Hej!

Jag och sambon har hittat ett hus som vi vill buda på och vi har ett lånelöfte som täcker priset på huset.

MEN min sambo har precis sagt upp sig för att börja på ett nytt jobb om 2 månader. Jobbet har högre lön men även 6 mån provanställning. Jag är fortfarande tillsvidareanställd.

Kommer det bli ett problem att teckna bolån pga det? De uppgifter vi lämnat till banken säger fortfarande att vi båda är tillsvidareanställda. Kontrollerar banken vår anställning igen innan tillträde och kan då neka oss?

Förstår att vi behöver prata med banken men vill höra om någon varit med om liknande först.
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
Min son köpte sin första lägenhet medan han var provanställd. Banken undrade bara om han räknade med att fortsätta efter provanställningen. Sedan sålde han den och köpte större och samtidigt sade han upp sig och bytte till nytt jobb under tiden före tillträde, med ny provanställningsperiod. I det fallet fick han nytt lånelöfte från banken inför köpet trots att de visste att han inte skulle låna där (han fick subventionerad ränta av sin nya arbetsgivare).

Men detta var före de "nya dåliga tiderna". Mycket möjligt att banker är mer restriktiva nu. Den högre räntenivån gör ju att det går mycket fortare utför om någon blir av med jobbet.
 
  • Gilla
PelleSvenne
  • Laddar…
P PelleSvenne skrev:
Hej!

Jag och sambon har hittat ett hus som vi vill buda på och vi har ett lånelöfte som täcker priset på huset.

MEN min sambo har precis sagt upp sig för att börja på ett nytt jobb om 2 månader. Jobbet har högre lön men även 6 mån provanställning. Jag är fortfarande tillsvidareanställd.

Kommer det bli ett problem att teckna bolån pga det? De uppgifter vi lämnat till banken säger fortfarande att vi båda är tillsvidareanställda. Kontrollerar banken vår anställning igen innan tillträde och kan då neka oss?

Förstår att vi behöver prata med banken men vill höra om någon varit med om liknande först.
Ni bör absolut meddela banken detta eftersom ni annars riskerar att de nekar er lånet om detta framkommer när det är dags för överlåtelse.
 
  • Gilla
PelleSvenne och 3 till
  • Laddar…
Kör med öppna kort mot banken på en gång.
Så ni inte sen står där med förhoppningar att köpa/ påskrivet kontrakt och sen säger banken nej.
Personligen skulle jag sova betydligt bättre efter ett svar från dom.
 
  • Gilla
PelleSvenne och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Vi ringer banken idag och förklarar situationen :) förhoppningsvis är det inte ett problem
 
Nu har vi pratat med båda bankerna som vi hade lånelöfte hos.

Den första ställde många följdfrågor och kom fram till att det inte var några problem då min sambo var kvar i samma bransch och vi hade ett högt sparande varje månad.

Den andra banken sa blankt nej utan en enda följdfråga!

Så det verkar vara väldigt olika 😁
Hur som helst så löste det sig.
 
Provanställning är väl ganska vanligt numera? Nästa gång, håll tyst eller säg bara :nytt jobb, högre lön och tillsvidare.
 
  • Gilla
PelleSvenne
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Provanställning är väl ganska vanligt numera? Nästa gång, håll tyst eller säg bara :nytt jobb, högre lön och tillsvidare.
Du menar riskera att bli anmäld för bedrägeri om banken får reda på att du ljugit om inkomst osv.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Du menar riskera att bli anmäld för bedrägeri om banken får reda på att du ljugit om inkomst osv.
Precis, men det hände ju inte , eller ? Get A life!
 
När jag köpte mitt hus (2011) fick jag lånelöfte trots att jag bara hade provanställning..

Min bankman (kvinna) hade inga problem alls med det, så det kändes extra bra att jag samma dag som tillträdet blev tillsvidareanställd, och hon givetvis glad att hon hade litat på sin magkänsla och gett mig lånelöftet från början ☺️
 
  • Gilla
PelleSvenne
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, men det hände ju inte , eller ? Get A life!
Tycker det bara är dumt att ge "råd" som är olagliga.
Ett liv har jag redan..
 
perra i skogen perra i skogen skrev:
Tycker det bara är dumt att ge "råd" som är olagliga.
Ett liv har jag redan..
Det kan vi diskutera i en annan tråd. Vi är alltså inte överens i den frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.