Redaktionen Redaktionen skrev:
Inför Riksbankens förväntade sänkning av räntan den 20 augusti sänker nu flera banker sina listräntor. Våra medlemmar hänger på och göra bra prutningar.

Du kan läsa artikeln här: Boräntorna sänks bland flera banker - medlemmarna duktiga förhandlare
Det är något som inte funkar i jämförelsefunktionen, vissa har belåningsgrader på flera hundra procent.
 
Landshypotek har riktigt konkurrenskraftiga räntor utan att man behöver förhandla.
 
  • Jämförelse av räntesatser för Landshypotek baserat på belåningsgrad och bindningstid, från 3 månader till 5 år, med räntor för ≤60% och ≤75%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gurra-g och 1 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Landshypotek har riktigt konkurrenskraftiga räntor utan att man behöver förhandla.
Bytte från handelsbanken till landshypotek för ett par år sen när jag ledsnade på att tappa rabatten en gång per år och behövde tjata om att få samma igen. Riktigt skönt!
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Bytte från handelsbanken till landshypotek för ett par år sen när jag ledsnade på att tappa rabatten en gång per år och behövde tjata om att få samma igen. Riktigt skönt!
Du kanske borde kika hos Skandiabanken, mycket lägre i dagsläget när de sänkte sina räntor.
 
K Kalle Kula bygg AB skrev:
Du kanske borde kika hos Skandiabanken, mycket lägre i dagsläget när de sänkte sina räntor.
Nä 3 punkter lägre, inte värt för att flytta...
 
S swirve skrev:
Nä 3 punkter lägre, inte värt för att flytta...
Räkna in tjänstepension, så ser du en stor skillnad direkt.
 
K Kalle Kula bygg AB skrev:
Räkna in tjänstepension, så ser du en stor skillnad direkt.
Vill inte ha nån upplåsning av tjänstepension osv... Exakt sånt som gör att jag lessna på hb. Skulle ge som mest 250kr/mån billigare.
 
N nissebrun skrev:
Landshypotek har riktigt konkurrenskraftiga räntor utan att man behöver förhandla.
Vi har 4,12% på 3-månadersränta utan ”förhandling” hos SBAB också.
 
J jocke31 skrev:
Vi har 4,12% på 3-månadersränta utan ”förhandling” hos SBAB också.
Intressant. Har 4,4 rörligt (3-mån) på SBAB, men har bett dem höra av sig med om de har några alternativ som matchar Skandia (där jag redan har tjänstepensionen) men varför då inte även Landshypotek iofs...!? Får väl se vad de svarar....
 
G gurra-g skrev:
Intressant. Har 4,4 rörligt (3-mån) på SBAB, men har bett dem höra av sig med om de har några alternativ som matchar Skandia (där jag redan har tjänstepensionen) men varför då inte även Landshypotek iofs...!? Får väl se vad de svarar....
Skillnaden kan bero på belåningsgrad och storlek på lånet. SBAB har ju fasta räntesatser precis som t ex Landshypotek.

Vi har en belåningsgrad på ca 56%.

Tycker absolut du ska byta bank om du får ett bättre erbjudande någon annanstans. Finns inget att tjäna på att vara trogen kund.
 
  • Gilla
gurra-g
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Skillnaden kan bero på belåningsgrad och storlek på lånet. SBAB har ju fasta räntesatser precis som t ex Landshypotek.

Vi har en belåningsgrad på ca 56%.

Tycker absolut du ska byta bank om du får ett bättre erbjudande någon annanstans. Finns inget att tjäna på att vara trogen kund.
Det som kan ”krångla” till det lite är ju om man som helkund i en bank har rabatter på olika försäkringar som man mister om man flyttar sitt bolån. Där blir det lite mer att räkna på.
 
N nissebrun skrev:
Det som kan ”krångla” till det lite är ju om man som helkund i en bank har rabatter på olika försäkringar som man mister om man flyttar sitt bolån. Där blir det lite mer att räkna på.
Så kan det säkert vara.

Men även gällande försäkringar är min erfarenhet att det lönar sig att vara otrogen och jämföra varenda försäkring man har mellan alla bolag. Den minimala samlingsrabatt man får brukar oftast stå sig slätt jämfört med skillnaden i pris mellan olika bolag som t ex gällande bilförsäkring. Det skiljer ofta flera tusen per år på en bilförsäkring, och så mycket rabatt får man aldrig bara för att man är trogen.
 
  • Gilla
Costanza och 1 till
  • Laddar…
Hos Nordea fick vi 3.92 (första sex månaderna) och sen 4.21. Tror dom kör en drive för dom var på många visningar som vi gick på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.