Är det här proffsigt gjort?

  • Antal röster
    31
  • Omröstningen stängd .
Under kaklingen av vårt badrum så börjar vi undra lite om man ska förvänta sig mer av en firma som sysslar med badrum eller om det är jag som är extremt jobbig som kund och alldeles för nogrann och har för höga förväntningar på detaljfinish.
På badet är det påkostade materialer i blandare och kakel.
Det har inte sparats in på materialer och har inte heller sänts signaler om att det ska sparas in på arbetet.

I mina ögon så är kaklet fult monterat med linjer som inte är raka och snygga.
Men vad värre är, under montering av kakel glömdes det bort att det skulle monteras in speglar så kakelplatter är rivet bort och satt in igen med vad som ser ut som skader på ytskiktet.
Jag vet inte, men ytskitsproducenten Weber har de några anvisningar om det är lov att ta bort redan satta plattor på tätskiktet?

Sen allmänt utförande, runt spegeln, se på kanterna, hur ojämt det är skärt, hur mycket kakelplatterna har fransat upp sig, hur ojämt de sitter.
Jag tror han planerar att montera in spegeln med silicon runtomkring, det måste då bli en bred kant som går uppepå det fransiga kaklet, det kan ju inte bli snyggt.
I andra badrum jag har sett gjort av proffsfirmor så tar man ju ut hela kakelplattor ur väggen och sätter sen in speglar med riktigt mått där istället för som här använda glas som är med mått på förhand.
Här ska sägas att måtten på den ena spegeln har hantverkaren fått av min mor, den andra där han fick riva upp glömde han själv att spara ur för i väggen och fick ta upp kaklet med påfölgande skador(?) i tätskiktet.
Hantverkaren har enligt http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Anlita-hantverkare-/Hantverkarens-skyldigheter/
skyldighet att:"Om en tjänst inte är till ekonomisk nytta för dig, eller om tjänsten som du vill ha utförd är olämplig av någon anledning, är hantverkaren skyldig att avråda dig från att få den utförd."


SÅ lite bilder då:

Se på kanterna där spegeln ska sitta här.
2_011.jpg

Detaljbild på hörn
2_012.jpg

Detaljbild på hörn
2_013.jpg

Skada på fuktspärr??
2_008.jpg

Fult monterat kakel, men är det fult nog för att klaga? Ser ut sån på många ställen.. så trist
2_009.jpg
 
Redigerat:
Frågor uppsummerat:
1 Är jag för gnällig eller kan jag förvänta mig bättre av proffs?
2. Tillåter Weber att man tar bort platter som är monterade och härdade till dagen efter på tätskitet?
3. SKa man inte sätta vanlig fog runt spegeln, blir mycket snyggare än silicon?
4 Hantverkarens avrådningsplik, är den applicerbar i det här fallet på den ena spegeln?
5 Tror ni tätskiktet är skadat på bilden?
 
D
4. Absolut inte. Varför skulle han avråda menar du? För att ni inte får någon ekonomisk nytta av en spegel? Eller menar du den spegeln han glömde, att han skulle avrått dig då? De flesta beställare hade väl inte sett med blida ögon om hantverkaren glömt en detalj oc h sedsn bsra rekommenderat att ni båda glömmer den? Eller menar du måtten på den ena spegeln som han fick?
 
Nej jag menar pga av utförandet att det inte blir snyggt eller ser proffsigt ut att göra det med hans metoder.

Hantverkaren har enligt http://www.omboende.se/sv/Bygga1/Anl...-skyldigheter/
skyldighet att:"Om en tjänst inte är till ekonomisk nytta för dig, eller om tjänsten som du vill ha utförd är olämplig av någon anledning, är hantverkaren skyldig att avråda dig från att få den utförd."
 
D
Att det inte blir snyggt beroende på stt han inte klarar av att göra det bättre är ju en sak som du ju kan klaga på. Men då får du helt enkelt klaga på stt han inte gjort det så snyggt som du borde kunna förvänta dig (vilket inte jag kan bedöma om dina förväntningar är rimliga eller inte). Men det går knappast under avrådans-plikten. Om du har en gammal tv som kostar 5,000 att köpa ny och det kostar 20,000 att reparera. Då kan man säga att tv-verkstaden kan ha en plikt att upplysa dig om att det inte är värt att reparera tvn, då den ekonomiska nyttan av att reparera är obefintlig. Likaså om du ber en hantverkare att riva ner alla bärande väggar i ditt hus, så skall hantverkaren avråda från detta då åtgärden är olämplig (om man kan anse att han borde ha insett detta själv).
 
Vet inget om tätskikt men jag vet att det är skillnad på hantverk och hantverk. Jättetråkigt att du är missnöjd!
Känns så hopplöst att allt dyrt material använts och sedan är finnishen dålig.
Sedan om det är fel vet jag inte, det kan säkert någon annan här svara på.
 
Sista bilden kan man väl inte klaga på?

Men det utskärda runt spegeln ser ju sämre ut. Hanborde väl kunna ta bort dem å göra om om han nu kunde ta bort redan satta plattor för att skära ut första gången?
 
Ok, då har vi avhandlat fråga 4 lite grann då.

Då jag har laddat upp alldeles för stora bilder och det inte går att redigera sina
inlägg så måste jag ta bort bilderna från första posten och lägga upp de på nytt här

Se på kanterna där spegeln ska sitta här.
fofv_2_011.jpg



Detaljbild på hörn
3n4i_2_012.jpg


Detaljbild på hörn
skada på fuktspärr?, bilden under

fxpt_2_013.jpg
y6p6_2_008.jpg

Fult monterat kakel, men är det fult nog för att klaga? Ser ut sån på många ställen.. så trist
pdro_2_009.jpg
 
Redigerat:
Jag är tveksam till om du kan vara så kritisk till det estetiska. När det väl är fogat och klart så ser man inte små skillnader lika enkelt. Gällande spegeln är det vanligt att man kör med mjukfog istället för vanlig fog för att tillåta rörelser.

Tätskiktet kan tillåta byte av plattor om utförandet är korrekt pga av de nya foliebaserade skikten har en högre tålighet än rollade systemen. Däremot ser han ut att ha varit lite oförsiktig och kanske borde ha gjort en ny överlapp på folien för att säkerställa funktionen. Eller så har han bedömt folien ej skadad vilket bilden inte helt säkert förtäljer.

Är du orolig skulle du ha haft en oberoende besiktningsman som besiktigar arbetet under tiden och slutbesiktigar det
 
Om du tycker att den sista bilden är ett exempelt på "fult monterat kakel", ja då kan jag nog tycka att du är lite petig. Det verkar vara ett fogsprång på max 1 mm, vilket ligger inom alla toleranser jag sett.

Jag har en granne vars badrumsfogar skiljer 2 cm i höjd när man gått ett varv runt rummet. DET är illa.
 
Om det ska vara en spegel där i hålet så tycker jag att de borde ha sågat kanterna på kaklet. Nu ser det ju ut som att de har gnagt av plattorna. Dessutom tycker jag att de borde ha mätt bättre. 2-3 mm tycker jag att det ser ut som att plattorna under hörnen sticker ut och det skulle jag inte vara nöjd med. Har man en kakelsåg, så är det ju inget problem att såga bort några mm om en platta har råkat bli lite för stor. Och det tar inte så mycket tid heller.

Vad gäller våtskiktet så verkar det ju vara glasfiberväven som är skadad. Är det någon sorts matta de har använt, så är väl det "täta" det blå materialet bakom och det ser ju helt ut.
 
Redigerat:
trekko skrev:
Fult monterat kakel, men är det fult nog för att klaga? Ser ut sån på många ställen.. så trist
Det där kommer inte att gå att se när kaklet är fogat, skillnaden är väl någon tiondels mm? Halvfärdiga badrum ser sällan snygga ut, men det kommer bli fint när det är klart :)

Jag tror inte du kan förvänta dig något annat om du inte har sagt till innan något i stil med att "jag är extrem pedant, det gör inget om det tar dubbelt så lång tid som normalt men kaklet måste sitta heeeeelt exakt, ok?"

Kanterna runt hålet för spegeln ser ojämna ut, så det beror på hur spegeln sätts in om det kommer bli bra eller inte. Det borde gå att sätta dit en spegel och få det snyggt, men beror på metod som sagt.

Svårt att se om tätskiktet är skadat eller inte, det ser inte ut som ett stort problem i varje fall...
 
För mig skulle det vara ok om jobbet hade kostat mindre. ;)
Spegeln går att justera med mjukfog så att det blir myckat bra.

Enl. min hustru är det under all kritik. Hade jag lagt kaklet så i vårat hem, hade jag behövt skaffa nytt hem :(

Man får oftast vad man betalar för. Tänk på att vi har t.o.m. tapet bakom köksstommar.

Sen när jobbet blir klar, bör det se mycket bra ut.

p.s. anlita de bästa. Då får ni +++
 
Det är ju klantigt att glömma bort att lämna utrymme för spegeln, helt klart. Det gör ju att han har varit tvungen att få loss kaklet på ett varsamt sätt samtidigt som han ska bryta av dem utan att skada bakomliggande tätskikt. Med silikonfog kommer det dock inte synas....och jag skulle definitivt inte rekommendera vanlig fog runt spegeln...tandkrämsspill, fönsterputs, smink-damm och annat som åker in i kakelfogar är verkligen inget snyggt....det är ju standard med silikon i 99% av fallen...
Jag hade varit tacksam över att tätskiktet verkar intakt, om han dessutom limmar fast spegeln med mjuk fogmassa blir det 100% tätt....

Kakeluppsättningen är inom toleranserna, och kommer framförallt inte synas när det är fogat...

Men det är klart, när ett misstag är gjort och man retar sig på det, då känns varenda liten pyttedetalj som en stor flisa i ögat... och ni ska definitivt se till att ni inte faktureras för den extra tid han har fått lägga på att bila ur för spegeln.

Har ni kollat så det finns klämring i golvbrunnen, och att tätskiktet är på plats som det ska? Innan ni betalar fakturan....
 
BigGitt skrev:
Enl. min hustru är det under all kritik. Hade jag lagt kaklet så i vårat hem, hade jag behövt skaffa nytt hem :(
Tänk på att vi har t.o.m. tapet bakom köksstommar.
Låt mig gissa, ni är inte direkt färdiga med hemmet än? Kommer bli kul för dig när ni är klara och det är omodernt och hon vill göra om det:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.