H
Vi vill lägga nytt trägolv i hela bottenvåningen och funderar nu på om det vore lämpligt att även lägga in golvvärme. Förutom den direkta kostnaden så funderar vi även på om det överhuvudtaget är lämpligt i vårt hus. Nedan följer lite fakta som kanske underlättar för att besvara mina frågor.

- Huset är från 1972 byggt på en krypgrund med betongbjälklag (erge).
- Yta bottenplan ~110 kvm. Kök + Vardagsrum 60 kvm, hall/korridor 10kvm, Sovrum A 20 kvm, Sovrum B 15 kvm.
- Nuvarande takhöjd från betongbjälklag till innertak ligger mellan 240-241 cm där jag kunnat mäta.
- Vattenburna radiatorer m. naturgas som uppvärmning idag.
- Nuvarande radiatorer tänker vi ska behållas och golvvärmen ska enbart vara komfortvärme.

1) Är det lämpligt att lägga golvvärme på så stor yta när man har krypgrund och betongbjälklag? Vilka risker finns? Något speciellt man bör tänka på eller som kan hända gällande fuktvandring, kondens etc?
2) Eftersom vi redan har vattenburet system idag, kan vi använda det befintliga eller behöver man göra stora ingrepp? Tänker att varje rum ska vara en egen zon och kunna användas som komfortvärme frånskilt från radiatorerna.
3) Hur mycket kommer det inkräkta på takhöjden? Blir det för lågt i takhöjd för att vara praktiskt? Speciellt om man ev. vill sätt spottar vid ett senare tillfälle i ett något sänkt innertak.
4) Vi tycker det är roligt att renovera själva, är detta görbart att göra själv utan tidigare erfarenhet? När bör man ta in VVS:are/Golvläggare?
5) Mellan tummen och pekfingret, vad kan ett sånt här ingrepp kosta (material och ev. arbete)?
6) Hur stor skillnad gör golvvärmen om man primärt tänker att det ska agera komfortvärme och man vill ha det under ett parkettgolv?
7) Är det rimligt att tro att man skulle kunna ersätta befintliga element helt?
8) Om ni varit i samma sits, hade ni lagt in golvvärmen?
 
H hrt skrev:
Nedan följer lite fakta som kanske underlättar för att besvara mina frågor.
Du glömde ett par viktiga fakta:
a) Var i landet ligger huset?
b) Hur är golvet isolerat nu? Med dålig isolering riskerar ni ju att mest värma upp krypgrunden.

Vi har samma storlek på hus, ingen golvvärme, och inga radiatorer alls.
Bara en L/L-värmepump och FTX-ventilation.
Och tycker att komforten är ypperlig (y)
 
H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du glömde ett par viktiga fakta:
a) Var i landet ligger huset?
b) Hur är golvet isolerat nu? Med dålig isolering riskerar ni ju att mest värma upp krypgrunden.

Vi har samma storlek på hus, ingen golvvärme, och inga radiatorer alls.
Bara en L/L-värmepump och FTX-ventilation.
Och tycker att komforten är ypperlig (y)
a) Mycket längre söderut i vårt avlånga land kommer man inte.
b) Vet inte hur golvet är isolerat mer än att det är en krypgrund med betongbjälklag. Krypgrunden kan jag inte komma ner i just nu. Behöver gräva mig in i den utifrån. Tror inte det är någon isolering. Vet bara att det är ett betongbjälklag i ett hus byggt av Skanska.

Egentligen har jag inte något större att klaga på ang. värmen på golven. Det var mer att tanken slog oss när vi ändå ska lägga nytt golv i hela huset. Att komma på i efterhand att golvvärme vore en bra idé hade ju varit tråkigt.
 
H hrt skrev:
Tror inte det är någon isolering. Vet bara att det är ett betongbjälklag i ett hus byggt av Skanska.
Det är väl klart att där är isolering i någon form.
Kolla med ritningar som ni har, som finns hos Skanska eller hos kommunen.
 
H
Jag rotade lite i orginaldokumenten som jag har och hittade följande för grundläggning och bjälklag för huvudbyggnaden:

"Betongplintar på grundsulor av betong. På plintarna lägges prefabricerade betongbalkar och prefabricerade bjälklagsplattor, 10 cm cellplastisolering och 7 cm överbetong."

Hur påverkar detta en golvvärmeläggning?
 
Branchstandard när man bygger hus med betongplatta på mark är 30 cm cellplastisolering under betongen.
Så med dina 10 cm kommer väldigt mycket av värmen att läcka ut nedåt.
Varför vill du över huvud taget ha golvvärme?
Här i Sydsverige är det ju helt onödigt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så med dina 10 cm kommer väldigt mycket av värmen att läcka ut nedåt.
Så farligt är det inte. Titta på följande antangandena:
Frigolitens värmledning 0.03 W/(m*K), tjocklek 10 cm, temperaturskillnad mellan inne och ute 25 grader, yta 100 m2. Då blir förlusterna nedåt:
P= 0.03 W/(m*K) * 100 m2 * 25 K / 0.1 m = 750 W. Inte så mycket i värmesammanhanget. Dessutom ät tempskillnaden där nere oftast mindre.
Viktigare är att golvet över golvvärmen har bra värmeledningsförmåga. Trägolv är då mindre bra, bäst är mycket lite flyt och sedan tunna klinkers.
 
H
Tack för input. Tror att jag enbart satsar på golvvärme i hallen under klinkers och skippar det där vi lägger parkett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.