Hej på er,

Jag har en fråga angående badrum och ventilation.

Bakgrund:

Har precis köpt ny lägenhet med ett relativt nyrenoverat badrum. I taket finns ett ventilationsrör med (enligt min högst lekmannamässiga uppfattning) bra utflöde. Röret är i dagsläget täckt av ett frånluftsdon, men enligt den tidigare ägaren så har det suttit en fläkt (av typ Fresh Intellivent) som dessvärre hade gått sönder.

Frågan till er kunniga där ute blir: Bör jag montera in en ny fläkt i taket eller klarar jag mig med bara ett frånluftsdon?

* Badrummet är ca 2x2 meter och har väl fungerande golvvärme.

Jättetacksam för relevanta svar!

Mvh,

Sebastian E
 
Så länge det är sug i hålet ska du inte behöva någon fläkt
 
Kanske ska tillägga att jag inte vet vilken typ av luft det är, om det är självdrag, mekaniskt (eller vad det nu kallas). Jag fick rådet att prova att sätta papper vid frånluftsdonet, och det sögs in rätt bra (därav min uppfattning om att flödet är bra)
 
Då är det lugnt. Låt det vara som det är. Du kommer märka om fukten efter en lång dusch stannar kvar väldigt länge.

Är det luftspalt för tilluft i dörren så är det nog gjort rätt
 
Om du inte upplever problem med fukt på väggar och odör så funkar nog ventilationen som den ska.
Lägenheter ska genomgå OVK (vent.kontroll) var 3:e år, då mäts luftflöde och blir det anmärkningar så ska dessa åtgärdas.

En enkel test du kan göra är att lägga ett stycke papper över ventilen, det bör då snabbt sugas fast mot ventilen.
 
Tack för snabba svar.

Etompau: Tack för tipset. Det var precis det testet jag fick rådet om att göra. :)
 
BirgitS
Eftersom det är lägenhet får du inte sätta in en fläkt utan tillstånd av föreningen/styrelsen eftersom det är de som är ansvariga för ventilationen av huset. Om det sitter en mekanisk frånluftsfläkt på vinden, vilket är mycket vanligt, och du sätter in en fläkt kommer antingen det antingen att dra för lite hos dina grannar eller så kan t.o.m. din luft pressas ut i grannarnas badrum.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är lägenhet får du inte sätta in en fläkt utan tillstånd av föreningen/styrelsen eftersom det är de som är ansvariga för ventilationen av huset. Om det sitter en mekanisk frånluftsfläkt på vinden, vilket är mycket vanligt, och du sätter in en fläkt kommer antingen det antingen att dra för lite hos dina grannar eller så kan t.o.m. din luft pressas ut i grannarnas badrum.
Hej Birgit,

Tack för ditt svar. Mycket tänkvärt! Tack så jättemycket! :)
 
S sebastian_eriksson skrev:
Hej Birgit,

Tack för ditt svar. Mycket tänkvärt! Tack så jättemycket! :)

när du har duschar i 10-15 minuter och sen torkar dig ,efter det skall du kunna se dig själv i speglen då funkar ventilationen bra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.