S
Det är ganska enkelt att hitta listor på produkter från Israel som vissa personer eller organisationer tycker att vi skall bojkotta. Många med mig tycker dock att Israel har betydligt mer rätt än fel och skulle gärna vilja bojkotta produkter från arabländerna runt omkring. Det verkar tyvärr som att det är svårt att hitta sådana produkter. Är det så att arabländerna runt Israel helt enkelt är såpass primitiva att det knappt produceras något som når butikshyllorna här?
 
Libanon - Livsmedel (ganska enkelt, gå inte in ett närlivs med utländsk mat.)
Palestina - samma
Iran - olja och naturgas. Har du koll på vad du tankar?
 
M
Två personer håller en banderoll med texten "We want to boycott Arab products but there is nothing they produce" på ett publikt torg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
M mnils skrev:
[bild]
Noll koll!
 
Faller inte detta under förbudet mot politik på forumet?

Jag slipper helst hela den här sörjan här. Blir bara cancer av det hela.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 2 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Faller inte detta under förbudet mot politik på forumet?

Jag slipper helst hela den här sörjan här. Blir bara cancer av det hela.
Tror jag läste att det gällde svenska politik. Tror jag🤔. Men eftersom allt är politik inklusive Glyfosat och katter hos grannar, så är väl olivolja och apelsiner lika dant?

Gillar du inte ämnet. Läs det inte😄.
Det kallas problemlösning.
 
R Rkarlsson skrev:
Iran - olja och naturgas. Har du koll på vad du tankar?
Det verkar inte möjligt att ha koll på det faktiskt, var ett jädra liv om det för några år sedan.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det verkar inte möjligt att ha koll på det faktiskt, var ett jädra liv om det för några år sedan.
Kan man få reda på varifrån bensinen kommer eller är det något bolagen håller hemligt? Själv skulle jag helst tanka Norsk olja.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det verkar inte möjligt att ha koll på det faktiskt, var ett jädra liv om det för några år sedan.
Precis lika svårt som;
- Syr barn dina skor, kläder?
- hur mycket gifter är där i ditt kött från Irland, Brasilien.
- Vilka barn sätter ihop våra telefoner och all elektronik?

Precis lika svårt är det att ta reda på vilken olja som ens bränsle är utblandat med.

Men att skrika bojkott om dessa länder känns lite halvt överdrivet, man kan kolla var ens oliver kommer ifrån och sen undvika att handla i närlivs av arabisk kultur om man vill det.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kan man få reda på varifrån bensinen kommer eller är det något bolagen håller hemligt? Själv skulle jag helst tanka Norsk olja.
Jag läste inte så inihelsike noga, men allt bränsle som raffineras lokalt raffineras iprincip i finland, men varifrån råoljan verkligen kommer verkade vara svårare att ha koll på och ännu värre är det med den hälft av bränslet som kommer hit färdigraffinerat (dvs som diesel eller bensin, färdiga produkter), pga att det inte finns något system för ursprungsmärkning av råolja globalt. Verkar vara en riktigt "soppa" för den som vill vara miljömedveten.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Precis lika svårt som;
- Syr barn dina skor, kläder?
- hur mycket gifter är där i ditt kött från Irland, Brasilien.
- Vilka barn sätter ihop våra telefoner och all elektronik?

Precis lika svårt är det att ta reda på vilken olja som ens bränsle är utblandat med.

Men att skrika bojkott om dessa länder känns lite halvt överdrivet, man kan kolla var ens oliver kommer ifrån och sen undvika att handla i närlivs av arabisk kultur om man vill det.
Nej, om man googlar lite i frågan så verkar det inte alls vara jämförbart.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, om man googlar lite i frågan så verkar det inte alls vara jämförbart.
Mänskliga rättigheter typ?

Bojkott har aldrig funkat. De kör sitt race och skiter i alla ändå. Se på bojkott av putteoljan.
 
R Rkarlsson skrev:
Mänskliga rättigheter typ?

Bojkott har aldrig funkat. De kör sitt race och skiter i alla ändå. Se på bojkott av putteoljan.
Nej utmaningarna runt ursprungskontroll verkar vara helt olika mellan råolja och kläder sydda av barn.
 
R Rkarlsson skrev:
Mänskliga rättigheter typ?

Bojkott har aldrig funkat. De kör sitt race och skiter i alla ändå. Se på bojkott av putteoljan.
Putteoljan = olja från Ryssland?
Om så, är bojkotten negativ -för oss. Ryssarna exporterar ju glatt till vidare till majoriteten av restan av världen som inte bryr sig. Bojkott stärker oftast bara det egna samvetet lika mycket som det gör plånboken tunnare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.