Hej, skulle byta bank från Nordea till Swedbank i November. Orsaken till detta var att jag skulle få värdet på huset höjt från 265000 till 452000 bara av att byta bank. Tyckte det var bra för att baka om lånen då jag gjort renoveringar för andra pengar. Bytte värmesystemet för ca 100000 mm. Hade även ett guldkort på 40000 som jag använt till renoveringar.
På Swedbank sa de att det var inga problem att lösa mina gamla lån och ge mig en checkkredit på 100000, då jag vill färdigställa ett badrum efter en fuktskada från föregående ägare, samt så ville de ge mig ett nytt kreditkort med 40000 i (troligtvis som muta för att få mig att byta bank, fick kortet på 3 dagar) tyckte detta lät rimligt och gick med på bankbyte.
Efter jul var all förflyttning klar av lånen och mitt konto på Nordea uppsagt. Skulle sedan få vänta 1 vecka på att få skriva på checkkrediten. Efter 2 veckor ringde jag och frågade vad som hade hänt. Helt plötsligt var jag inte beviljad min checkkredit. De tyckte jag skulle ta dit en värderings man och värdera upp huset för att få låna ytterligare, dessutom så sa de att de ville nolla mitt Visa Gold på 40000 med mitt nya kreditkort. Vilket jag tyckte var förvånande då jag kan lägga undan ca 7-8000 varje månad av min lön 24-25000 före skatt. Min första tanke var att direkt gå tillbaks till Nordea, men då är jag ju tvungen göra samma procedur där, igen nu när mina konton var uppsagda!!

Så till min fråga, jag tycker detta är skandalöst gjort av Swedbank att säga upp mina konton hos Nordea innan de är säkra på att allt går igenom. Stämmer det verkligen att jag inte kan låna mer än mina lån som nu uppgår till: sammanlagt 522000 kronor på bolånet (375000 på botten och 191000 på topplånet) och ca 30-40000 på kreditkortet? Med min lön på dryga 24-25 före skatt, 17500 rent varje månad och gratis uppvärmning med ved.
 
Redigerat:
Du kanske är otydlig men du skriver att hos swedbank skulle du få värderingen på huset höjt från 265 000:- till 452 000:- bara genom att byta bank. Sedan skriver du att ditt bolån uppgår till 522 000:- och att du förutom det har 30 000 - 40 000:- på ditt kreditkort i skulder.

Har du blivit lovad att byta bank och du fått löften så ska Swedbank naturligtvis uppfylla dessa, men du har ett bolån som efter den nya värderingen ändå ligger 15% över din tidigare belåningsgrad och enligt den tidigare värderingen så var belåningsgraden nästan 100% mer än den värdering som Nordea gjort. Utifrån vad du skriver så har jag antingen missförstått din situation eller så är du redan idag överbelånad med en stor del av lånet som saknar säkerhet. Att du dessutom har upp till 40 000:- i skulder på ett kreditkort gör knappast den situationen bättre. Attlova en checkkredit på 100 000:- för att fixa ett badrum på ett hus som är värderat idag till 452 000:- och där lånet uppgår till 522 000:- verkar ganska optimistiskt om man inte tror att renoveringen kommer att höja värdet på huset med minst samma summa vilket verkar lite otroligt med tanke på den nya värderingen.

Jag kan kanske helt ha missuppfattat din situation och då ber jag om ursäkt för det men har du ingen säkerhet för dina lån så lär väl vilken bank som helst vara restrektiv med lån men du har uppenbarligen fått ett löfte från swedbank och har du redovisat din ekonomi utan omsvep och de godkännt det så borde de rimligtvis också hålla fast vid sina löften.
 
Redigerat:
Värderingen swedbank gjorde var exklusive pannbytet och det tänkta badrummet, det hade höjts efter de år som jag ägt huset och jag har gjort en hel del sedan köpet så att höja värdet med ca 100-200000 kan inte vara några problem Jag är ingen expert på detta, men tycker själv att det inte borde vara några större problem med mer blanco lån exempelvis medlemslån, då min ekonomi skulle tillåta det.
Men får väl vänta med min renovering tills värdering har gjorts.
 
Att använda checkkredit och kreditkort för att renovera låter både dyrt och dumt. Om du kan lägga undan 7-8000 varje månad så skulle jag spara till renoveringen, drygt ett år.
 
Tänkt igenom allt och kommit underfund om att det låter sunt det som Swedbank säger. Även fast det är lite skumt att jag inte blev beviljad direkt nu när jag har ca 200 000 mindre i blankolån.

Som sagt skadar det ju inte att spara ihop lite heller, det vinner man på i längden.

Tack för era svar!
 
Det är fult av Swedbank att locka till sig kunder med avtal som man inte kan hålla...q(;^;)p
 
Freddy_kruger skrev:
Det är fult av Swedbank att locka till sig kunder med avtal som man inte kan hålla...q(;^;)p
Man håller ju avtalet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.