Hej!

Vi har sedan ett par månadet tillbaka börjat undersöka olika alternativ. Har väl hunnit byta husmodell och leverantör många gånger. Just nu är vi interesserade av
Bollebygdshus. Vi har fastnat för Villa Andersgåden och har fått uppgift om pris 1 264 000 stommonterat. Fördelar och nackdelar med Bollebygdshus tas tacksamt emot.

/ Jessica & Lars
 
Vi blandade in bollebygds hus i ett ganska tidigt skede och fick då en ca: pris på 1 miljon stomrest. När de senare väl kom med en offert så var det 1.5 mille. Hur man kan räkna fel på 500000 fattade inte vi, men det var väl så att de hade fått ganska mycket att göra efter det att vi var i kontakt med dem första gången. Hur som helst så kollade vi runt lite med andra leverantörer och kom till slut fram till Rejnäsvillan som var likvärdig med Bollebygdshus fast efter att ha bantat huset lite både med Bollebygdshus och Rejnäsvillan. Eftersom vi då fick ett mycket bättre hus "Gedignare" med Rejnäs villan så blev det Rejnäs. Bollebygd kunde dessutom inte leverera förren till hösten. Nu bygger vi lösvirke och det blir billigare än med stomrest, trots att vi betalar för snickare + att jag hjälper till en hel del.
 
Vi ligger väldigt nära att skriva med Bollebygdhus. Egen modell där vi utgått från huset på framsidan av katalogen. Även för oss har priset gått upp en del från första "grovkalkylen" till nuvarande, men det handlar om ca 100' på totalkostnaden. Säljaren skyller på att han jämfört med en likvärdigt hus och missat att det inte ingick vitvaror och golv i detta.
Tråkigt men totalkostnaden är fortfarande bra.
 
Hej!

Bollebygdshus är seriösa men inte speciellt billiga. Jag har anlitat ett sågverk och dom bygger mitt hus 600 tusen billigare med samma garantier och en något högre standard. Huset blir då byggt i lösvirke och jag får ombesörja att grunden kommer på plats. Det lönar sig att fråga runt.

I o m att mitt bygglov tog 8 månader så hade jag all tid i världen att ta reda på vad saker och ting igentligen kostade. Detta gör att jag i sista ändan bygger till helt andra pengar än jag hade gjort i höstas.

Mitt råd är: Ta er tid att fråga runt. Ring upp ett sågverk. Kontakta lokala snickare. Leta reda på en bra byggmästare.
 
Tack för era tips! Vi har tänkt om och det lutar åt att vi bygger med lösvirke och ska nu undersöka olika leverantörer för detta eftersom det verkar bli betydligt mycket billigare och dessutom kan vi göra fler egna val, som passar oss.

/ Jessica & Lars
 
Vill revidera min tidigare uppfattning...........
Vi har nu länge försökt få en vettig offert från Bollebygdshus. Första kalkylen var "väldigt" bra, när vi senare gjorde vissa tillägg så sprang priset i väg något väldigt (pga felräkning?). Så försökte vi backa tillbaka till ursprungsläget och till och med göra vissa saker själva.
Då var inte tilläggen värda så mkt längre (känns det som, bör tilläggas).
Tycker fortfarande priset är konkurrenskraftigt men det faktum att jag förlorat förtroendet för säljaren gör att vi nu är tillbaka till att titta på alternativa hustillverkare.
 
Vi har också kontakt med Bollebygds Hus, dock så har de skött sig bra. Vi fick ett pris på 754.000 för Villa Stockasjön. Efter att ha gjort tillägg så som att ha en riktig källare och en vind som har takhöjden 2 m (skall anävndas som kallförråd), trappa till källaren, säkerhetsdörr istället för vanligt altandörr, plockade bort värmepumpen och satte in en VillaVent och inga vitvaror och målning mm så hamnar priset på 1.000.000 kr, stomrest.

Efter en kontroll av vad vitvarorna skulle kosta om vi köpte dem själva så var diffen 4.000 kr, vilket är OK då de har lite rabatter på sina inköp.

Vi skall bygga i Lerum och anlitar säljaren i närområdet.
 
Hej på er !
Vi håller just nu på att bygga med Bollebygdshus. Vårat intryck hittills har varit mycket bra. Visst har man varit lite oense om småsaker, men jag tror inte att ett husbygge kan gå helt bekymmersfritt. Vi gjorde upp väldigt mycket med säljaren innan vi skrev på kontraktet, dessutom betalde vi lite extra i entreprenadarvode för att få ett fast pris. Detta har nog lönat sig ordentligt tror jag eftersom Bollebygshus verkar ha förlorat nästan 80 000kr bara på grunden. Så dom har nog lite problem att räkna kalkyler. Men det drabbade ju inte oss, så det spelar ju mindre roll. Lycka till mer era byggen vilket företag ni än väljer.
/Carroo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.