engs
Har kört igång med bokashi nyligen. Är på min första hink, så väldigt ny på det.

Fick en idé om att vintertid (efter efterjäsning i 2 veckor inne) ha en sådan "jordfabrik" i växthuset. Då bör temperaturen även under den kalla delen av året oftare stiga till de minst 6C som ska krävas för att det ska hända nått. Dvs om solen ligger på och det inte är för kallt.

Tänker mig en sådan här tunna. Svart dessutom så bör även det ge effekt på att få upp temperaturen tänker jag.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ch-tillbehor/vattentunnor/vattentunna-016127/
(Sommartid får jag ha nån annan lösning eller i skugga utomhus tänker jag. Så det inte blir för varmt istället).

Blanda med gammal krukjord eller så.

Frågan är, ska/bör man göra hål i botten på den tunnan likt det är i en dedikerad bokashi-hink för inomhusbruk? Eller räcker det om man har rätt så torr jord att blanda med? Tänker att en stor del av överskottsvattnet/lakvattnet försvinner under den först tiden man har de inne.
 
Välkommen till klubben. Du behöver någon form av ventilation annars kommer det mögla. Några hål i botten skadar inte.
 
Jag gör så fast inte i växthus. Jag bor i Skåne så det funkar ändå.

Jag har två soptunnor som jag borrat hål i (väldigt små hål men ganska många) och så lägger jag grenar i botten så att det blir luftigt och sen varvar jag bokashisörjan med löv, lite jord från trädgården och överbliven krukjord.

Det funkar. Det är dock viktigt att ha luftigt längst ner för annars bildas sumpgas, vilket är otrevligt och inte så miljövänligt men går att hantera ur odlingssynpunkt genom att mullen får lufta innan man använder den.

Allt är så klart inte nedbrutet när jag tömmer men det slänger jag bara i nästa tunna.
 
engs
OK, då får det bli något sådant. Tackar.

Var lite ivrig komma igång så jag krossade ett gäng med fallfrukt från äppelträden för att få lite material och satte igång. Lakvattnet doftade först äppelmust och sen precis som när jag gjort cider av de. Det var nästan så jag var sugen att provsmaka.... En väldig skillnad mot den sura lukt jag förväntat mig och förstår den normalt producerar...
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag har inte hål i botten när jag blandar bokashi med trött jord. Tycker det räcker med att ha en lagom blandning som inte är för blöt från början, så sköter det sig självt. Matresterna har ju redan släppt sin vätska i den aneoroba fermenteringen.
 
G
Jag kör lakvattnet från boksashin som gödning till mina odlingar. Helt självförsörjande på gödning tack vare det.
 
Förtydligande: hålen i mina tunnor är inte för avrinning utanför att det ska kunna komma in luft. Därför behöver inte hålen vara i botten. Jag har ju mikroorganismer och maskar i tunnan också och de behöver syre.

Utan syre bildas sumpgas vilket inte är önskvärt.

Lakvatten från "bokashinkarna" sparar jag självklart och använder som gödning.

SLU har genomfört en studie ang bokashi och vanlig kompost och den visar att det finns en hel del myter om bokashis förträfflighet. Fördelen som jag ser är att det går smidigt att producera jordförbättring, speciellt om man som jag inte har plats för så mycket komposter.

Jag odlar oftast direkt i sörjan jag tömmer ut ur hinkarna, det är bara på vintern jag sparar.
 
Jiji Jiji skrev:
SLU har genomfört en studie ang bokashi och vanlig kompost och den visar att det finns en hel del myter om bokashis förträfflighet.
Jag anade det. Det här med att det inte släpps ut någon koldioxid t.ex. antar att det påståendet är från den aneoroba fasen i den slutna hinken, och inte tar någon hänsyn till vad som händer sen i jordfabriken.

Vi gör enbart bokashi på vintern, då varmkomposterna i trädgården är fulla efter höstens trädgårdsrensningar. Den används sen till att pigga upp krukjord, samt att kickstarta nästa säsongs varmkompost efter att den blivit tömd på våren. Bokashi blandat med flis från vårvinterns beskäringar ger en rivstart som håller i sig hela säsongen! Mätte upp 45 grader någon decimeter ner för några dagar sedan. Rutten fallfrukt och rester från mustandet har nog gjort sitt nu på slutet av säsongen...
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Förtydligande: hålen i mina tunnor är inte för avrinning utanför att det ska kunna komma in luft. Därför behöver inte hålen vara i botten. Jag har ju mikroorganismer och maskar i tunnan också och de behöver syre.
Jag tycker det verkar "andas" tillräckligt så länge blandningen inte är för blöt, men då har vi relativt grunda plastbackar istället för tunnor. Och så lyfter man lite mer grepen ibland för att syresätta.
 
engs
S Staffan-N skrev:
då varmkomposterna i trädgården är fulla efter höstens trädgårdsrensningar.
Det var precis det här som gjorde att jag beställde kitt för att börja med bokashi nu.

Frugan hade fyllt upp varmkomposten efter att ha rensat i växthuset. Så var tvungen att tömma den på material i varierande skala av färskt till jord, för att vi skulle få plats med vinterns köksavfall i den. I vanliga fall brukar vi pausa att fylla upp den ett tag innan tömning, men var av olika skäl tvungen att få det gjort lite akut.

Är för det mesta rätt så road av kompostering, men det där var lite för färskt och mycket av halvrötna matrester som skulle sorteras ut, den var vid tillfället också alldeles för blött i den, mindre trevligt.

Tänkte jag jag måste fixa antingen en till varmkompost så man kan låta den ena gå färdigt, eller nån annan lösning.

Då kom jag in på bokashi. Tänkte först att man kan hiva det i varmkomposten direkt efter. Det är väl fortfarande ett alternativ. Borde bli mindre blött, mindre volym och omvandlas snabbare till våren.
Men så började man läsa om jordfabrik och så.

(Medveten om att det blir halvrötna (snarare halvjästa) matrester att ta hand om på detta sätt också, men tror det är enklare än att sortera kompost).
 
Redigerat:
S Staffan-N skrev:
Jag tycker det verkar "andas" tillräckligt så länge blandningen inte är för blöt, men då har vi relativt grunda plastbackar istället för tunnor. Och så lyfter man lite mer grepen ibland för att syresätta.
Ja precis, om man kan komma åt och röra runt lite är det inga problem. Jag använder soptunnor och de är djupa så jag rör inte i dem alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.