Tjo!
Tänkte höra om det är någon som byggt en likadan som dom gjorde 2004 ?
http://www1.kanal5.se/roomservice5/img/708_big_hylla.jpg

Funderar mest på hur jag ska få ihop "lådorna", plugg och lim eller kapa halvvägs in från olika håll och skjuta ihop dom ?

Nästa fundering är upphängningen, har betongvägg så skruv+plugg sitter fast, ett gäng spikvinklar kanske ?

Om det blir att bygga hyllan så kan jag slänga upp bilder om någon skulle vara intresserad, ska även försöka hitta vilket avsnitt av roomservice det var, och se hur dom gjorde.

//Jonas
 
Kapa halvvägs in är mitt förslag. Annars kommer det nog lätt se lite snett ut.
 
Instämmer med föregående. Kapa halvvägs sedan limma.

Hur du skall sätta den på väggen då. Vinklar är riktigt fult.
Kapa till lister som hyllan vilar på. Fäst listerna med plugg och skruv och hyllan med skruv i listerna.
Eller gör du dem med grövre bakstycke och skruvar genom det.
 
Läst en artikel från GDS om samma sorts bokhylla, de hade tillverkat en mall för att kunna fräsa spår halvvägs in, kommer köra på det, måste bara kolla hur mitt kopierstål ser ut :p

Sen tog dom upp en annan grej och det är att sätta upp hyllan med distanser för att få det att se luftigare ut.
Dom använde trekantiga bitar i hörnen till fastsättning !

Kommer inte ha något bakstycke, för jag vill att det ska vara "öppet"..

Tack för alla tips !
 
Så då var det igång !

t_BwGWiBDOO.gif

Sågat, slipat, skruvat och monterat, 8 lådor av 12mm mdf !

t_WcWavPPoj.gift_NyyqfklrB.gif

Spåren frästa halvvägs in, varannan bit från framsidan och varannan bakifrån, mitt väldigt fina men funktionella anhåll och stopp ligger på.

t_wVMzOPuuq.gift_cRfrZtFWc.gift_ygmZvOUhh.gif

Fräsen monterades i ett bord, 12mm spillbitar + 8mm plywood blev lagomt tjockt, fräsen klämd från sidorna och bultad från undersidan. Enkel lösning för start och stopp.

t_jKFQeQPMQ.gif

Tyvärr höll inte kullagret länge i frässtålet från clasolsson men ska in och byta, kul med kulor som flyger hit och dit :S


Fortsättning följer !
 
Kul att se. Ser jätte bra ut.

Du står ute och gör dem eller är bara bilderna tagna utomhus?

Jag skall iof inte säga något, jag står på min oisolerade övervåning i 20minus och snickrar. Slipper iaf snö och vind. Man tager vad man haver i väntan på garage/verkstad.

Väntar på fortsättning.

Lycka till..
 
Brrr, jag fryser vid anblicken... skulle inte fixa att jobba ute sådär

Du känner inte att du fått svällningsproblem i materialet efter att ha haft mdf'n ute och sedan kommit in?

Det där ser ut att bli bra, ser fram emot slutresultatet. Bra jobbat!
 
Med tanke på hur torrt det är i delar av Sverige just nu så borde eventuell svällning inte vara större än om man hade byggt det i en halvdassigt uppvärmd snickarbod.
 
phl skrev:
Med tanke på hur torrt det är i delar av Sverige just nu så borde eventuell svällning inte vara större än om man hade byggt det i en halvdassigt uppvärmd snickarbod.
Men nu töar det, 7+ idag. JIPPI.. :p Så in med grejerna nu annars kunde du lika gärna byggt hyllan av banankartonger.

Väntar på fortsättning.
 
ByggareNick: Tack !
Jo jag är ute, har alltid fått vara det så är van, bor dessutom i lägenhet just nu, det innebär även att skivorna inte är ute längre än mig ;)

geschwint: Trä är lindrigare än plåt att hålla på med under vintern, gäller att klä sig ordentligt för att inte börja frysa om händerna..
Nej inga sådana problem, men dom ligger inte allt för skyddat ens på sågen. Försöker hålla dom torra bara !
Tack, det kommer, ska köpa spackel, färg och lite annat plock först :)

Helgen gick åt till köksbordet, ett gammalt bord som fick donera skivan som kapats ner och slipats, nya ben fick det med..
 
K_arlstrom skrev:
ByggareNick: Tack !
Jo jag är ute, har alltid fått vara det så är van, bor dessutom i lägenhet just nu, det innebär även att skivorna inte är ute längre än mig ;)

geschwint: Trä är lindrigare än plåt att hålla på med under vintern, gäller att klä sig ordentligt för att inte börja frysa om händerna..
Nej inga sådana problem, men dom ligger inte allt för skyddat ens på sågen. Försöker hålla dom torra bara !
Tack, det kommer, ska köpa spackel, färg och lite annat plock först :)

Helgen gick åt till köksbordet, ett gammalt bord som fick donera skivan som kapats ner och slipats, nya ben fick det med..
Det är rätta takter. Lite väder skall väl inte få störa.
Förstår precis hur du har det. Jag bodde i en 2:a och höll på att bli galen, hade planer på att flytta ut sängen till vardagsrummet och göra om sovrummet till verkstad. Hann flytta till hus innan.

Avundas dej inte som skall spackla. :p

Lycka till nu.
 
Spacklandet och slipandet var inte så farligt, värre är det att måla skiten :D
Fått på två lager grundfärg nu så ska bara slipa bort rinnmärken och sånt, sen kommer topplagret !

Sakta men säkert framåt :)
 
Det är bra det. Kan tänka mig att det är lång tork tid på spackel och färg för dej eftersom du gör allt ute i detta väder.. :D

Skall bli spännande att se. Funderar på en variant av denna i badrummet.
Skall då ha luckor som är osymmetriska.Får se hur det blir med det.

Väntar på forts.
 
Haha nä inte värre än för alla andra, lyckats övertala min flickvän att få måla osv i vardagsrummet ;)
Kör med vattenbaserad färg så det luktar inte så mycket..!

Det låter spännande :)
 
Mission complete ! röd och grann, glömt bort tråden lite.. kan fixa bild om ni vill ? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.