nzsc
Plattorna är i stort format, 80x80 cm, av ett exklusivt märke som kostar 1500 kr/kvm.

Spill kan jag förstå, men fem st hela plattor har kasserats i samband med renovering av mitt badrum och det är ju nästan 5000 kr bara där. Naturligtvis känns det piss och därför undrar om jag ska göra avdrag för detta eller bara svälja och se glad ut. Vad tycker ni?
 
Har de kasserats pga slarv, tex felmätning ? Eller är det komplicerade former, håltagningar etc som medfört spruckna plattor?
Har du köpt plattorna eller genom plattläggaren?
Har plattläggaren debiterat extra för att det är stora plattor? Typ tillval vid nyproduktion.
Jag har bara lagt upp till 60*60. De var väldigt hårda och jag sågade alla snitt m diamantkap. Ingen kassation direkt pga att de gick sönder. Men en del plattor kan vara sköra och svåra att jobba med! ?
5k är ju surt, men inte jättemycket jmf vad helt badrum brukar kosta.
Har hen varit prisvärd för övrigt? Olyckor kan ju hända och att det blir dyrt då beror ju vad man beställt.
Inget svar alltså, bara lite tankeväckande frågor.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag tänker att om du köpt kaklet genom plattsättaren borde det vara större chans för att få en prisjustering då det i så fall borde vara av ett märke hen rekommenderar/ vill jobba med. Har du köpt själv så finns det väl alltid en risk hen skyller på att det var några konstigheter med just detta märke. Fast kanske är ett välkänt märke så då borde det inte heller spela ngn roll. Var ju något inslag i husdrömmar för ngt år sen där de satte riktigt stor plattor varpå plattor sa ngt i stil med att här gäller det minsann att ta det extra nätt o låta hanteringen kanske ta lite längre tid utifrån plattornas kostnad etc. men du får väl helt enkelt ta och prata med plattsättaren. Säg att spillet blev betydligt större än vad du kalkylerat med o väg att det har drivit upp kostanden.
 
nzsc
Jättebra, tack för dina tankeväckande frågor. Ja, alltså, jag vet ju inte riktigt ens själv hur man brukar resonera i sådana här situationer. Därav har jag öppnat upp för diskussion för att se hur andra resonerar och vad andra hade gjort. Jag delar naturligtvis din åsikt om att olyckor kan ske och att man kan se genom fingrarna. Men samtidigt så känner jag att man inte kan kassera hursomhelst. Spill blir det såklart, men spricker en platta kan man kassera den direkt i det här fallet just pga formatet på dem.

Delvis är det väl slarv från plattsättarens sida. Inte för att han måttat fel, utan snarare för att han kanske använt sig av fel verktyg. Han har hela tiden uttryckligen sagt att han kommer att behöva använda sig av vinkelkap för att kapa plattorna. Men i stället valde han en mindre kakelskärare. En platta gick bra, men därefter sprack två efter varandra. Detta gjorde att han avbröt och kom tillbaka med en större kakelskärare. Återigen, en eller två plattor gick bra, men eftersom de fortsatte att spricka avbröt han och kom tillbaka med vattensåg som han placerade på balkongen. Dessvärre var det den perioden under nollan, vilket gjorde att vattensågen frös fast och blev obrukbar. För att komma vidare fortsatte han med den större modellen blandat med vinkelkap.

Plattorna beställde jag faktiskt från Italien och köpte de på egen hand. Jag har inte brytt mig särskilt mycket över dilemmat, men nu är det lite andra omständigheter som gäller.

Inledningsvis skulle han jämna av golvet så att elektrikern skulle lägga golvvärme. Det gjorde han halvdant eftersom det på vissa ställen förekom vassa kanter pga nivåskillnad. Jag påpekade detta för honom, men han menade att det inte spelade så stor roll. Elektrikern vände lika fort som han kom eftersom han inte godkände underlaget pga att det förelåg stor risk för att slingan skulle gå av på de ställen. Det gjorde att plattsättaren fick komma tillbaka och göra om. Det blev bomkörning för elektrikern och detta fakturerade han mig för.

Jag gick från 60x60 till 80x80 och det tog plattsättaren extra betalt för. Det skulle bli några få fler håltagningar och därmed lite mer material, rörmanschetter, innerhörn, ytterhörn, osv. Allt detta tog han 25% extra betalt för genom att uppdatera anbudet innan arbetet sattes igång. Efter att han tätskiktat hela badrummet kom han med att ena vägg inte var spikrak och att han måste spackla upp väggen med mer fix. Detta skulle han naturligtvis ha extra betalt för eftersom han inte kan bjuda på det. Jag gjorde invändning på det och påpekade att han borde ha sett detta vid åtminstone 4-5 tillfällen innan han ens började med plattsättning. Om han nu märkt detta, varför påpekade han inte detta för mig innan han monterade tätskikt? Detta höll han med mig om, men å andra sidan menade att det inte var hans ansvar eftersom han inte rest upp väggarna. För att komma vidare och undvika ännu mer stillestånd gick jag med på det.

Inför betalningen drog jag endast av motsvarande belopp som elektrikern debiterat mig för ang. bomkörning. Det blev ett jäkla liv från plattsättaren som menar att jag minsann ska stå för det.

Renoveringen av badrummet har dragit ut på tiden rejält, ett helt år. Så helt behjälplig har han inte varit även om resultatet blivit bra och uppfyllt kriterierna till 98%. Därav undrar jag om jag bör kontra med förstört material.
 
Du beställde plattorna från italien på egen hand skriver du.
Fick du beställa fler pga att han spräckte några eller hade du köpt fler och räknat med spill? Och vad hade du tänkt göra med de som blev över isåfall om han nu inte spräckt några?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det där är ju en knivig fråga. Det verkar uppenbart att du har anlitat en plattsättare som inte vet hur man sätter de här plattorna.

Frågan är om det bara är storleken som är special med dina plattor eller om det är en kombination av storleken och materialet. Alltså om plattsättaren med framgång har kapat sådana här plattor av annat fabrikat, men att det här fabrikatet av någon anledning varit svårare att kapa (hårdare, mjukare, ömtåligare osv.).

Jämnheten på väggen borde han, om han är fackman kunnat upptäcka i förväg. Å andra sidan, så kräver den här storleken av plattor en jämnare vägg. Även helt ny vägg är inte plan nog ifall den håller sig inom godkända toleranser. Så du hade under alla omständigheter fått betala för avjämning av väggen. Plattsättare tar ofta höjd för det vid offerering av stora plattor, oavsett om väggen sedan faktiskt behöver jämnas.

Jag tycker det är lite knepigt hur man skall lägga ansvaret. Å ena sidan bör du kunna förvänta dig att plattsättaren vet hur de här plattorna skall kapas, inte behöva experimentera sig fram med olika maskiner. Å andra sidan så har du köpt in material som plattsättaren inte har full koll på vad det är.

Frågan är väl om det finns någon beskrivning från tillverkaren om hur de skall kapas? Har den i så fall följts?

Att renoveringen har dragit ut ett helt år??? hur har det gått till? Av detta att elektrikern debiterat dig för felet med golvet, gör jag gissningen att du har anlitat de olika entreprenörerna själv, en delad entreprenad? Då riskerar man samordningsproblem. Det är nog mer normalt att man framförallt i ett badrumsprojekt (sådana är alltid komplicerade) anlitar en firma, ofta plattsättaren, som i sin tur tar in VVS, elektriker osv. Då ligger samordningsansvaret på den firman, det är dessutom olika hantverkare som ofta arbetar ihop, de är beroende av varandra. Om du som privatperson tar in en elektriker en gång på kanske 10 år, så ligger du allra längst ned i prioritetskedjan när det kör ihop sig för elfirman.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Vissa plattor är hopplösa att skära, 60x60 är största jag jobbat med.

Nackdelen med vinkelslip är att det kan bli urslag så man får en ful kant, vattensåg kan det bli ganska mycket kladd av så man måste nästan bara ut men är det då vinter så fryser det som du märkte.

Surt att förstöra plattor, samtidigt så måste han ju prova om det funkar... dela en bit av en platta är en sak och kan gå bra men när man ska ta en hel så skiter det sig


Tror att det bästa om du vill ha kompensation är att ta ett snack med han om allt som kostat dig extra, dra till med ett belopp som du vill att han ska dra av (lägg dig högre) och se vad som han säger.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Hur många kvadratmeter/plattor har han satt?

Jag menar, är det en "fondvägg" som är två plattor bred, och tre plattor hög, dvs. 1,6 gånger 2,4 meter ungefär, så är det ju orimligt att förstöra fem plattor (83% spill) ..
Om vi pratar om 25 kvm golvyta, fyra väggar och 3 meter högt i tak, där han har satt nästan hundra plattor, och det är massa krångliga kapningar etc. så kanske ett spill på 5 plattor (~6%) är rimligt ...
 
  • Gilla
evertb och 3 till
  • Laddar…
Ett klassiskt problem när kunderna köper eget byggmaterial. En spar lite pengar på inköp, men riskerar att få dyra & krångliga problem i efterhand. Men eftersom ni var överens om detta upplägg, så är ansvaret plattsättarens. Liksom att ta in vinkelkapen från balkongen, såklart. Ta strid, men var inte oresonlig, är mitt råd
 
När de tog sönder plattor bör du redan där föra en dialog med dem vem ansvar gäller innan du beställer nya plattor. När man själv går och beställer själv plattor och försöker få ersättning är en svår process. Det gäller att vara tydlig och ställa krav men ändå ha lite sund förnuft. Om man beställer sådana dyra plattor eller beställer plattor utomlands behöver man kolla med firman som man ska anlita vet hur man hantera dessa typer av plattor. Och säkerställa de vet hur de hantera den typen av plattor. Ju bättre koll man har på dessa saker själv så har man lättare att förstår dem ifall de gör fel eller det är svåra plattor att skära och vart problemet ligger., Och därefter kräva en lösning.

Ett ex är vi bytte tak på vår vila förra året för att se till att de har monterat de saker som det och göra rätt var jag tvungen själv lära mig hur man byter tak och vad sakerna heter och hur man hantera det. Det är på detta sättet jag vet ifall de har slarvat eller inte. Och det tackade jag för eftersom det visade sig givetvis att de försökte slarva från början tills jag påpekade att det är väl så man gör det och de förstod att jag visst vad de höll på med som de fick vara noga:).
Sedan slarvade de med målning av skorsten och jag poängterade detta för arbetsledaren att jag inte är nöjd och de få måla om det. Och tills jag godkände det.
En annan olyckshändelse hände också när de bytte vårt takfönster är att de tog sönder vårt diskbänk gjort av sten. Och de ville egentligen bara ersätta för stenen. Jag sa till dem att det är ni som tog sönder det så det är ni som får återställa till ursprung. Vi ska ju inte betala för nedmontering av gamla och montering av nya diskbänk . Antingen att vi själv anlita en annan person för det och ni får fakturan eller så anlitade ni själva.

Oavsett vår dialog med takfirman så var det både samarbetsvilliga och försöker komma överens. Och jag sa till dem att olyckshändelse händer men det var värre än vad vi hade tänkt oss men jag är glad över att vi löste det. De anlitade proffs som bytte ut och vi fick ny diskbänk av sten igen. Dock inte samma märke (vårt var dyare) men vi är glada att det löste sig. Utan tjafs och anklagade förnekande. Med andra ord var dem seriösa.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jämka på halva kostnaden kanske. Ett år för mycket är ju dock riktigt tokigt om det är plattsättarens fel allena. Låter konstigt.
 
Om du har helhetsentreprenör brukar de skriva i kontraktet att de inte tar ansvar eller försäkrar material och inredning som inte är köpt genom dem.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Stefan N Stefan N skrev:
Kakelkillen borde ju insett att han skulle haft andra verktyg redan innan han började, det finns ju kakelskärare som tar upp till 245cm. [länk]
Det handlar inte om storleken på skäraren utan att vissa plattor är svåra att kapa och spricker inte längs med snittet där trissan har gått utan det "sticker" kanske sista 5 cm och då blir man galen och får ta fram vinkelslipen ellet våtkapen och skära plattorna med dessa vilket tar mycket längre tid.

Ibland råkar man ut för sådana hårt brända/pressade plattor och då brukar upptäcka det ganska snabbt men 2-3 plattor brukar få offras.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
X
(sten) är bland det svåraste materialet att jobba med.... tycker inte att du borde gå på honom om dom 5 plattor som är kasserade räkna med 15% spill är rimligt, helt beroende på måtten i badrummet när det är så stora plattor, om han kasserat 5 hela plattor utöver spillet tycker man väll att han skulle kunnat använda skären någon annanstans, förutsatt att det inte va diagonal skär runt en brunn eller snedtak.

I övrigt så har du kanske total yta (golv vägg) gissningsvis 30-40 kvm plus 15%spill dvs. Någonstans mellan 50000-60000 för bara plattorna så det är nog inte dom 5000 som ligger och svider hos dig som någon jätte oförutsedd kostnad.

Det som däremot är total absurt är att badrummet har tagit 1 år att färdigställa, där borde du lägga eller lagt ditt fokus en badrums renovering ska absolut aldrig få ta längre än 2 månader i min mening helst 3-4 veckor.....hade du avtalat om vite efter 2 månader hade du haft badrummet helt gratis ;) men det gjorde du inte och har fått skjuta dig lite i foten för det, känns lite som att du vill ge igen på nått annat sätt, ( känns barnsligt i min mening) ta det som en vuxen lär dig av dina misstag och avtala om allting( extra arbete material hantering osv. Så har du lite mer leverage, nästa gång det är dags att anlita hantverkare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.