Hej!

18 dec 2005 startades tråden "sticksågsbord" med bilder genom Putfile, bilder med varaktighet 90 dagar. Ombedd att lägga in tråden på nytt försöker jag med Imageshack efter registrering.

pic00022gt9.jpg

.  Festool sticksåg PS1E med demonterbar glidplatta (6 skruv)
.  18 mm fabriksmålad spånskiva
.  6 plattförsänkta M4 skruv, längd 20 mm

Rita av metallfoten och fräs ner c:a 4 mm. Borra med 2 mm för sågens blad. Borra för skruv och försänk. Skruva fast.

pic00023ph6.jpg

Frästa spår för klyv- och kapanhåll. Som klyvanhåll duger en ribba och två tvingar. Den blå tvingen fixerar en träbit som stöder klyvanhållet.

pic00024ov3.jpg

Kapning. Tillverka gärna ett ställbart anhåll, plattjärn, plywood, plexiglas .... fantasi och envishet.

Nåväl, nämnda såg har säkert utgått, men jag kikade på en Bosch 135 idag. Den har gjuten fot med infälld plåt och fyra ej genomgående skruv. Oförvägt skulle jag borra sex nya hål i foten (i pelarborrmaskin) och gänga. Sågen monteras sedan enligt ovan.
Eller fundera ut ett alternativt montagesätt.

Kilsågade lister för hyllkanter häromdagen med nytt Boschblad T101D - vilka snitt!

per

 
Ett alternativ som jag använt i många år är att använda en workmatebänk, spänna fast sågen i den och sen lägga en platta över om så behövs.

Annars så är det inte så dumt med några plattor i MDF som man monterar sticksåg, handöverfräs och handcirkeln i och sen lägger plattorna i ett bord. Samma bord används m a o för alla maskinerna.

Festo har ungefär den lösningen men den är rätt enkel att göra själv med överblivna bitar från t ex laminatgolv.
Till bord används t ex en bit överbliven bänkskiva från kök som ovanstående plattor sen läggs ner i.

<edit>Är förresten nyfis på vad du anser om 135'an *ler* Men det kanske vi skall ta i tråden om stickisar? *s*

/Kent
 
Hej!

I ingressen visas hur viss sticksåg monteras under bord. Går det att göra på samma sätt med andra sågar?

pic00152zu7.jpg

Senaste versionen av Festool, PS 300 EQ - inga problem. Glidplattan kan demonteras och montering kan ske med 6 skruv.

pic00153km1.jpg

DeWalt 333K-QS har fyra skruvar som förmodligen kan bytas not längre och montage bör vara möjligt.

pic00154hu2.jpg

Bosch GST 135 CE har stålplåt som glidplatta, försänkt i gjuten fot. Fyra skruv, ej genomgående. Borra genomgående hål och gänga, utöka eventuellt med ytterligare två skruvar.

Kents alternativ att spänna fast sågen i en bänk och att sedan lägga en skiva ovanpå fastsatt med tvingar är ett starkt alternativ såvida man har plats. Personligen föredrar jag "färdiga" enheter, för sticksåg och fräs, monterade på arbetsbänkens kant med ett par tvingar.

per

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.