Hej!

I mammas hus från 1966 med en våning + källare så är källaren avdelad på en gillestuga och en förrådsdel med liten skickarverkstad. Idag märkte jag att alla element i förrådsdelen var avstängda och de har varit de åtminstone sen när far gick bort för två år sedan. Det känns inte speciellt kallt för ett förråd, kanske runt 12 grader. Finns det någon nackdel med att ha dem avstängda? Eftersom man inte är där så ofta spelar det ju ingen större roll för bekvämlighetens skull.
 
T Trrttsch skrev:
Hej!

I mammas hus från 1966 med en våning + källare så är källaren avdelad på en gillestuga och en förrådsdel med liten skickarverkstad. Idag märkte jag att alla element i förrådsdelen var avstängda och de har varit de åtminstone sen när far gick bort för två år sedan. Det känns inte speciellt kallt för ett förråd, kanske runt 12 grader. Finns det någon nackdel med att ha dem avstängda? Eftersom man inte är där så ofta spelar det ju ingen större roll för bekvämlighetens skull.
Nackdelen (om än liten) är väl att luftfuktigheten blir högre. 12 grader är dock ganska varmt givet utomhustemperaturen vi har nu. Används inte utrymmet hade jag inte haft igång värmen. Fördelen (spara pengar) överväger den lilla nackdelen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Fint, då får det vara fortsatt avstängt. Funderade också på om det var nån fördel för temperaturen på rummen ovanför men hittade svaret i en annan tråd och vinsten var marginell.
 
T Trrttsch skrev:
Hej!

I mammas hus från 1966 med en våning + källare så är källaren avdelad på en gillestuga och en förrådsdel med liten skickarverkstad. Idag märkte jag att alla element i förrådsdelen var avstängda och de har varit de åtminstone sen när far gick bort för två år sedan. Det känns inte speciellt kallt för ett förråd, kanske runt 12 grader. Finns det någon nackdel med att ha dem avstängda? Eftersom man inte är där så ofta spelar det ju ingen större roll för bekvämlighetens skull.
Hej! Frågan är väl mest vad ni har för uppvärmning? Är det direkt el, eller bergvärme eller så, bergvärme vill ju ha alla element på Max annars får den jobba mer för att få upp värmen i huset tex
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Det är bergvärme och jag tror det är endast utegivare. Då borde det väl inte spela roll eller?
 
T Trrttsch skrev:
Hej!

I mammas hus från 1966 med en våning + källare så är källaren avdelad på en gillestuga och en förrådsdel med liten skickarverkstad. Idag märkte jag att alla element i förrådsdelen var avstängda och de har varit de åtminstone sen när far gick bort för två

år sedan. Det känns inte speciellt kallt för ett förråd, kanske runt 12 grader. Finns det någon nackdel med att ha dem avstängda? Eftersom man inte är där så ofta spelar det ju ingen större roll för
bekvämlighetens skull.
Det är självklart att Du ska ha värmen på i en källare.
Vill man slippa lukt och få bra komfort är det ett måste. Det är bara gamla människor som tror att man sparar en massa pengar på att ha iskallt i källaren.
 
  • Gilla
Bengt65 och 5 till
  • Laddar…
Fast iskallt är det ju inte. Har kollat nu och det ligger mellan 12 och 14 grader i rummen.
 
  • Gilla
Alm9999
  • Laddar…
Stoppa in en avfuktare så kommer miljön bli mycket bättre där nere, sätt en med slang direkt i avloppet då den första dagarna/veckorna kommer producera kopiösa mängder fukt :)
 
Nu på (kalla) vintern, och sen till våren, blir luften så torr när den kommer in att avfuktare sällan gör någon större nytta.
Annars är det en jättebra idé att ha på i källaren mer eller mindre hela tiden.
 
Ok! Jag ska se om jag hittar några hygrometrar att sätta upp och hålla koll på fukten.
 
Vi gjorde om ett gammalt pannrum till tvättstuga i källaren, när vi bytte till bergsvärme. jag tyckte själv vid tillfället att ett element i just det rummet var nedprioriterat, och det skulle dröja nästan 2 år innan jag kom mig för att sätta in ett gediget gjutjärnselement. Tyvärr upptäckte jag kort därefter vid en noggrann städning att vissa kakel och klinkerplattor ute vid alla kanter där vägg möter golv hade en spricka i sig. Jag spekulerar i att fukten tog sig såpass långt in genom väggen och frös, med frostskador som följd.
 
Jag har sett några källare med relativt ny bergvärme och klent med element, och där skadedjuren har haft kalas. Strimmig trädgnagare kan etablera sig snabbt. Självklart ska det vara värme i källaren på ett hus som är byggt för en traditionell panna.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Ok! Ska kanske ha på lite så det kommer upp i 15 grader.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi har relativt varmt i vår källare. Normal rumstemperatur kan man säga. Stora delar av källaren är inredd och beboelig men vi hänger sällan där nere. En fördel med att ha varmt där nere är att golven ovanför blir skönare. Då kan vi backa ner på värmen på elementen på våningen ovanför istället så det inte blir allt för varmt.
 
  • Gilla
Jockebyggab och 1 till
  • Laddar…
O
Värm upp källaren är mitt tips.
Då börjar ni fundera vad ni ska använda den till och vips så har ni ett nytt sovrum, gym eller vardagsrum.
Källaren har mindre energibehov än övriga delar när den väl används.
Och en källare är grym att vara i på sommaren. Alltid sval och skön
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.