Hej,

Vi har ett hus byggt 71 med inredd källare. Avloppssystemet består av vad man kallar äggskallsplast och man har sen tidigare filmning hittat avlagringar som behöver fräsas på sina ställen. Problemet är såklart att det är känsliga rör och därför är det inget vi gett oss i kast med, i värsta fall kan de få riva upp golvet i källaren vilket inte är så kul då vi lagt klinkers där.

Iallafall så hade vi spolfirman där för par veckor sen som rensade ut skit som satt sig främst mellan 4an och gatan men även mellan 6an och 4an enligt följande bild.

iFYaCjC.jpg

4. Verktygsbod, här finns ett metall lock i golvet och under det sitter röret, på röret finns det ett skruvlock.
5. Här finns dusch med gjutjärns brunn. Duschen används aldrig men vi häller vatten där lite då och då för att få bort doft.
6. Tvättstuga med gjutjärns brunn.

Problemet nu är att det har börjat lukta en hel del avlopp i källaren och det första vi gör är såklart att hälla vatten i vattenlåset på 5:an där lukten sen tidigare kommit ifrån, även hällt lite golvmedel för att få bort doften men detta hjälper inte.

Däremot har det börjat lukta ganska kraftigt från 4:an trotts att det inte finns någon brunn där. Så frågan är om inte lukten egentligen kommer härifrån även om dörren där alltid är stängd.

Jag har spänt locket i 4:an plus lagt ner lite plast i hålet men det hjälpte iallafall inte över natten.

Jag vet att när spolaren var på besök så var det detta lock han skruvade av först, sen råkade han börja spola från gatan och kom sen på att locket var av så han gick in och skruva på det. Ingen aning om det han spruta ut något här. Locket sitter 20-30 cm ner i en grop och visst luktar det lite om man sticker ner huvudet men det borde vara mer om det kommer härifrån tycker man.

Frågan är nu var doften kan komma ifrån? Kan det vara så illa att rören gått sönder under spolningen och att det nu börjar lukta igenom betongen?
 
Redigerat:
Annars luktar döda råttor/möss ungefär likadant.
 
Okay, då får jag börja leta men vi har en katt som springer i så gott som alla utrymme och har svårt att tro att han skulle låta något bara ligga kvar där.
 
Hallå, hos oss luktade det avlopp innan varje gång det satte igen sig i rören.

Efter att vi fick bort det som orsakade stoppet (jag hade råkat få ner en bit av murstocken i avloppet när jag bytte delar av gjutjärnsrören) har vi inte haft nån mer lukt.
 
Det saknar inte packning till locket i 4:an ? Det skall inte mycket till springa för att det skall smita igenom lukt.
Testa även att spruta rent i hålet vid 4:an med utspädd klorin och skölj efter med vatten och se om lukten försvinner.
 
Jag får skruva av o titta, jag är ju inte hundra på att det är detta som är problemet men den värsta doften är just i detta rummet och det är märkligt med tanke på att det sitter ett lock där.

Pratat med spolarna som var här och spolade för någon vecka sen och de ville komma ut imorgon o titta på det, vet dock att de är ganska bra på att ta betalat. Förra räkningen blev en bra bit över 2000 kr med avdraget.
 
Prova att byta tvättmedel, låter knäppt men det visade sig att det var det som gjorde att vi hade dålig lukt i vår källare.
 
Nu har jag städat upp i rum 4 öppnat upp golvbrunnen och tvättat med vatten och klorin. Hällde även lite klorin runt om på grusen/jorden då det kan lägga torkat avloppsvatten där.

I locket till röret ligger det en grov packning, denna packning ligger löst och är olika utformad på båda sidorna. Den ena är plan och den andra är mer välvd och en skåra i. Lägger man i packningen i locket så stannar den bättre på plats om den ojämna sidan ligger upp mot locket men detta känns ändå som fel håll? Den platta ändan borde vara mot locket tycker man. Men samtidigt finns det spår i locket precis som om packningen ska tryckas på plats men packningen är för liten för att kunna tryckas i spåret. Iallfall lade jag packningen direkt på rörkopplingen med platta sidan mot locket och sen skruvade jag på locket så hårt jag kunde.

Efter detta gick jag vidare till duschen i 5an, där sitter en gjutjärnsbrun så man kan inte göra så mycket där tyvärr. Men jag tvättade av med liknande blandning här och även ner på gjutjärnet. Vattnet blev väldigt grumligt, troligen rost avlagringar. Avslutade med att hälla spannar med vatten för att få vattnet rent och fint i gjutjärnet. Dock så svämmade det över efter ett kort tag. Drog man på enbart duschen så svämmade det också över efter ett tag så den verkar inte sådär jätte snabb på att spola ner vattnet tyvärr. Jag vet ju att stoppet för 3 veckor sen hittades mellan 4an och 5an, då kom de knappt ens igenom med slangen men de ville påstå att det skulle hålla minst 6 månader efter de varit där.

Jag pratade med spolarna igen och frågade om rören kan ha blivit sönderspolade och att doften då tränger upp från betongen. De sa att det var högst osannolikt då de använder mindre tryck än konkurrenterna, däremot spolar de med mer vatten och med varm vatten.

Källaren luktar en blandning av klorin och skit just nu men det känns ändå som att doften är mindre, dock svårt att säga för man blir lite avtrubbad när man jobbar med det i någon timme.

Jag antar att spolarna får komma ut o titta på det ändå för gjutjärnsbrunnen bör ju spola effektivare tycker man.
 
ecb182 skrev:
Hallå, hos oss luktade det avlopp innan varje gång det satte igen sig i rören.

Efter att vi fick bort det som orsakade stoppet (jag hade råkat få ner en bit av murstocken i avloppet när jag bytte delar av gjutjärnsrören) har vi inte haft nån mer lukt.
Du hade så rätt så, I lördags klockade det rejält i rören bara efter en dusch och sen var det total stop.

Spolarna kom dit som tur var och spolade ut 2 bollar och massa härdat fet(som var lika stora som rören). Vi flyttade till huset för någon månad sen bara så detta är inget som vi orsakat men problem blev det iallafall. Den största bollen var lite större än en tennisboll och den andra fiskades upp ifrån en toalettstol som nästan aldrig används med hjälp av speciell sug. Den andra bollen var en gummi boll i samma storlek som en golvboll.

Det visade sig också att rören gick kors o tvärs i plattan så spolaren fick ta med sig in en kamera slang och där kunde han se problemet och dessutom se till så att hans spolarslang skickades i rätt riktning.

Förövrigt såg inte rören så illa ut som jag befarade men 5 meter ut mot gatan såg vi något konstigt

20151128_130720.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ju inte helt bra ut, man funderar på om det inte är risk att det fastnar grejer där men hitintills verkar det vara lungt.

Efter några timmars jobb så var det löst, vi uppmanades att spola rikligt med vattnet.

Rekommendationen är dock att beställa filmning och spolning av kökssystemet då de enorma fettavlagringarna kommer därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.