Tja

Har gjort ett uterum med Golvvärmen och klinkers. Men har märkte att 4 st plattor är bom på och dom har bara legat där i 2 månader. Kan de va för lite fix? Med vänlig hälsning,Martin
 
  • Gilla
Nyatag
  • Laddar…
Kan va för torrt, för lite eller att det är svaj i underlaget.
 
Glömde skriva. Jag har gjutit en platta. Den har legat torr i ca 13 veckor så de känns inte som att de kan va fukt i plattan,plus att de har varit 100grader nu i sommar här ute :)
 
Ska man låta de vara. Eller ska man ta upp dom? Fogen är hel,bara ihåligt när man knackar på dom.
 
La du klinkers tidigt efter gjutning? 3 Månaders torktid på nygjuten platta brukar man räkna med.
 
Redigerat:
T
Väntade du inte 3 månader innan du la klinkern? Om man ska lägga klinkern tidigare innan så måste speciell flexfix användas.

Har du otur kan alla plattorna börja hoppa upp så småningom........
 
13v är ju hyfsat nära tre månader....
 
  • Gilla
Garningen och 1 till
  • Laddar…
Gjorde test innan jag la klinker. 30@30cm plast som man tejpar med silver tejp runt så den är helt tät. Kommer de inte fukt under plasten så är plattan torr. :)
 
M
Oppe skrev:
13v är ju hyfsat nära tre månader....
plattan gjuten 13 veckor sedan, men nu snackades det om tid mellan gjutning och klinkerläggning.

Om man läser ordentligt: 13 veckor tork efter gjutning, plattorna har legat i två månader (8v) = 5 veckor tork innan klinkerläggning
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Marre80 skrev:
Gjorde test innan jag la klinker. 30@30cm plast som man tejpar med silver tejp runt så den är helt tät. Kommer de inte fukt under plasten så är plattan torr. :)
Det testet har ju absolut inget med det andra att göra, betongen krymper under 3 månaders tid och när den drar ihop sig lossnar plattorna.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Plattan torkade 13 veckor i torr miljö.Sen la jag klinker.
 
Ja, då är det ett annat läge. Skulle tippa på dålig täckning med fixet eller för torrt. Använde du flytfix eller grundade du plattorna på baksidan?
 
Jag preimade hela plattan för vidhäftning. Sen va de flytfix. Inget på baksidan av plattan.
 
Hur stora plattor?
 
30@60
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.