Hej.
Åkte utomlands 10 dagar och stängde då av vattnet på huvudkranen.
Kom hem i lördags och satte då på vattnet igen. Idag märkte jag en liten pöl under diskbänken i skåpet+golvet.

Det läcker tydligen från blandarens kallvattenkoppling. Bildas droppar precis vid kopplingen så måste droppat lite sen i lördags.

Provad dra åt lite med en skiftnyckel. Men verkar ändå komma en droppe då och då. Inte läckt senaste 2 åren som blandaren suttit så måste börjat efter jag drop på huvudkranen i lördags.

Se bilder: Nedre = kallvatten övre = varmvatten
Vattenanslutningar i metall fästa på väggplåt, flexibla slangar, skruvar. Moderna installationer, säkerhetskoppling, tätade fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibla metallslangar, anslutningskopplingar, metallram med hål, installation, delvis bild på teknisk anordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person håller en avkopplad flexibel metallslang nära en annan kopplad till metallstruktur. Reparationsarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en avkopplad metallslang och rördelar nära väggventil och grå flexibel slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska det vara en klämring på denna kopplingen? Se bilder
Egen observation är att det ser ut som att kallvattenkopplingen visar en gänga fortfarande även när den är max åtdragen. Medan varmvatten verkar dras åt och "dölja" alla gängor. Se bilder:
Närbild av en industriell komponent, möjligen en del av rörsystem eller maskineri, med metall och plastdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallhydraulikanslutning och slang med muttrar och kopplingar, monterad på metallplatta med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har något förslag på vad jag bör göra för att se till att det inte ska läcka/droppa?

Tack på förhand.
 
Är det kona i vinklen så finns det reduceringinsattser att köpa, den som är där klämmer inte som den ska.
 
J jonaserik skrev:
Är det kona i vinklen så finns det reduceringinsattser att köpa, den som är där klämmer inte som den ska.
Vad betyder det? :)
Nån teori om varför det börjat läcka efter ca 2år

Ska den lilla klämringen sitta i vinkeln?
 
V
De läcker troligtvis för att man använt 1 den av en förminskning som ersättning för en planadapter
Införskaffa en planadapter eller ta bort delen montera slangen igen.
 
Tog nu mod till mig och skruvade bort varmvattenslangen också (som inte läcker).
Den har ingen sådan liten extra lös klämring.
Se bilder.

Ska det finnas en sådan i denna typ av koppling? Bör jag ta bort den på kallvattnet också? Och prova dra åt?
Två vattenkrananslutningar mot vit bakgrund, en märkt med blått, antyder kallt och varmt vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplatta med genomföringar och flexibla rör, teknisk installation, grå bakgrund, perforerad, skruvar, industriell komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller två metallslanganslutningar med filter framför rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog 12 mm på slangen som ska dit och 15 mm i vinkeln, är det kona i vinkeln så ska det vara en förminskning från 15 till 12 med kona.
 
  • Mässingskoppling med tvåändar, för rörledning eller VVS-arbete, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plankopplingar på slangarna, ser ut som plana ytor på vinklarna, är det eller kona på dom, den delen som satt i vinkeln är fel. Sätt dit dubbla gummipackninar så blir det tätt eller om det är kona så tar du förminskningar.
 
J jonaserik skrev:
Plankopplingar på slangarna, ser ut som plana ytor på vinklarna, är det eller kona på dom, den delen som satt i vinkeln är fel. Sätt dit dubbla gummipackninar så blir det tätt eller om det är kona så tar du förminskningar.
Verkar vara en plan svart gummipackning runt det lilla nätet i blandardelen.
Har nu plockat bort den lilla lösa delen (klämring?) som satt på kallvattenkopplingen
och dragit åt igen. Nu verkar det inte läcka iaf.
Och nu ser man att båda kall och varm ”gängar in” lika långt. Inga synliga gängor efter tilldragen.

Bara tur att det inte läckt innan?
Ett metalliskt objekt på texturerad yta, troligtvis en rördel eller beslag, med slitage och märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenanslutningar och slangar under diskbänk mot metallplatta och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser ut som den ena vinkeln har en konisk yta (vassare), den är i så fall egentligen avsedd för en klämring. Men den andra vinkeln ser ut att ha en plan yta.

Slangarna med lekande mutter som du har är avsedda att skruvas mot en plan yta. Det blir troligen tätt även mot den vassa koniska kopplingen, men planpackningen kan skäras sönder med tiden. Därför skall man använda en planadapter. Den har konisk tätning (metall mot metall) åt ena hållet och plan åt andra hållet. Här ser det ut som någon använt något annat som planadapter.
 
H hempularen skrev:
Jag tycker det ser ut som den ena vinkeln har en konisk yta (vassare), den är i så fall egentligen avsedd för en klämring. Men den andra vinkeln ser ut att ha en plan yta.

Slangarna med lekande mutter som du har är avsedda att skruvas mot en plan yta. Det blir troligen tätt även mot den vassa koniska kopplingen, men planpackningen kan skäras sönder med tiden. Därför skall man använda en planadapter. Den har konisk tätning (metall mot metall) åt ena hållet och plan åt andra hållet. Här ser det ut som någon använt något annat som planadapter.
Jag tycker att bảda vinklarna är koniska inuti när jag tittar. Bilden är dock tagen med kameran i 45graders vinkel. Och även om jag försökte torka torrt med hushallspapper inuti sa samlas/rinner till det en droppe som skapar en optisk synvilla inuti. Det som jag tror ser lite skarpt ut och pả bilden pà ena.

Är konsensus att jag gjorde rätt som tog loss den lösa klämringen från kallvattenkopplingen som läckte?. Fanns ju ingen på varmvatten. :)
 
S
Håller med hempularens senaste inlägg. Tycker det ser ut som att dina vinklar är för rör med klämringar, men kan ha fel. Här är exempel på hur en planadapter gör skillnad. Man kan säkert få tätt ändå.
Två metallrördelar bredvid varandra, förmodligen kopplings- eller adapterstycken, med små delar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S stugfar skrev:
Håller med hempularens senaste inlägg. Tycker det ser ut som att dina vinklar är för rör med klämringar, men kan ha fel. Här är exempel på hur en planadapter gör skillnad. Man kan säkert få tätt ändå.
[bild]
Försökte zooma in på en video med lampan tänd med iPhonen. Så här ser vinklarna ut inuti. Båda verkar vara likadana.
Om bilden säger nåt?
Vattenanslutning i närbild; mässing, svart plast och metall med oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blandaren:
https://www.strandstainless.se/koeksblandare/483-solid-so-1107e-7350025866932.html

Anslutning Vatten: 3/8" lekande mutter FLEX-slang (G10)

Nu är dom som sagt skruvade direkt på den här vinkeln. Verkar hålla tätt hittills iaf efter väldigt mycket spolande.
 
Det är plankoppling du har, om än inte riktig plan men fungerar, du kan även sätta dubbla gummipackningar där om det känns som att muttrarna går i botten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.