Vi bor i ett hus där vi stortrivs med både hus, läge och grannar. Vi vill absolut inte flytta härifrån OM det inte är så att vi kan bygga nytt.

Hur gör de flesta? Säljer först och bygger sen? Vi har inga direkta tillgångar på banken att finansiera ett bygge med utan allt är bundet i huset. För att ha råd att bygga krävs att vi går med vinst på vårt nuvarande hus - men det vet man ju inte förrän man sålt och vi vill inte sälja om vi inte får tillräckligt mycket för att bygga. Lite av en rävsax.

Vi behöver cirka 250'-300' mer för huset än vi gav för det för att ha råd att bygga. Har inte bott i huset mer än ett år och har inte gjort några omfattande renoveringar förutom nytt kök, nymålat/tapetserat i alla rum, klinker i hallen och nytt golv i ett sovrum. Installerat jordfelsbrytare och bytt och jordat uttag i kök/vardagsrum.
 
250'-300' är cirka 15-17% av vad vi gav för huset
 
är mest nyfiken i varför man vill bygga nytt om man nu ändå trivs där man är och dessutom har renoverat en hel del?
Det är inget ovanligt i att köpa nytt medans man har det gamla kvar men det är ju alltid en risk och har man inget kapital sparat så kanske det blir aningen kärvt med banken............
 
På ett så billigt hus är ju också frågan om det har ökat så mycket p.g.a. era åtgärder. Steg 1 är att ta dit en mäklare som gör en värdering. Steg 2 är att boka ett möte med er bank och höra vad ni har för möjligheter. Steg 3 är sedan att försöka lokalisera en tomt som är prissatt och kontakta en husleverantör för att få en offert. Sedan åter till banken för att checka detta.
 
Jag ville inte riskera något så jag sålde först och satte ett minibelopp jag behövde för att bygga och detta fick mäklaren som utgångspunkt. Jag hade först köpt tomten.
Det krävs då att du gör en realistisk budget och ordnar så att du har ett vettigt mellanboende på 1-2 år och att du har en bra bankkontakt.
För min del blev det 14 månader från husförsäljningen till inflyttning i nybygget. Det största problemet för mig var att hitta byggare - det tog lång tid. Idag har dessutom reglerna ändrats så att man inte får flytta in förrän huset godkänts av myndigheten - detta kan innebära problem, speciellt om man inte har ordnat mellanboende.

Merkostnaden med flera bohagsflyttningar, lagringskostnader etc uppvägs av att man greppar ekonomin bättre även om man delvis får leva i kappsäck.

Även om du budgeterar nogsamt måste du räkna med en reservbuffert på minst 10%, helst mer. Mitt bygge gick synnerligen smärtfritt men mycket berodde på att jag var ensamstående och pensionär med egen firma i hemmet och hade ingen tidspress.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi började med att köpa en tomt där vi hade egen kontantinsats och lånade resten från banken.
Innan vi gjorde en avropsorder på det nya huset sålde vi vårt befintliga hus och satte tillträde 6 månader framåt i tiden.
Sista tiden innan inflyttning i vårt nya hus fick vi magasinera möblerna och bo i vår husvagn, men det var några veckor på sommaren så det var ok.

På så sätt kändes det som vi hela tiden hade kontroll på kalkylen och hade möjlighet att dra ner på kostnaden för det nya huset om vi inte fick tillräckligt betalt för vårt befintliga hus.
 
  • Gilla
Martin E och 1 till
  • Laddar…
Om ni inte har några direkta tillgångar än huset har ni nog tyvärr inte så många andra val än att sälja först och därefter bygga. Banken kommer att kräva att ni kan visa att ni har minst 15% av produktionskalkylen och är allt bundet i nuvarande hus blir det svårt.

Jag tycker dock inte att ni sitter i någon rävsax - tvärt om i en ganska bra sits :)

Kontakta mäklare men var tydliga med att ni inte kommer att sälja under ett visst pris. Sedan kan ni lägga ut huset till försäljning och får ni inte det ni begär behöver ni helt enkelt inte sälja. Bara för att man lagt ut huset till försäljning finns inget som gör att man är tvingad att sälja huset. För att hålla sig väl med mäklaren bör man dock vara tydlig med att man inte säljer under ett visst pris.

Lycka till!

/Krille
 
Stefan1972 skrev:
är mest nyfiken i varför man vill bygga nytt om man nu ändå trivs där man är och dessutom har renoverat en hel del?
Det är inget ovanligt i att köpa nytt medans man har det gamla kvar men det är ju alltid en risk och har man inget kapital sparat så kanske det blir aningen kärvt med banken............
Huset vi bor i nu är "lagom" med två små barn men kommer bli trångt när de blir äldre. Vi saknar ex ett sovrum :) sånt man löser om man måste men om jag får välja skulle jag välja större... Sen är huset från -79 och det finns alltid saker att göra :) skulle vilja ha ett relativt underhållsfritt boende...
 
falkn skrev:
På ett så billigt hus är ju också frågan om det har ökat så mycket p.g.a. era åtgärder. Steg 1 är att ta dit en mäklare som gör en värdering. Steg 2 är att boka ett möte med er bank och höra vad ni har för möjligheter. Steg 3 är sedan att försöka lokalisera en tomt som är prissatt och kontakta en husleverantör för att få en offert. Sedan åter till banken för att checka detta.
Vi har hittat tomter vi är nyfikna på som kostar cirka 450' inkl avstyckning, vatten/avlopp. Vi ska fräscha upp tvättstugan med lite ny färg men annars är vi klara inomhus och ska ta hit en mäklare för värdering.

Värdering vill vi göra oavsett om vi bor kvar eller ej - antingen för att vet vad vi kan sälja för eller för att då bättre låneläge för att kunna renovera mer här. De flesta hus som säljs i området går för närmare 2 miljoner eller prick på men då har det inte varit renoverat sedentäre 15-20 åren. Ett hade dock nytt tak. I
 
inte ens nya hus är underhållsfria................du kommer dessutom få leva med risken att det är ett fuskbygge och du får byta panel direkt och taket ramlar av och färgen lossnar och ja vad är det mer nya hus lider av?.....
Fast nog visste ni väl att barnen växer när ni skaffade dem?.........:)
 
Stefan1972 skrev:
inte ens nya hus är underhållsfria................du kommer dessutom få leva med risken att det är ett fuskbygge och du får byta panel direkt och taket ramlar av och färgen lossnar och ja vad är det mer nya hus lider av?.....
Fast nog visste ni väl att barnen växer när ni skaffade dem?.........:)
Är ganska säker på att jag skrev "relativt underhållsfritt" :)
Att var växer vet nog alla (?) och som sagt, huset vi har nu är perfekt för en småbarnsfamilj. Men man vet aldrig vart livet tar en så det mest logiska är ju att köpa ett hus som passar oss nu, så det gjorde vi :)
Det optimala vore att bygga först om 5-7 år men jag har svårt att se att det ekonomiska läget och den faktiska möjligheten med tomter skulle vara bättre då än nu.
 
Hur gamla är barnen?
 
Enk Projektet skrev:
Hur gamla är barnen?
Hur är det relevant? :)
 
luscious skrev:
Är ganska säker på att jag skrev "relativt underhållsfritt" :)
Att var växer vet nog alla (?) och som sagt, huset vi har nu är perfekt för en småbarnsfamilj. Men man vet aldrig vart livet tar en så det mest logiska är ju att köpa ett hus som passar oss nu, så det gjorde vi :)
Det optimala vore att bygga först om 5-7 år men jag har svårt att se att det ekonomiska läget och den faktiska möjligheten med tomter skulle vara bättre då än nu.

Yonna och Perik i inläggen ovan, #5 och #6 har många vettiga råd tycker jag.

Har själv följt en liknande bana:
1. Köpt tomt
2. Sålt "gamla" huset
3. Kontrakterat byggare för det nya
4a. Flyttat till tillfälligt boende i en sommarstuga
4b. Magasinerat möbler och annat
5. Flyttat in i den nya drömkåken (y)

Men om ni trivs och vill stanna kvar i samma område: Kan ni inte undersöka om en liten tillbyggnad med ett extra sovrum eller vad som krävs vore möjlig?

Alternativt bygga en frigga/attefallare på tomten där barnen får mera spelrum.
Så har en granne här gjort, och det verkar fungera bra, och ger ungdomarna efterlängtad frihet.
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
luscious skrev:
Hur är det relevant? :)
Har ni och barnen samma behov och önskemål när dom är 2-3 år som när dom är 16-17 år....har dom det är det lätt att bygga hus som passar...har dom inte det så blir det svårare...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.