Hej. Tog en dusch precis och märkte att trycket var rejält dåligt.

Så gick ner i källaren och såg att trycket låg på 1.8bar. (Den ska egentligen slå till vid 2.3bar, och stanna vid 4bar)

Så jag slog av motorskyddet och drog även ur elsladden till den, och då rann ALLT vatten tillbaka ner i brunnshålet, är detta normalt? (Kan inte minnas att detta hänt tidigare)

Efter en stund så öppnade jag kökskranen, och satte jag på pumpen igen. Det började komma vatten, men inte alls med normal fart.. kom aldrig över 2bar på mätaren, och min glasfiberhydropress verkade inte få något vatten i sig heller.

Sen ville det inte lugna ner sig med luft i kökskranen heller, den spottade luft o vatten hela tiden.

Så nu har jag stängt av allt igen, och även denna gång sögs allt vatten tillbaka ner i brunnshålet.


Pumpålder är okänt. Men brunnen är borrad 1978, 88meters djup, och min gissning är att om dom inte har bytt ut pumpen sen dess, så är den säkert så gammal..

Tänkte bara kolla med er vad jag kan testa innan jag biter i det sura äpplet att införskaffa en ny..

Min plan är att låta allt vila till imorgon o testa sätta på det igen.


Det är en 1-fas, och har boken till pumpen någonstans (grundfos). Har för mig att det står "copyright 1999" på sista sidan. Ska se om jag hittar den imorgon.


Om nu det behövs en ny, vad kan detta tänkas kosta med professionell hjälp?

Går det återanvända vajjer, elkabel och "vattenslang"? (Om nu allt går smidigt att få upp den ur hålet)

Tacksam för svar
 
Om den spottade luft hela tiden låter det som att pumpen suger luft - det är inte så att brunnen blivit torr på vatten... i så fall är det större problem än bara ett pumpbyte/reparation och också kan vara förklaring att du fått skräp in i backventilen och inte längre stänger som den skall om vattenytan sjunkit under sin insug och sugit i sig skräp...

Din hydropress är troligen förtryckt till runt 2 bar så du har ingen vatten i den om du inte får upp trycket högre än 2 Bar och då försvinner också trycket fort när pumpen stannar om den läcker i sin backventil.

---

du lär märka om du låtit pumpen vara avstängd över natten om du får vatten när pumpen slås på igen och kanske har tur att backventilen börja fungera igen....

finns vatten då, du börja duscha igen och vattnet tar slut igen så är det troligen situationen att brunnen slammat igen så pass mycket att det inte längre kan leverera mängden vatten som du duschar upp samtidigt och att den gör slut på vattenpelaren i hålet och börja suga luft igen innan du duschat färdigt.

Om det är så blir det nog att få tag i en brunnborrföretag och se om hålet går att spola/rensa och kanske i värsta fallet spränga i botten för att få nya sprickor för vattentillrinningen, men sådant är brunnsborrföretagets sak att bedöma och lösa.

att undersöka är också att du inte har vattenläckor så stora att det är dessa som tömt borrhålet på vatten under lång tid och reservoaren i marken är tom och det kan ta ordentlig tid innan den fylls upp igen.

hur eller hur så kommer det gå åt en otrevlig stor hög pengar att lösa det här problemet och sedan också hur fort det kan göras...
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Om den spottade luft hela tiden låter det som att pumpen suger luft - det är inte så....
Tack för ditt snabba svar. Får återkomma imorgon och se hur det verkar.

Men vad jag kan minnas har vattnet funkat helt normalt under hela dagen (o även föregående dagar), sen är vi inga jätteanvändare av vatten heller. (Duschar snabbt också då vi bara har en 50l beredare)

Ska se om jag kan se några läckor imon.
Har ju bara kökskran och en liten toalett med dusch så det borde man ju kunna se enkelt när man kryper ner i grunden

Jag har ett vanligt filterhus med en filterpatron precis i början av allting. Borde jag öppna upp den o se om den är fyllt med skit? (Bytte filtret för kanske max 1månad sen)
 
Redigerat:
Har du mycket järn i vattnet och någon form av järnbehandling??. och vattnets pH ??

Att titta i filtret skadar inte och är det något geggigt/slemmigt och rostfärgat där så tyder det på bakteriell tillväxt typ järnbakterier som kommit med vattnet från brunnen

Vad jag lurka på är om järnbakterier nere i borran med bildning av rost helt enkelt täppt till de vattenförande sprickorna och minskat tillrinningen av vatten över åren att det nu börja märkas...

Om pumpen sitter på 80 meter djup i den 88 meter djupa hålet och vattenspegeln sjunker till pumpens nivå så behöver den pressa med 8 Bar för att nå markytan och sedan 2 bar till för 2 bar i hydropressen - att du inte fick mer än 2 bar kanske är just för att pumpen inte klarar mer än 10 bar tryck när vattenspegeln i borran är i samma nivå som pumpen själv och särskilt om den samtidigt också suger och tuggar i sig luft...
 
X xxargs skrev:
Har du mycket järn i vattnet och någon form av järnbehandling??. och vattnets pH ??....
Jag gjorde ett fullt vattentest för bara nån vecka sedan. Och vattnet är helt tjänligt. Ph testen jag har gjort (3st under dom 8åren jag bott här), har varit 7.1, 7.0, och nu 6.6.

Järn 0.017. ( 0-0.50 godkänt)

Odling Bakteriella visade 580 (0-1000 är godkänt)

Det enda jag har är ett helt vanligt kolfilter från rinkabyrör. För att få bort en ytterst liten mängd smått "grus". Samt få bort en svag lukt.

Det andra du sa är tyvärr utländska för mig hehe
 
X xxargs skrev:
Har du mycket järn i vattnet och någon...
Nu har jag kollat under grunden, och hittar inget läckage.

Men däremot lös jag ner i brunnsröret, och det är fullt med vatten. (Nästan enda upp till marknivå. Vilket är normalt då jag har kollat detta innan).

Idag satte jag bara på kökskranen på halv, och då kom det vatten utan luft. Igår kanske jag hade på kranen på max. (Och det kanske kom bara vatten då med efter en stund, det blev en del springande upp o ner så kan inte va helt säker)

Så vatten finns det. Men när jag sätter på pumpen så vill han inte gå över 1.5bar ungefär endå..

Så det verkar ju inte va läckage, och heller inte dåligt med vatten. (Jag borde ju ha kollat vattennivån igårkväll med, men känns ju som att den var bra även då)

Så vad tror du/ni? Är det pumpen som har gett upp?

Och kan man återanvända gammal vajjer/elkabel/vattenslang? Eller rekommenderas det att köpa nytt det med?
 
Redigerat:
H Hydropressmk skrev:
Nu har jag kollat under grunden, och hittar inget läckage.

Men däremot lös jag ner i brunnsröret, och det är fullt med vatten. (Nästan enda upp till marknivå. Vilket är normalt då jag har kollat detta innan).

Så vatten finns det. Men när jag sätter på pumpen så vill han inte gå över 1.7bar ungefär endå..

Så det verkar ju inte va läckage, och heller inte dåligt med vatten. (Jag borde ju ha kollat vattennivån igårkväll med, men känns ju som att den var bra även då)

Så vad tror du/ni? Är det pumpen som har gett upp?

Och kan man återanvända gammal vajjer/elkabel/vattenslang? Eller rekommenderas det att köpa nytt det med?
Vi tappade flöde i somras från våran grundvattenpump, trots att den rengjordes för ca 3år sen så hade den redan beckat igen av magnetit, så vi lämnade in den på service/rengöring.

Våran pump servar dock ca 50 hushåll så den är väl säkert lite större än eran. Vi chansade inte utan bytte slang också då vi ändå var på gång, vi hade hållt på och felsökt i en vecka så folk var ganska less på situationen och vi hade en tickande kostnad på 5000:- per dag för vattenbil.

Om ni klarar er utan rinnande vatten i några dagar så skulle jag lyfta upp pumpen och åka in med den till service. Det är ett ganska drygt jobb att dra upp den men borde inte ta mer än några timmar om du får hjälp av någon.
 
I ivp skrev:
Vi tappade flöde i somras från våran .
Tack för info. Men känns inte pumpen som en tickande bomb även om den blir lagad?
Eftersom jag inte vet hur gammal den är, så kan den vara allt från 23 till 45år. Det är väl kanske nu den börjar ge upp tänker jag.

Och är det verkligen så tungt att dra upp en pump? Jag vet att alla säger det var man än läser. Men den väger bara runt 5kg enligt rinkabyrör?
 
Redigerat:
H Hydropressmk skrev:
Tack för info. Men känns inte pumpen som en tickande bomb även om den blir lagad?
Eftersom jag inte vet hur gammal den är, så kan den vara allt från 23 till 45år. Det är väl kanske nu den börjar ge upp tänker jag.

Och är det verkligen så tungt att dra upp en pump? Jag vet att alla säger det var man än läser. Men den väger bara runt 5kg enligt rinkabyrör?
Kommer inte ihåg exakt vad våran vägde men klart mer än 5kg, men det var väldigt svårt att hitta en bra teknik att dra upp den när man bara har en pem-slang att dra i. Våran slang är dessutom väldigt grov och omedgörlig. Därmed inte sagt att det är omöjligt att dra upp den själv, men jobbigare än man tror som lekman.

Jag har ingen aning vad livslängden är på en sån dränkpump men de är ju inte jättedyra så det kanske är värt att ha en ny på plats när du tar upp den gamla. Om den är 45 år gammal så är det kanske inte lönt att lämna in den på service.

Har du kopplingar etc så att du kan mäta flödet direkt vid brunnshålet? Bara kolla hur lång tid det tar att fylla en 10l hink och jämföra med specen på pumpen. Det var så vi till slut insåg att det var pumpen som tjorvade och inte vårat reglersystem, vi hade bara ca 1/4 av de flödet som pumpen enl spec skulle leverera.
 
  • Gilla
Hydropressmk
  • Laddar…
har du tittat hur vattenspegeln ser ut när du börja duscha eller annan stor vattenuttag och så länge att pumpen börja 'tugga luft' och det kommer luft i kran - en pump djupt ner i hålet borde inte kunna få fram någon luft alls såvida vattenspegeln inte sjunkit ned till pumpens nivå och det börja suga luft via dess ingångssil.

Att du inte får upp trycket kan vara en faktiskt fel på pumpen eller något som blev när det började suga luft, sedan problemet med backventil och nu när du inte får upp trycket så att pressostaten slår av så går pumpen kontinuerligt nere i borran med runt 1 kW effekt och efter en tid så blir det varmt och med 30 år gammal pump vet jag inte hur bra skyddet är medans moderna pumpar har elektronik och temperaturskydd som stänger av den i långa perioder innan ny start i dessa situationer.

med andra ord tills detta är utrett så bör du ha pumpen avstängd tills du behöver vatten och stänger av igen efteråt - så vida att trycket inte når så att pressostaten stänger av pumpen - stänger det av sig och vattnet inte rusar ned igen pga. dålig backventil så kan du ha den påslagen.

när man hissar pumpen så är själva pumpen den lättare delen - det som väger är vajer och framförallt slangen som är fullt med vatten (om den inte dränerar sig själv pga. trasig backventil) - speciellt om vattenspegeln är långt ned i brunnen.
 
  • Gilla
Hydropressmk
  • Laddar…
Tacksam för all hjälp. Tänkte slänga in en uppdatering. Jag lyckades få tag på en rörmokare, som ska komma ut i veckan.

Jag tror det lutar åt att låta ett proffs byta ut pumpen. Den är ju endå såpass gammal.

Jag kunde åtminstone sätta på pumpen för att diska lite och fylla upp toalett-tanken hehe.

Dock ingen förändring i tryck, (stabilt 1.5bar hela tiden) trots att jag gjorde åt en del kallvatten. Så nu är pumpen avstängd, och den kan dra åt helvete
 
  • Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
Ännu en uppdatering. Nu är felet åtgärdat.

Felet var att slangen hade lossnat från pumpen ända nere i hålet! (Kopplingen hade spruckit).

Så det var ju rätt otroligt att jag lyckades få 1.5bar vatten när den i princip inte ens satt på pumpen.

Och när pumpen stängdes av så kunde allt rinna tillbaka ner i brunnen iom att slangen inte satt på.
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.