Hej,
Är ny här på forumet, har följt det utifrån under lång tid och tycker det är ett väldigt bra forum med mycket kunskap och hjälpsamhet.

Nu till mitt problem:
Är på väg att köpa min första bordcirkelsåg/justersåg för lite hobbysnickeri. Det som byggs är lite möbler hyllor, bord lite av varje som behövs här hemma.

Har kikat på bland annat dessa två modeller:
http://www.swedendro-tools.se/shop/product/holzmann-justersag-ts-200?tm=produkter&sm=stationara-maskiner/saga/holzmann
och
http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=38

Det är där runt min budget ligger. Är det någon som har erfarenheter av dessa två sågar, hittade inget när jag sökte? Någon som handlat från den första butiken? Båda ligger inom en timmes bilfärd från mig så ska försöka att göra ett besök hos butikerna och titta på sågarna.

Någon som har andra tips på bra såg i denna prisklass något jag bör tänka på?

Tacksam för hjälp!
 
Den andra länken pekar nog inte riktigt dit du vill.

Välkommen till forumet för övrigt!
 
Har ingen erfarenhet av någon av de två sågar som du kikat på men jag har för mig att medlemmar med erfarenheter av liknande sågar brukar avråda från dessa. Om jag hade plats skulle jag nog hellre leta efter en begagnad lite större/äldre såg typ Ejca/Robland/Luna eller en nyare Hammer om budgeten finns. Tyvärr har jag själv begränsat med plats så valet i mitt fall föll på en begagnad Bosch GTS 10XC som jag sedan byggt en hurts till för att få den mer lik en golvmodell.

SawStand.jpg

Om man sedan bygger kapsläde och jiggar till sin såg så kan man få god precision på snitten och närma sig en justersåg i prestanda.

Välkommen till forumet.
 
Båda är sk kinasågar, tillverkas i kina och brandas sen i olika namn. Den första länken är samma som axminsters ts200 som såldes riktigt billigt innan jul hos axminster, den andra finns också under ett flertal engelska märken, charnwood exempelvis.

Blablabla. Jag har ingen personlig erfarenhet av någon av sågarna. Skulle jag valt hade jag nog tagit den i länk #1. Många är nöjda med sina axminster ts200 och förutsatt att det är samma fabrik så borde delarna vara identiska med den sågen. Dessutom har den 2 riktiga spår i gjutjärnsbordet = enklare att bygga en kapsläde (cross cut sled).

Om justerbordet ska gå ända fram till klingan som i såg #2 eller vara utanför bordet som i #1 tvista de lärde. Fördelen med att den går ända fram är att ämnet inte släpar på bordet meolan justerbord och klinga när man kapar. Nackdelen är att ditt riktiga bord saknar spår, det är svårare eller i princip omöjligt att bygga en zero clearance insert platta och du kan inte använda magnetiska featherboards.

Om några svengelska uttryck inte var bekanta så googla på dom.
 
badtastex skrev:
Har ingen erfarenhet av någon av de två sågar som du kikat på men jag har för mig att medlemmar med erfarenheter av liknande sågar brukar avråda från dessa. Om jag hade plats skulle jag nog hellre leta efter en begagnad lite större/äldre såg typ Ejca/Robland/Luna eller en nyare Hammer om budgeten finns. Tyvärr har jag själv begränsat med plats så valet i mitt fall föll på en begagnad Bosch GTS 10XC som jag sedan byggt en hurts till för att få den mer lik en golvmodell.

[bild]

Om man sedan bygger kapsläde och jiggar till sin såg så kan man få god precision på snitten och närma sig en justersåg i prestanda.

Välkommen till forumet.
Tanken var från början att köpa typ Bosch GTS 10 alternativt Metabo TS254 eller liknande. Har använt metabon lite innan och tycker den presterar bra. Detta är ju helt klart ett alternativ med bra klingor och lite kul kapslädar så skulle jag definitivt ha en såg som jag tror är tillräcklig för mina behov. Anledningen till att jag började kolla var just priset på de andra sågarna men man får kanske vad man betalar för som vanligt.

Har kollat blocket i evigheter och mitt tålamod började tryta så därav mina funderingar på att köpa nytt men kollar begagnatmarknaden definitivt.

Har läst tråden med din sågbänk och gillar helt klart din lösning..blir det en sådan såg kommer det kopieras flitigt:D
 
Ola C skrev:
Båda är sk kinasågar, tillverkas i kina och brandas sen i olika namn. Den första länken är samma som axminsters ts200 som såldes riktigt billigt innan jul hos axminster, den andra finns också under ett flertal engelska märken, charnwood exempelvis.

Blablabla. Jag har ingen personlig erfarenhet av någon av sågarna. Skulle jag valt hade jag nog tagit den i länk #1. Många är nöjda med sina axminster ts200 och förutsatt att det är samma fabrik så borde delarna vara identiska med den sågen. Dessutom har den 2 riktiga spår i gjutjärnsbordet = enklare att bygga en kapsläde (cross cut sled).

Om justerbordet ska gå ända fram till klingan som i såg #2 eller vara utanför bordet som i #1 tvista de lärde. Fördelen med att den går ända fram är att ämnet inte släpar på bordet meolan justerbord och klinga när man kapar. Nackdelen är att ditt riktiga bord saknar spår, det är svårare eller i princip omöjligt att bygga en zero clearance insert platta och du kan inte använda magnetiska featherboards.

Om några svengelska uttryck inte var bekanta så googla på dom.
Tyckte också att den var väldigt lik axminsters såg, som många verkar tycka är en bra såg sett till pris. Det jag funderar på är att dessa sågar har klenare motor är tex bosch gts, är det något som är märkbart? Dessa sågar karar inte heller samma såghöjder som bosch gts 10 och metabo ts250. Tycker även att utbudet av sågklingor blir mindre för en såg med 200 mm klinga jfm med 250 mm.

Det var intressant att höra lite åsikter om kapslädens olika positioner på sågarna. Antar att dessa justerbord är bra mycket bättre än de skjutanhåll som följer med metabo ts250 Kommer man ändå vilja göra en kapsläde eller klarar man sig utan det?

Tar gärna emot fler synpunkter och tips.
 
Kapsläden är väldigt användbar även om man har ett justerbord. I mitt fall är det nog 80/20 användning av släden kontra användning av justerbord, men det är såklart beroende på vad man bygger och hur van man är att jobba.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.