Jag letar efter bordssågar men det är en riktig djungel. Jag är alltså nybörjare men jag skulle vilja börja lära mig och en bordssåg är något av de viktigaste verktygen enligt de snickare jag talat med (mest online med folk från USA).

Pengar är ju ett problem men jag vågar inte köpa någon av de billigaste sågarna heller.. Vad jag är ute efter är precision för jag vill lära mig att bygga möbler och sånt.

Portabilitet är en funktion som ointressant för den ska monteras i garaget och då kan man bygga ut sågen för ett större utmatningsbord och sånt när man behöver göra större saker. Men om en portabel såg kan göra det jag vill så tar jag en sådan, hört bra om Dewalt 744 och Bosch GTS10, bl.a. på detta forum.

Så en billig, bra och stationär bordcirkelsåg? Finns det?
 
Vad är din budget. ?

Pär
Ps prova att söka för jag tror det är ganska mycket som redan är skrivet i den frågan!
 
Budgeten är väl 8000 max, annars får det vänta något år.

Jag har sökt, säkert läst ett dussin trådar här men jag tycker inte jag ser svar på de frågor jag ställer, eller så känns det som jag ännu saknar kunskapen för att ta mig till informationen på ett bra vis. Många som säger si och så är bra och pekar på en funktion eller annan som en modell gör bättre än en annan, men jag ser inte att dom säger vad dom gör med den, gör dom möblier eller kapar dom till virke för konstruktion vid husbyggen eller vad gör dom?

Tycker inte jag har inte sett någon ställa fråga specifikt om en bordcirkelsåg för möbelsnickeri och liknande finslöjd. Många av modellerna som diskuteras är portabla modeller och dem säger vissa inte är bra för finare jobb, men några fasta modeller brukar det inte nämas så ofta om det då inte gäller någon proffsmodell for 15000+
 
Redigerat:
Är själv i köpartagen av en bords cirkel, tittat en del på Dewalt 745rs, 22 kilo och stativ med hjul, 7000 på toolab, verkar vara prisvärt ! Någon med erfarenhet av den?