Jag har precis grävt en rund större rabatt i min trädgård. Det kommer vara stark sol där den är placerad. I den kommer en blodfläder att få ta plats. Men vad mer? Är ju kul om det alltid är något som blommar i den. Önskar växter som matchar blodfläder.

Tipsa!!!
Bor i zon 1
 
  • Rund grävd plats i gräsmatta med en spade, förberedd för trädgårdsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka blad på växt med små rosa blommor kluster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Olika sorters lökväxter för blomning i olika omgångar på våren.
Olika sedum, saxifraga och andra fetbladsväxter eftersom dessa passar bra för soliga, torra lägen med begränsat med jord (blir ju det när flädern kommer att uppta det mesta av jorden).
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Olika sorters lökväxter för blomning i olika omgångar på våren.
Olika sedum, saxifraga och andra fetbladsväxter eftersom dessa passar bra för soliga, torra lägen med begränsat med jord (blir ju det när flädern kommer att uppta det mesta av jorden).
Tackar för tipsen! Dessa ska jag kolla upp. Absolut kommer det också åka ner lite lökar. Är ju så roligt när de tittar upp på våren
 
Lökar och funkior dvs sorter som trivs i sol. Så slipper man ogräs!

Personligen gillar jag inte funkiablommorna men älskar bladen. I min förra trädgård hade jag en rondell med mörkbladiga funkior och högväxta allium (tog bort funkiablommorna) och det var jättemaffigt!
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Lökar och funkior dvs sorter som trivs i sol. Så slipper man ogräs!

Personligen gillar jag inte funkiablommorna men älskar bladen. I min förra trädgård hade jag en rondell med mörkbladiga funkior och högväxta allium (tog bort funkiablommorna) och det var jättemaffigt!
Funkia är ju ingen dum idé alls. Och mörkbladiga dessutom, åh!
 
yonna yonna skrev:
Lökar och funkior dvs sorter som trivs i sol. Så slipper man ogräs!

Personligen gillar jag inte funkiablommorna men älskar bladen. I min förra trädgård hade jag en rondell med mörkbladiga funkior och högväxta allium (tog bort funkiablommorna) och det var jättemaffigt!
Miian91 Miian91 skrev:
Funkia är ju ingen dum idé alls. Och mörkbladiga dessutom, åh!
Sprider de sig mycket föresten?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Miian91 Miian91 skrev:
Sprider de sig.... ?
Nej men de föryngrar sig med sidoplantor. De mår av att delas då och då.
 
  • Gilla
Miian91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.