sågar såsom bosch, dewalt osv. Dock blev frakten 80 pund. Men jag beställda andra saker samtidigt (routerplate, klockmätare, digitalt skjutmått, bandsågsanhåll och något annat som jag inte kommer ihåg.)

Så passa på att beställa lite andra saker så blir frakten inte alls så farlig i slutändan.

Anhållet är lika dåligt som en mjölkkartong men så är det nog på alla sågar kan jag tänka mig. Att försöka microjustera anhållet är tidsdödande men tillslut får man nog till det. Sedan har det gjutjärnsbord vilket gör sågen ganska tung men stabil.

+induktionsmotor.
+gjutgärnsbord

-Inte standard "mitergauge slots"
-Dåligt anhåll.


Förresten, någon som vet något anhåll man kan köpa som tillägg? finns massor över pölen men här i europe tycks det bara finnas Incra anhåll vilket är liiite väl dyrt.
 
Har sälv en AEG TS-250-K, köpte den på Bauhaus för 4000 på rea för något år sedan, är rätt nöjd med den, om man kan leva med begränsningarna. Den saknar ett vettigt T-track och djup och vinkelskalorna är inte exakta. Jag mäter med vikelmätare och vinkelhake för att få det rakt och rätt, funkar bra. Sågen är stark med en vettig klinga, har sågat plank av ca en kubik fyra meters 50*250 furu utan problem förra helgen, kräver dock extra stöd då bordet är litet. Sedan krävs det en bra hyvel för att få det på mm rätt, men det funkar för mig.

Om du som jag har ont om plats är den ett bra val, bara att fälla ihop och rulla undan. Har du gott om plats så skulle jag satsa på en äldre begagnad i 200+kg klassen, brukar dyka upp på blocket med jämna mellanrum och är såklart överlägsna till ungefär samma peng ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.