Hej,
Ska börja renovera i en två. Min plan är att måla/tapetsera i alla rummen, förutom badrummet. Nya golv i hallen och i sovrummet ska läggas. Jag skulle också vilja ljudisolera så gott jag kan.

I vardagsrummet tar jag ner listorna som sitter vid vägg och golv, och river loss denna strukturtapet.

bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vart mycket lätt att fådän, men tapeten som sitter bakom var en annan femma.

bild 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bild 5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kändes näst till hopplöst att stå å pilla bort detta cm för cm:wow: Så jag beslöt mig för att slipa det någerlunda jämnt och bred spackla over allt ihopa:cool:

bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hann inte långt innan jag märkte att den jobbiga tapeten blev våt och gav vika.

bild 4(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom till det jobbiga beslutet att väggarna kommer att behövas bli, 100% tapetfria (y)


Har provat med en "ångpistol", men tycker att det borde finnas ett bättre trick.
Finns det något bra medel man kan spraya på? Har ni några bra tips att ge mig?
Hur jag göra.
 
Menar du tapetborttagare när du skriver ångpistol? :)

Mitt tips är annars att du spacklar de värsta ojämnheterna och sedan drar på en renoveingstapet.
 
mexitegel skrev:
Menar du tapetborttagare när du skriver ångpistol? :)

Mitt tips är annars att du spacklar de värsta ojämnheterna och sedan drar på en renoveingstapet.
Nej, använt ett ångdrivet verktyg, som används vid städning. Inte ett som har en platt yta som man drar längst tapeten. Kanske kommer prova en sådan.
 
Du skulle inte ha tagit ner väven:) Den är mycket bra att bredspackla på direkt...
 
Det vore kul med lite mer information kring vad du ska renovera än bara att det är en tvåa, vad är det för byggår m.m.? Lite "förebilder" på lägenheten vore också trevligt.

Angående att ta ner tapeter så finns det ju som nämnts maskiner för detta. Jag har även fått tips på att flödigt täcka väggarna med tapetklister (Av billigaste sort) och täcka dessa med gladpack eller liknande för att förhindra klistret från att torka. Jag har själv inte provat detta men tycker absolut det borde fungera.

Jag tycker även du borde skydda golvet lite, det blir gärna i alla fall lite blött i samband med att man tar ner tapeter och ordentligt med dammigt vid slipande av speckel, det river gärna på golvet och är ordentligt svårt att få bort från alla springor m.m. på golv efteråt. Ett plastskydd närmast väggen sen golvpapp på hela golvet skulle jag föreslå för att slippa förstöra det.

/Frisk
 
ullberg
Jag har kört både tapetångare (dock en produkt gjord för tapeter snarare än en städmaskin med ånga, oklart hur / om det påverkar) och tapetklister + plast. Båda är ganska slabbiga (ångan kondenserar ju och rinner längs väggen) men jag tror tapetklistret var värst.

I effektivitet var de ganska lika (och en mycket viktigare faktor tycks vara hur bra / med vilket typ av klister de är uppsatta), kanske liten fördel till ångmaskinen.

Det är viktigt att ångan kommer åt, så det är bra om man kan punktera tapeten. Finns piggrollers för ändamålet eller så tar man en morakniv man inte är så rädd om och skär ett mönster. Jag tycker dock det är värt att prova hur bra tapeten sitter innan man skär med kniv, för när du har gjort det blir det ju aldrig större rutor än de du skär som lossnar i ett stycke, sitter tapeten dåligt kan man få bort riktigt stora delar bara genom att rycka i ett hörn.

/U

EDIT: Jo just det, även jag hade börjat med att bredspackla på väven, men det är kanske lite sent att säga nu...
 
Jag sanerar en brf efter en rökare så jag måste ha bort alla tapeter och jag har en brf på 81 kvm så mycket tapet!
Jag kör på en tapetborttagare från Jula kostar runt 300 spänn funkar riktigt bra! Jag jobbar själv och får bort ca 2 tapetvåder i timmen, och då har jag inte kört med piggroller eller skurit i tapeten utan enbart ångborttagaren oc jag har 2 lager tapet.
 
JFrisk skrev:
Det vore kul med lite mer information kring vad du ska renovera än bara att det är en tvåa, vad är det för byggår m.m.? Lite "förebilder" på lägenheten vore också trevligt.
...
Jag tycker även du borde skydda golvet lite, ... Ett plastskydd närmast väggen sen golvpapp på hela golvet skulle jag föreslå för att slippa förstöra det.

/Frisk
Mer info om byggnaden får jag skriva när jag har den framför mig. Det är i alla fall en två:a på 57,25 kvm. Vardagsrummet som jag började med är 4,100 mm x 5,300 (21,73kvm). Här ska jag snygga till lister och måla/tapetsera. Sovrummet är 4,000 x 3,150, det ska rivas tapet och läggas nytt golv. Det lutar åt att lägga en heltäckningsmatta. Köket är 2,900 x 4,000. Det finns mycket att göra i köket... Ska ta lite bilder för att visa hur det ser ut nu. Hall och badrum sparars till sist. Jag kommer göra det mesta av jobbet själv. Med den lilla erfarenhet jag ändå har, så kommer det nog bli rätt så bra... jag ser det framför migwink.gif Ska uppdatera med bilder och frågor allt eftersom.

PCLarsson skrev:
Du skulle inte ha tagit ner väven:) Den är mycket bra att bredspackla på direkt...
Nej, klart jag inte skulle:confused: men gjort är gjort. Den är dock endast bortriven på en av väggarna. Frågan är om man ska spackla över resten av väggarna i vardagsrummet, eller göra samma runt om? Tror ni det skulle synas nån skillnad?


Hörde med en arbetspolare ang. tapetborttagaren. Han skulle se om han kunde hitta sin, annart blir det till biltema å köpa en sådan och en "jobbdammsugare".
 
Jag skulle spackla över de andra väggarna direkt. Kommer inte att se ngn skillnad...
 
bild 1-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte tapetborttagaren och en grovdammsugare idag.

bild 2-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...45min senare ...

bild 3-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:) Tapetborttagaren var klart värd 250kr. Riktigt bra funkade den!

bild 5-1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga: När det kommer till lättspackel, gör kvalitet stor skillnad? Köpte Byggmax's 10l hink för 99kr, kommer använda den, men bara nyfiken.
 
ullberg
Kul att du var nöjd med tapetborttagaren, jag tror jag hade blivit tokig om jag skulle gjort det med bara handkraft.

När det gäller lätt hand så är min uppfattning att byggmax spackel har lite mer luftbubblor, och därmed kräver lite mer "fram och tillbaka mellan spackelspadarna"-arbete (hoppas du fattar vad jag menar) än de finare märkena, om man inte gör det finns det fortfarande rätt många luftbubblor kvar i spacklet som sen blir små kratrar när det torkar.

/U
 
TouchofGrey skrev:
[bild]
Köpte tapetborttagaren och en grovdammsugare idag.

[bild]
Tumme upp! Har själv den dammsugaren och den fyller sin funktion, påsarna har en tendens att gå sönder lite för tidigt tycker jag annars bra!

Jag köpte min för några veckor sedan. Köpte huset för 2 år sedan! :/ Gillar att du ligger några steg före i tänkandet och fixar utrustningen på en gång.

Fortsätt uppdatera frekvent med bilder. Projekttrådarna är mina favoriter här på bygga hus.
 
S
verkar som du glömde köpet av sopsäckar. (y)
 
Ja... sopsäckar ja! klömmer alltig dom rackarna.


Vill dämpa ljudet till och från grannar. Skulle det vara möjligt att sätta upp ett underlagsfoam på väggen, som är till för att dämpa ljuden från golvet, eller är det omöjligt att spackla över det?

bild 1-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vart tak/golv och vägg möter, har jag tänkt att spruta in fogskum och täta med silikon. Vad tycks om detta? Andra förslag?
 
Har man flera tapetlager så kan man köra på Beckers Binder, den "limmar ihop" tapetlagren och ger en bra yta att spackla på. Har även spätt ut vanlig väggfärg med vatten och rollat på väggarna, när det har torkat så skär man bort blåsorna och spacklar men binder funkar bättre.

Täta hellre med latex som du kan måla över
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.