Hej alla kunniga forummedlemmar.
Jag bor sedan två år tillbaka i ett hus byggt på 50-talet. Huset köptes under den absoluta rushen innan marknaden dog i början av 2022, affären gick som så många andra vid den tiden väldigt snabbt och det fanns inte så mycket tid för eftertanke. En överlåtelsebesiktning genomfördes av budvinnaren (inte jag) som senare drog tillbaka sitt bud varefter jag och min fru köpte huset. I besiktningsprotokollet stod noterat sprickor i grundmur. När jag undersöker grunden så noterar jag att det vid sprickorna (som i huvudsak är lodräta och utgår från källarfönster och tycks följa fogar i stenarna) så förekommer bomljud i anslutning till sprickorna. Vad bör man göra åt detta? Behöver man plocka ut sten för sten och mura fast dem igen eller finns det någon annan lösning?
Med vänlig hälsning, Christer
 
  • Spricka i grundmur vid källarfönster på ett 50-talshus, i främre delen av bildens putsade yta, som löper lodrätt från fönstret upp mot tegelstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i grundmuren vid sidan av ett källarfönster på ett 50-talshus, sprickan går både genom tegel- och betongdelarna av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i en grundmur nära marknivå som löper lodrätt upp mot tegelraden på väggen av ett hus byggt på 1950-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i husets grundmur och närliggande ventiler under ett källarfönster i en byggnad från 50-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Det är väl putsen som släppt, därav bomljudet.

Vad är sockeln/grunden byggd av? Gjutet? Leca? Betonghålsten?

Hur ser det ut på insidan?
 
Det är betonghålsten med puts. Det syns en fin spricka på insidan källarväggen också på ett ställe som korrelerar med den på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.