Vi ska fräscha till ett litet rum där elskåp, rör in till huset och varmvattenberedare finns. Det går en del rör där, och idag är det "gipsad" isolering på vissa men inte alla. Det skulle jag vilja ta bort, så det blir enhetligt.

Jag antar att isoleringen för kalla rör är för att slippa kondens och för varma rör att hålla värmen?

För kalla rör, är det mening att isolera om vatten står still mest, tex till en kran som aldrig används, i samma rum? Tänker att om vatten står still så håller det nästa rumstemperatur och då blir det ingen kondens.

Tja..., hur skulle ni göra, helt enkelt?

Ta bort befintlig isolering och måla rören?
Ta bort befintlig isolering och isolera varma rör?
Ta bort befintlig isolering och isolera varma rör samt kalla med genomströmning?
Ta bort befintlig isolering och isolera allt?
Annat alternativ, tex spara delar av gamla isoleringen (i så fall varför)?

Ett teknikrum med elskåp, isolerade rör, och varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med elskåp och oisolerade samt delvis isolerade rör längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum med synliga rör längs väggen och taket, och en vit varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Om böjarna på den gipsade isoleringen är hårda är det troligen asbest i isoleringen där. Pilla inte sönder det!
Isolera istället upp även de nya rören, helst med yta som går att måla på, och måla alltihop snyggt.
Dölj installationer med ett snyggt draperi med tyg?
 
  • Gilla
TiborK
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om böjarna på den gipsade isoleringen är hårda är det troligen asbest i isoleringen där. Pilla inte sönder det!
Isolera istället upp även de nya rören, helst med yta som går att måla på, och måla alltihop snyggt.
Dölj installationer med ett snyggt draperi med tyg?
Min sambo föreslog för en timme sen just ett draperi! :) Kan man måla på befintlig isolering, tro? Vad för färg i så fall?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
(y)
Väggfärg duger nog bra utanpå den gamla färgen
 
Det inkommande kallvattenröret måste ha isolering för att det inte skall kondensera där.

I ett rum där vatten endast används sällan och måttligt kan man ta bort all isolering.

Rör till värmesystem kan man också leva utan isolering.

Varmvattenrör kan vara knepigare men bör vara isolerade i närheten till där värmeproduktionen sker, åtminstone.
 
  • Gilla
TiborK
  • Laddar…
Jag skulle definitivt ha köpt fyra färgburkar med signalrött, blått, gult och grönt, sedan hade jag målat ett rör i varje färg, bara på isoleringen. Efter det råder det inte lägre något tvivel om att husägaren älskar väl synliga, väl isolerade utanpåliggande rör. Kanske efter att ha isolerat lite till. Väggen ska vara vit eller grå - behöver målas.

Helt ärligt, lite som med kläder - antingen klä sig snyggt propert där inget syns eller snyggt och visa så mycket som som lagen tillåter - båda är snyggt men halvmesyrer är tråkiga. Rör som man inte skäms över blir coola eller vad det heter nu för tiden, asgrymma kanske.
 
  • Gilla
TiborK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.