Jag har dividerat om mitt tak i en annan tråd men tänkte här snarare ta upp ett helt annant alternativ till vad jag tidigare har funderat på...

Som ni ser på bilden är stugan utbyggd i två etapper. Båda dessa har betydligt lägre lut än 14 grader och det är således inte helt ok att skita i det och lägga på ny papp/ plåt (vilket jag är i full gång med)

Tanken har ju slagit mig att bygga sadeltak på den långa utbyggnaden men vad gör man då med den lilla??? blir ju inte helt tillfredsställande det heller...

Den lite mer radikala lösningen på detta vore att RIVA den lilla utbyggnaden, bygga sadeltak på den stora utbyggnaden och förlänga denna med samma yta som jag rivit bort.....

Tar gärna synpunkter på detta... Jag är ju rätt händig själv men tiden springer nog iväg om jag ska pula med allt detta. Vad tror ni det skulle kunna kosta att anlita någotn? snackar vi 100k?? eller mer?

Tycker ju spontant att det inte är så jätte mkt jobb ändå. En flink snickare som jobbar på en vecka borde ju komma ganska långt och då är vi ju uppe i dryga 20k, sedan lite root på det :)
 
  • minskad.jpg
Det är ju lätt att lämna synpunkter när man inte behöver slita med det själv sen :) men det långsiktigt bästa är nog att riva lilla delen, bygga om den så att Du kan ha sadeltak på hela huset. Varje sån där extra del som lutar med egen lutning och skarvar som ska funka ökar risken för läckage.

Eller så bygger Du ett nytt tak på utbyggnaderna som ligger 90 grader mot det på "långhuset" då kan Du ha sadeltak överallt och huset blir lite som ett kors sett från ovan. Innebär ränndalar och sånt trix förstås men det blir nog bättre än nu.

Törs inte ha nån åsikt om snickarkostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.