Nu har jag dragit på detta länge nog och det börjar bli dags att införskaffa en luft-luftvärmepump som komplement till min pelletsanläggning som jag vill minska förbrukningen på.

Så nu till värmepumpsfrågan; Är det fortfarande Mitsubishi FH35 som gäller om man vill ha en tålig vettig värmepump för rimliga pengar, eller bör ja rikta ögonen på något annat märke/modell i dagsläget?
 
Fh är en väl beprövad maskin.
Ln är dess ersättare, har bra erfarenhet av bägge modellerna
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
Fick installerat en Daikin Caldo XRH40 i svärmors 1800-talsstuga i december förra året. Fantastiskt tyst och effektiv maskin men känner inte till hur den är jämfört med Mitsubishi FH35.

Vi valde den större xrh40 istf xrh30 pga minimal prisskillnad och fördelarna med en kraftfullare maskin i form av ljudnivå för samma arbete, plus extra effektreserv vid sträng kyla.

Daikin Caldo har förutom finesserna man ser på tex Mitsubishin även sk "öppen spis-automatik", dvs känner av när det tillförs värme via tex en kakelugn eller kamin och går då in i ett läge där den bara cirkulerar luften för max värmespridning. Det har visat sig vara en finess som fungerat perfekt i hennes fall med en kakelugn som myseldas i typ en eller max två brasor per dygn vilket är optimalt för kakelugnar om man ska nå max energiutbyte av veden.
 
  • Gilla
eddiw
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Fick installerat en Daikin Caldo XRH40 i svärmors 1800-talsstuga i december förra året. Fantastiskt tyst och effektiv maskin men känner inte till hur den är jämfört med Mitsubishi FH35.

Vi valde den större xrh40 istf xrh30 pga minimal prisskillnad och fördelarna med en kraftfullare maskin i form av ljudnivå för samma arbete, plus extra effektreserv vid sträng kyla.

Daikin Caldo har förutom finesserna man ser på tex Mitsubishin även sk "öppen spis-automatik", dvs känner av när det tillförs värme via tex en kakelugn eller kamin och går då in i ett läge där den bara cirkulerar luften för max värmespridning. Det har visat sig vara en finess som fungerat perfekt i hennes fall med en kakelugn som myseldas i typ en eller max två brasor per dygn vilket är optimalt för kakelugnar om man ska nå max energiutbyte av veden.
Tack för svar! Mycket intressant. I mitt fall vill jag minska min pelletsförbrukning genom att installera en värmepump därmed kunna sänka elementen. Ibland eldar vi i vår kamin med och då är det ju bra om den kan minska uppvärmningen istället.
Daikin ska ju vara bra pumpar. Jag har riktat in mig lite på fh35 just för att den rekommenderats så varmt ganska länge. Men den har ju dock ganska många år på nacken nu.. Bra om det finns nyare pumpar som är bättre såklart. :)
 
Inkommande ledningar kommer till höger. Kopplas till det första elementet (Bild 1)
 
  • Radiatorelement med kopparledningar och anslutningar i en väggöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matningen kommer från den förra bilden till det här elementet.
 
  • Radiator med kopparledningar matande från golv i ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putten Putten skrev:
Fh är en väl beprövad maskin.
Ln är dess ersättare, har bra erfarenhet av bägge modellerna
Vad har LN som inte FH har då? Är det värt att välja LN idag framför FH?
 
E eddiw skrev:
Vad har LN som inte FH har då? Är det värt att välja LN idag framför FH?
Ln är en nyare variant, med förmonterad wifi-styrning, går på nya gasen R32, och har lite mer sofistikerad styrning, innedelen är mer design på. R410A-maskiner är mer eller mindre på väg bort från marknaden, då allt görs för att få ner mängden växthuspåverkande gaser till mindre påverkande dito.
 
Putten Putten skrev:
Ln är en nyare variant, med förmonterad wifi-styrning, går på nya gasen R32, och har lite mer sofistikerad styrning, innedelen är mer design på. R410A-maskiner är mer eller mindre på väg bort från marknaden.
Okej på så sätt, då kanske man ska satsa på ln-modellen nu då. Antar att du menar att fh35 är en R410A-maskin?
 
E eddiw skrev:
Okej på så sätt, då kanske man ska satsa på ln-modellen nu då. Antar att du menar att fh35 är en R410A-maskin?
Japp. Alla fh går på 410
 
Krokben
Putten Putten skrev:
Ln är en nyare variant, med förmonterad wifi-styrning, går på nya gasen R32, och har lite mer sofistikerad styrning, innedelen är mer design på. R410A-maskiner är mer eller mindre på väg bort från marknaden, då allt görs för att få ner mängden växthuspåverkande gaser till mindre påverkande dito.
LN har också Night Mode som sänker utomhusdelens ljusnivå väldigt mycket vilket är bra om man stör sig på utedelen när man ska sova!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.