Nu när det blir såhär sprängkallt ilandet så blir husets brister mer påtagliga. Bor i ett 70tals radhus på betongplatta, gavelhus med självdrag (eller friskdrag som frun säger).
I vardagsrummet är den ena väggen yttervägg och där läcker det som ett såll nere vid golvlisten. Hade lite planer på att måla alla golvlister denna vecka, men även passa på att täta eländet där det läcker in.

Men, tar syllen stryk av detta? Dvs,skulle den börja ruttna bort för att jag tätar? :S

Ingen kondens på fönster el.likn och skulle det bli det så tar jag hellre upp ett hål för ventilation eller en spaltventil i fönsterna... Syllen känns mer oroväckande...
 
Glömde tillägga att det är tegelfasad med luftspaltsöppningar (eller vad det heter?), så det borde väl inte vara några problem då syllen (som jag f.ö misstänker är tryckt, men ligger inte i plattan utan ovanpå) vädras friskt...
 
Ingen?
 
Skall man tolka det som att det är ok att täta då?
 
Har det inte ruttnat sedan 70-talet lär det inte göra det för att du tätar några golvlister inomhus.

Tänk på hur det förmodligen ser ut sommartid...
Då står ju som bekant luften nästan helt still i självdragshus samt att luftfuktigheten överlag är mycket högre. Då borde det ju verkligen ruttna.

Nä, jag tror att du kan isolera dina golvlister utan problem.
 
Tack... dock vill man ju inte ändra på förutsättningarna som vart sen 70talet utan att kolla upp det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.