Bör man isolera röret för kallvatten till en duschblandare? Vi kommer att föra kall- och varmvattenrör igenom en 70 mm vägg till en blandare. Kan det uppstå kondens på röret inuti väggen och skada isoleringen (Rockwool) samt gipsskivorna? Eller kondens uppstår bara i duschutrymmet där det finns varm ånga?

Det verkar inte vara något som görs rent allmänt men jag har en förmåga att tänka väldigt mycket. Enda lösningen jag kan tänka mig är prisolrör till kallvattnet?
 
Staffans2000
Avvakta och se. inne i väggen är rören per automatik isolerade. På utsida vägg går det att isolera i efterhand = problemet löst!!!!

Det är väldigt lätt, och tids/kostnadskrävande för oss hemmafixare när "de små grå" löper amok. Det kan hända den bäste. Jag vet ,för det har hänt mig!

Ödmjuka hälsningar: Staffan
 
Vad drar du för rör genom väggen? Prisolrör är ju redan plastisolerade för att just undivka kondens, rör-i-rör-system blir ju i stort sett det med. Inne i en gullfiberisolerad vägg, är ju luftlödet litet därmed också kondensationen liten. Sedan kvarstår frågan, hur mycket kommer det att spolas genom röret. Står vattnet stilla långa stunder, utjämnar sig temperaturen och ingen kondensering kan ske. Öppet inne i ett badrum där man ändå har vattensäkrat bryr man sig ju inte om lite kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.